آفتاب

ظریف در آمریکا ورق بازی را برگرداند | آتش دروغ بنزینی در رسانه ها

ظریف در آمریکا ورق بازی را برگرداند | آتش دروغ بنزینی در رسانه ها

هفته ای که گذشت اگرچه آرام آغاز شد اما هرچه به سمت پایان آمد داغ شد تا جایی که یک دروغ بنزینی آتش به جان رسانه ها انداخت.

با کنکاشی بر مهم ترین عناوین و سوژه های خبری در ایران و جهان  هفته ای که گذشت را رصد می کنیم.

شخصیت هفته؛ محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان در سوم اردیبهشت 98 برای شرکت در نشست " روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح " در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد. ظریف در حالی وارد نیویورک شد که ساعتی زیاد از مخالفت آمریکا برای تمدید معافیت های تحریم ایران نگذشته بود. تنش بین ایران و آمریکا آن هم با آشفتگی های عجیب درسیاست خارجه آمریکا و اینکه هر کشور گروه نظامی مقابل را ترویست می نامند گویا به اوج خود رسیده است. اما ظریف با سخنرانی در خاک امریکا ورق بازی را برگرداند. ظریف در جمع خبرنگاران فاش کرد که شش ماه پیش پیشنهاد تبادل زندانی میان ایران و امریکا را داده اما پاسخی نشنیده است. در ادامه ظریف تاکید کرد که "این ایران نبود که میز مذاکره را ترک کرد". صحبت های ظریف با واکنش های مثبت و متفاوتی و شیطنت های رسانه‌ای و انعکاس نادرست روبه رو بود. گفت و گوی ظریف با شبکه فاکس نیوز(رسانه دست راستی امریکایی) تبدیل به سوژه‌ای برای بحث در فضای مجازی شد. وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوال مجری فاکس‌نیوز که بیان می دارد «پس اعتقاد دارید که بولتون، اسراییل، عربستان سعودی و امارات می‌خواهند نظام ایران را تغییر بدهند»، گفت: این حداقل کاری است که آنها می‌خواهند انجام دهند.


چهره هفته؛ ابوبکر البغدادی

ابوبکر بغدادی از سرکرده های گروهک تروریسیت داعش  که دستگیری او پس از پایان داعش در سوریه از مهم ترین موضوعات به شمار می رود، در مدتی که هیچ کس از محل اختفای او خبر نداشت برخی خبر از کشته‌شدن و یا زخمی شدن او حکایت می داشتند، یک مؤسسه وابسته به داعش، ویدئویی ۱۸ دقیقه‌ای از طریق کانال تلگرام از ابوبکر البغدادی پخش کرد.  در خصوص هدف انتشار این ویدیو گمانه های زنی های متعددی مطرح شده است. اما هدف اصلی و اولیه آن این است که ابوبکر البغدادی حی و حاضر زنده است و رهبری این گروهک تروریست را همچنان برعهده دارد.


اتفاق هفته؛ کتاب شاملو در دست رهبری

اما در این هفته عکسی هم  از مقام معظم رهبری در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب بحث های گوناگونی را در فضای مجازی به راه انداخت. برخی این عکس را مجوزی برای رفع ممنوعیت بزرگداشت شاملو می دانند و عده دای هم نظری دیگر دارند.


جنجال هفته؛ سهمیه بندی بنزین

خبرگزاری تسنیم با انتشار خبری مبنی بر اینکه بنزین از تاریخ دوازدهم اردیبهشت 98 سهمیه بندی خواهد شد، بلبشویی را در بین مردم و حتی مسئولین برپا کرد. شایعه ای که تکذیب شد اما واکنش های زیادی را در بر داشت و مردم با شنیدن این خبر اقدام به ذخیره سازی بنزین نمودند و صف های طویل در پمپ بنزین ها  منجر به قفل شدن خیابان های اطراف پمپ بنزین های تهران شد.


در پی این شایعه ی خبری نمایندگان مجلس مخالفت خود را با این موضوع بیان می داشتند و تاکید بر این داشتند که اگر دولت بدون نظر مجلس و خودسرانه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند حتماً مجلس برخورد لازم را انجام خواهد داد چراکه این کار کاملاً غیر قانونی است.  پس از پیگیری های متعدد خبرنگاران از صحت این موضع و با این پرسش که ایا در قبال مصرف بی رویه بنزین در ایران  تنها راه سهمیه بندی شدن بنزین است با این پاسخ وزیر نفت روبه رو شدند که آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده دروغ است و بعداً توضیح بیش‌تری در این باره اعلام خواهد شد.


سوژه هفته؛ قتل روحانی طلبه و ارتباط آن با سلبریتی معروف

چند روزپیش یک روحانی ۴۶ ساله به نام م - قاسمی در محله حاجی همدان به قتل رسید.  بهروز حاجیلو فرد ضارب پس از پیاده شدن از سواری پژو ۲۰۶ با اسلحه کلاشینکف به سمت این روحانی که از حوزه علمیه خارج شده بود، تیراندازی کرده که مقتول در دم جان خود را از دست داده است. حاجیلو بعد از ارتکاب قتل مطلبی در صفحه اینستاگرام خود منتشر می‌کند و به قتل اعتراف می‌کند و پس از ان  تحت نظر پلیس قرار گرفت و سرانجام  در یک درگیری مسلحانه در مخفیگاه خود به هلاکت رسید.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به قتل یک طلبه جوان گفت: یک جنایت وحشیانه و غیر انسانی رخ داده است ما باید پلیس را در امر امنیت در فضای مجازی، یاری کنیم.

اما قتل طلبه همدانی چه ربطی  با مهناز افشار دارد؟  یک حساب توئیتری جعلی با تصویر یک روحانی مازندرانی زنان را به نکاح با نیرو‌های حشدالشعبی که برای کمک به سیل‌زدگان در خوزستان بودند، تشویق کرد و این سلبریتی معروف هم آن تویتر vا باز نشر نمود.

دوست بهروز حاجیلویی با انتشار ویدئویی اعلام کرده که انگیزه وی از کشتن طلبه همدانی انتقام گرفتن از روحانیت به‌دلیل صدور چنین فتوایی بوده است،  و در همین خصوص  کاربران توئیتر با  تأکید کردند که مهناز افشار با بازنشر یک پست جعلی باعث تحریک برخی از افراد جامعه شده است و روز چهارشنبه خبر حکم جلب مهناز افشار در تیتر اخبار قرار گرفت.


بازی هفته؛ کودتای ونزوئلا

بعد از آنکه دیوان عالی ونزوئلا خوان گوایدو را ممنوع‌الخروج کرد، رهبر مخالفان و رئیس پارلمان اعلام اعتصاب عمومی کرد پس از آن خوان گوایدو با انتشار فراخوانی از شهروندان ونزوئلایی خواست در اعتراض به دولت مادورو به مدت دو ساعت محل کارشان را ترک کنند.  در پی اعلام خوان گوایدو بر رییس جمهور شدنش، آمریکا از ادعاهای گوایدو حمایت کرده و خواهان به رسمیت شناختن وی به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا ازطرف سایر کشورهای جهان شده است. ایران، روسیه و چین رفتار مداخله گرانه و تجاوزکارانه آمریکا را محکوم و بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ونزوئلا تأکید کرده اند.

گوایدو  با دعوت از شهروندان برای تظاهرات گسترده از آغاز «عملیات آزادی ونزوئلا» داد. چند ساعت پس از دعوت خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا به نافرمانی در ارتش و دعوت وی از مخالفان برای سرنگونی حکومت نیکلاس مادورو، دولت از شکست تلاش برای کودتا خبر داد.


خبرمهم هفته؛ رونمایی از کتاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

مراسم رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» که به خاطرات سال 1375 اختصاص دارد در کتابخانه ملی برگزار شد.

در این کتاب برای اولین‌بار اتفاقاتی که منجر به دوم خرداد و پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات سال 76 شد به چاپ رسیده است و پس از 20 سال ناگفته‌های اکبر هاشمی‌رفسنجانی از انتخاب سیدمحمد خاتمی به ریاست‌جمهوری اسلامی در سال 1376 منتشر شد. ناگفته‌هایی که نشان می‌دهد نقش هاشمی‌رفسنجانی، حسن روحانی، حسن حبیبی و کارگزاران سازندگی در انتخاب سیدمحمد خاتمی تا چه اندازه محوری بوده است و نقشه‌ی محافظه‌کاران برای ریاست‌جمهوری علی‌اکبر ناطق نوری چگونه توسط میانه‌روها نقش بر آب شد و زمینه برای پیروزی چپ‌گرایان فراهم شد.


برنا

خبرنگار: رستمی
کد N2157079

وبگردی