آفتاب
معاون سازمان بنادر

بندر شهید رجایی موقعیت راهبردی برای ترانزیت کالا دارد

بندر شهید رجایی موقعیت راهبردی برای ترانزیت کالا دارد

تهران - ایرنا- معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران در بهترین شرایط جغرافیایی و بندر شهید رجایی نیز از جایگاه ممتازی در ترانزیت و صادرات و واردات کالا برخوردار است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان مزبور، «محمدعلی حسن زاده» در نشست ارزیابی نخستین مانور ریلی کانتینری افزود: فعالان بخش های کلان اقتصادی و تجارت کالا نیز اذعان دارند که ایران در بهترین شرایط جغرافیایی قرار دارد و موقعیت جغرافیایی بندر شهید رجایی بسیار راهبردی است.
حسن زاده اضافه کرد: مطالعات اقتصادی صورت گرفته در زمینه اقتصادی ترین مسافت برای جابجایی کالا در ایران ۳۵۰ کیلومتر برآورد شده است.
وی افزود: لازم است با برنامه اصولی و علمی، از موقعیت ممتاز کشور برای ترانزیت بار به آسیای میانه استفاده شود.
حسن زاده با بیان اینکه توسعه راه آهن و افزایش سهم ریل در بنادر به معنی به کارگیری روش ارزانتر از جاده است، گفت: هدف سازمان بنادر و دریانوردی ، محدود سازی حمل جاده ای نیست، زیرا هر شیوه حمل و نقلی، مزیت خاص خود را دارد.
وی تصریح کرد:استفاده از همه ابزاری های موجود برای بهره گیری بهینه از بنادر در دستور کار است و هر میزان سهم ریل در یک بندر بیشتر باشد، نشان دهنده جایگاه بالاتر آن بندر در میان سایر بنادر همطراز است.
حسن زاده یادآور شد: ایران دروازه ورود اروپا به آسیا از طریق ترکیه و در فاصله بین دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد و با تشکیل کارگروه و کمیته مشترک می توان هماهنگی لازم را انجام داد.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد کرد: براساس طراحی برنامه زمان بندی، توافق ریلی، تشکیل کارگروه و کمیته مشترک برای این منظور، می توان مسئولیت های هر نهاد در پروژه توسعه بندر ریل پایه را جمع آوری و هماهنگی ها در این بخش را افزایش داد.
به گزارش ایرنا، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است و باداشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی، سهم 50 درصدی از تجارت ایران را برعهده دارد.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در دنیاست. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می کند.
موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل کرده است.
اقتصام **1070**1559
کد N2156688

وبگردی