آفتاب

تاثیر ناآرامی‌های ونزوئلا بر قیمت جهانی نفت

تاثیر ناآرامی‌های ونزوئلا بر قیمت جهانی نفت

بحران‌های ونزوئلا همزمان با کاهش تولید نفت اوپک و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران بازار نفت را به آشفتگی کشانده است.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، ایجاد بحران‌های جدید در ونزوئلا می‌تواند منجر به عواقب ناگوار برای بازارهای جهانی نفت شود.

قیمت نفت به دلیل انتشار تصاویر خشونت‌های خیابانی در پایتخت ونزوئلا روند صعودی پیدا کرد.

قیمت این محصول ارزشمند قبل از آن به دلیل وجود احتمالات مبنی بر حمایت آمریکا از سرنگونی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا و پیروزی «خوآن گوایدو» رئیس‌جمهوری خودخوانده، اندکی کاهش یافته بود.

«هلیما کرافت» تحلیلگر بازار «آر‌بی‌اس» در این‌باره گفت: «در مورد این‌که بتوانم بگویم کار تمام است، هنوز شک دارم».

این افسر سابق سیا نیز گفت که هنوز مشخص نیست که آمریکا بخواهد برای سرنگونی مادورو از گزینه نظامی استفاده کند. کودتای نظامی در ونزوئلا خونین، نامنظم و بی‌برنامه بوده و احتمال پیروزی آن ضعیف است.

بحران‌های ونزوئلا همزمان با کاهش تولید نفت اوپک و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران همراه بود که بازار نفت را به آشفتگی کشاند.

در ایالات متحده آمریکا قیمت سوخت از ابتدای سال ۲۰۱۹ از قیمت ۶۳ سنت در گالن تا دو دلار و ۸۸ سنت افزایش داشت.

بحران‌ها در ونزوئلا عواقب وخیم اقتصادی برای شهروندان ونزوئلا به همراه داشت، از جمله افزایش قیمت مواد غذایی و دارو و همینطور قطعی گسترده برق در سراسر کشور.

اگرچه ونزوئلا بیش از هر کشور دیگری ذخایر نفتی دارد ولی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری خارجی و همینطور تحریم‌های آمریکا با کاهش تولید زیادی روبه‌رو بوده است.

مطابق گزارش موسسه «ریستاد انرژی» میزان تولید نفت ونزوئلا از میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز در دسامبر ۲۰۱۸ به ۷۵۰ هزار بشکه در روز در مارس ۲۰۱۹ رسیده است.

 روند کاهشی تولید نفت در ونزوئلا

مطابق گزارش موسسه تحلیل انرژی «اس اند پی» صادرات این کشور در آوریل امسال به میزان ۴۷۰ هزار بشکه در روز رسید. بازسازی این صنعت در ونزوئلا ممکن است سال‌ها به طول بینجامد.

از سوی دیگر، واشنگتن می‌خواهد «با حمایت از کودتا» راه برای برداشتن تحریم های ونزوئلا باز شود تا بتواند بازار نفت را کنترل کند.

اما کرافت در اظهاری ادامه می‌دهد حتی اگر گوایدو روی کار بیاید، این کشور راه سختی را برای از سرگیری افزایش تولید خود دارد. حتی اگر مادورو برکنار شود ممکن است باعث شروع درگیری‌ها توسط حامیان وی شود و البته اگر در قدرت باقی بماند آمریکا تحریم‌های بیشتری برای به حداقل رساندن نفت این کشورانجام خواهد داد.

آیا تگزاس و اوپک نفت ونزوئلا را جبران می‌کنند؟

نگرانی‌ها از کاهش تولید ونزوئلا موجب شده همزمان دونالد ترامپ به اوپک درخواست افزایش تولید بدهد.

در همین حال، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان در گفت‌گو با خبرگزاری روسی «ریا» گفته بود: «ما هیچ عجله ای برای افزایش تولید نداریم و حتی با هم پیمانان اوپک ممکن است کاهش تولید را تا پایان ۲۰۱۹ تمدید کنیم».

این در حالی است که پالایشگاه‌های آمریکا برای سوخت جت و گازوئیل نیاز به نفت سنگین دارند که تنها در ونزوئلا یافت می‌شود.

کد N2156171

وبگردی