آفتاب

محصولات کشاورزی گواهی شده، فاقد سم و آفتکش است

محصولات کشاورزی گواهی شده، فاقد سم و آفتکش است

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی استفاده از محصولات گواهی شده را راهکاری برای افزایش تولید کیفی و سالم دانست و گفت: باقیمانده آفتکش و سموم در این محصولات وجود ندارد و میزان دیگر آلاینده ها و نیترات نیز مطابق با استاندارد یا کمتر از حد مجاز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سعید سلامت» امروز (سه شنبه) در مراسم رونمایی از سامانه «صدور نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی» که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: برنامه تولید محصولات گواهی شده در مرحله اول برای محصولات زراعی و باغی با اولویت هشت محصول مانند گوجه فرنگی مزرعه ای و گلخانه ای، خیار، پیاز، سیب زمینی، پرتقال و سیب درختی انجام می شود.
وی یادآوری کرد این برنامه به طور آزمایشی در پنج استان کشور مانند خوزستان، اصفهان و زنجان اجرا شده است و امسال در کل استان های کشور پیاده می شود.
این مسوول گفت: متقاضیان می توانند برای تولید محصولات گواهی شده به پایگاه اطلاع رسانی محصولات گواهی شده و ارگانیک در سامانه وزارت جهاد کشاورزی به نشانی cerganic-ma.ir مراجعه و به طور الکترونیکی ثبت نام کنند.
وی تصریح کرد: پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها برای متقاضیان در مدت هفت روز از سوی سازمان ملی استاندارد ایران صادر می شود.
به گفته وی، محصولات کشاورزی از طریق کد شناسایی 9 رقمی که به آنها تعلق می گیرد، قابل ردیابی است. این کد بیش از 50 رکورد اطلاعاتی را ارایه می دهد؛ مانند اینکه محصول گواهی شده توسط چه کسی، در کدام منطقه و با استفاده از چه نوع سم و کودی تولید شده است.

** مزیت های برخورداری از کد شناسایی و نشان حد مجاز آلاینده ها
مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد برای تولید محصولات گواهی شده، مشوق هایی برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.
سعادت توضیح داد: کاهش 20 درصدی هزینه بیمه محصولات کشاورزی، تخفیف 95 درصدی تعرفه قرارداد صدور پروانه، صدور گواهی بهداشتی برای محصولات کشاورزی گواهی شده، هماهنگی واگذاری غرفه ها در میادین میوه و تره بار، استفاده از تسهیلات بانک کشاورزی و اولویت استفاده از تسهیلات و یارانه های بخش کشاورزی از مشوق های تولید محصولات گواهی شده به شمار می رود.
نخستین دستورالعمل مصرف حد مجاز آلاینده ها در سال 1388 تدوین و از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه بار ویرایش شد.
سازمان ملی استاندارد ایران این دستورالعمل را سرانجام در آبان ماه سال 1397 نهایی و به همه استان ها ارسال کرد.
این دستورالعمل بهمن همان سال از سوی وزیر جهاد کشاورزی برای اجرا به سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور ابلاغ شد.

** ارایه یکصد خدمت در سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی نیز در این آیین گفت: نزدیک به یکصد خدمت از طریق سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت جهاد کشاورزی در زیر بخش های مختلف ارایه می شود.
به گفته «کریم احمدی»، همه فرایندها و اقداماتی که به صورت سیستمی قابل اجراست در سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک قرار می گیرد تا اطلاعات، متمرکز شود.
وی یادآوری کرد سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت جهاد کشاورزی اواخر سال 95 راه اندازی شد و مجوزهای مربوط به تولیدات دام و طیور، شیلات، گلخانه ها و کلینیک های گیاهپزشکی از طریق این سامانه صادر می شود.
این مسوول حذف بوروکراسی اداری، تبادل دقیق تر اطلاعات، کاهش تردد و زمان انجام کار، ایجاد عدالت اجتماعی و افزایش قدرت نظارت را از مزایای این سامانه برشمرد.
به گزارش ایرنا، سامانه صدور نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران رونمایی شد.

اقتصام*9186*1961*
کد N2155601

وبگردی