آفتاب
معاون اول رئیس جمهور:

تحریم های ظالمانه سلامت مردم ایران را نشانه گرفته است

تحریم های ظالمانه سلامت مردم ایران را نشانه گرفته است

معاون اول رئیس جمهور به تحریم‌های دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: تحریم های ظالمانه سلامت مردم ایران را نشانه گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری، صبح دوشنبه در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش، اظهار داشت: سلامت معنای فراتر از صرفاً نداشتن بیماری است و به عنوان بزرگ‌ترین مصداق عدالت اجتماعی نام برده می‌شود که تحقق آن از مهم‌ترین وظایف دولت هاست.

وی افزود: دسترسی عادلانه عموم مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، به وزارت بهداشت سپرده شده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: افزایش سن امید به زندگی، کاهش مرگ و میر مادران باردار و…، از دستاوردهای حوزه سلامت کشور در بعد از انقلاب بوده است.

معاون اول رئیس جمهور از سلامت به عنوان مسئله نخست دیروز، امروز و فردای انسان و جامعه بشری نام برد و افزود: ابعاد سلامت فراتر از جسم و حتی روان است. به طوری که امنیت پایدار و دستیابی به جهانی عاری از خشم و خشونت بیشتر از هر چیز وابسته به ذهن اخلاق و جامعه سالم است.

وی افزود: معنای سلامت بسیار فراتر از نداشتن بیماری است و به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی تلقی می‌شود که تحقق آن از مهمترین وظایف دولت‌ها به شمار می‌رود.

جهانگیری با اشاره به تأسیس شبکه بهداشتی ایران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب تصریح کرد: امروزه شبکه بهداشتی ایران به عنوان یکی از مدل‌های مؤثر و قابل تعمیم در جهان برای ایجاد عدالت در سلامت به شمار می‌رود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به اجرای طرح تحول سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ برنامه اصلی عدالت اجتماعی در دولت یازدهم با عنوان طرح تحول سلامت کلید خورد که یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های اجتماعی دولت یازدهم و دوازدهم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: به گواهی سازمان جهانی بهداشت ایران توانسته با اجرای طرح تحول سلامت، گام‌های اساسی در جهت دسترسی عادلانه برای بیش از ۹۵ درصد شهروندان به خدمات سلامت ایجاد کند.

جهانگیری به مقوله‌هایی همچون صلح، حفظ کره زمین، رفاه و کرامت و همچنین مشارکت به عنوان ارکان پایدار در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: در این بین صلح و مشارکت از جایگاه مهمی در دستیابی به توسعه پایدار در جهان برخوردار هستند.

معاون اول رئیس جمهور به تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: ایران همواره با تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا مواجه بوده که نتیجه آن تاب‌آوری و استقرار بیش از پیش کشور بوده است. به رغم تمام تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ما توانستیم در علم در رده بیست کشور نخست دنیا قرار بگیریم که ۴۰ درصد از تولید علم، سهم سلامت بوده است.

وی یادآور شد: امروز شاهد رفتار مخرب و غیر سازنده دولت آمریکا علیه مردم ایران هستیم و آنها به بهانه‌های واهی از برجام به عنوان یک توافق و دستاورد مهم بین‌المللی که به صلح منطقه کمک می‌کند، خارج شدند. در حالی که ایران به تمامی تعهداتش در برجام عمل کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را مورد تأکید قرار داده اما دولت آمریکا نه تنها به تعهدات خود در برجام عمل نکرد بلکه سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران انجام داده است.

جهانگیری ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا بیشترین فشار را به معیشت مردم وارد می‌کند و دولت آمریکا علیرغم قوانین بشری بر بحث سلامت عملاً امکان تأمین داروهای مورد نیاز بیماران خاص را به خطر انداخته است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم بخش قابل توجهی از نیازهای دارویی کشور در داخل تولید و حتی قابلیت صادرات آنها نیز فراهم شده است.

جهانگیری با اشاره به کارشکنی آمریکا برای قطع همکاری کشورها در تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولید دارو در ایران اظهار داشت: انتظار ما از مجمع جهانی سلامت این است که در مقابل سیاست‌های یک جانبه آمریکا سکوت نکنند و از تمامی ابزارها و اهرم‌های در اختیار علیه اقدامات و سیاست‌های ضد انسانی دولت آمریکا استفاده کنند.

کد N2155427

وبگردی