آفتاب

سرمایه گذاری در روستاهای حاشیه بیابان لوت افزایش یافت

سرمایه گذاری در روستاهای حاشیه بیابان لوت افزایش یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: از زمانی که بیابان لوت در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسید تاکنون حجم سرمایه گذاری در روستاهای حاشیه بیابان افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، حسن رمضانی روز سه شنبه در نشست خبری نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت، فرصت های محلی و بین المللی در دانشگاه بیرجند افزود: پس از ثبت جهانی این اثر طبیعی بسیاری از نگاه ها معطوف به این جاذبه طبیعی شده به طوری که متقاضیانی را برای ساخت کمپ و اقامتگاه بوم گردی در روستاهای چاهداشتی، حیدرآباد، دهسلم و چهار فرسخ داریم.
وی با قدردانی از دغدغه هایی که برای توسعه استان با محوریت بیابان لوت وجود دارد، گفت: امید است با تداوم این دغدغه ها در سایه نشست های علمی راه برون رفت از مشکلات را بیابیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند را یکی از ارکان اصلی توسعه استان معرفی و تاکید کرد: باید از توان علمی دانشگاه برای خروج از مشکلات استفاده کرد و برگزاری همایش بین المللی بیابان لوت نقطه شروع این گونه تلاش ها است.
وی با اشاره به اینکه در گذشته از کویر به عنوان مشکل یاد می شد گفت: امروز شهرستان های مختلف به دنبال یافتن یک نقطه کویری هستند که به عنوان فرصت گردشگری معرفی کنند.
رمضانی با اشاره به وسعت کویر در خراسان جنوبی بیان کرد: نقاط مستعد کویری در شهرستان های بشرویه، طبس، فردوس، زیرکوه و نهبندان وجود دارد که برای جذب گردشگر مناسب است.
وی با بیان اینکه چند روز گذشته حضور گردشگران در کویر پلوند فردوس چشمگیر بوده است گفت: این حضور به نحوی بود که تمام مکان های اقامتی با ظرفیت کامل پر شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از وجود 6 اقامتگاه در کویر بشرویه خبر داد و افزود: برگزاری همایش ها برای مطرح کردن قابلیت های استان در عرصه های ملی و بین المللی مفید است.
وی ابراز امیدواری کرد: بتوان برنامه ای برای توسعه سرمایه گذاری گردشگری کویر را در مقالاتی که توسط محققان ارایه می شود تعریف کرد.
رمضانی از وجود 45 اقامتگاه بومگردی فعال در استان خبر داد و گفت: بیش از 60 درصد این اقامتگاه ها در روستاهای کویری واقع شده است.
او با اشاره به ساخت نخستین کمپ کویری استان در روستای دهسلم شهرستان نهبندان بیان کرد: برای این پروژه 800 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت و اکنون در اختیار بخش خصوصی است که از آن بهره برداری می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در بحث زیرساخت ها برای تامین آب و راه دسترسی به کویر سه قلعه نیز اقدام شده است.
وی از تخصیص 200 میلیون تومان اعتبار ملی برای برق رسانی به کویر همت آباد زیرکوه خبر داد و گفت: گرچه هنوز در مقایسه با برخی استان های کویری در راه اندازی اقامتگاه بومگردی عقب هستیم اما سرمایه گذاری در کویر استان نسبت به سال های گذشته رونق زیادی داشته است.
رمضانی با اشاره به برنامه های میراث فرهنگی در راه اندازی سفرهای ارزان قیمت به بیابان لوت بیان کرد: در بخش گردشگران داخلی استقبال از کویرها خوب بوده و عده زیادی روزهای پایان هفته را ترجیح می دهند به نقاط کویری از جمله بیابان لوت سفر کنند اما در بخش گردشگران خارج استان با توجه به مشکلات زیرساختی به خصوص در بخش پرواز، سفر به استان اکنون نسبت به سایر نقاط کشور گران تر است.
وی با تاکید بر اینکه در گردشگری باید رقابت پذیر باشیم ابراز امیدواری کرد: با توسعه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل بخش گردشگری بیش از پیش رونق گیرد.
وی گفت: تجربه ای که نوروز امسال داشتیم با توجه به شرایط اقلیمی کشور سفر به خراسان جنوبی و ماندگاری در استان افزایش یافت به طوری که ظرفیت تمام اقامتگاه های بومگردی کامل شد و ضریب اشغال برخی هتل ها نیز نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشت.
اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت؛ فرصت های محلی و بین المللی از فردا (چهارشنبه) یازدهم اردیبهشت در بیرجند برگزار می شود.
بخش علمی همایش روز چهارشنبه در دانشگاه بیرجند برگزار می شود و بخش دوم آن بازدید از بیابان لوت است که به اهتمام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز پنجشنبه 12 اردیبهشت انجام خواهد شد.
بیابان لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است.
9893*3028
کد N2155252

وبگردی