آفتاب

پزشکان هم به جذبِ تورهای گردشگری علاقمند شده‌اند!

پزشکان هم به جذبِ تورهای گردشگری علاقمند شده‌اند!

ایلنا نوشت: عضو کمیته فنی دفاتر مسافرتی استان خراسان از فعالیت پزشکان در بخش جذب تورهای گردشگران سلامت مشهد خبر داده و رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی نیز می‌گوید: مجموعه‌ای مستقل توسط سازمان نظام پزشکی ایجاد شده که راسا اقدام به صدور مجوز برای تورهای گردشگری سلامت می‌کند.

 دعوا بر سر گردشگری سلامت هنوز پا برجاست. هنوز مشخص نیست کدام سازمان متولی رسمی این نوع از گردشگری به شمار می‌آید. جدا از اینکه کدام سازمان باید متولی این گردشگری باشد، عدم ساماندهی گردشگری سلامت سبب شده تا بازار دلالی در این حرفه بیش از پیش رونق داشته باشد.

سیدمجتبی احمدی (دبیر انجمن زیارتی کشور و عضو کمیته فنی دفاتر مسافرتی استان خراسان) با بیان اینکه در بخش گردشگری حجم عظیمی از کسانی که به هند می‌رفتند در حال حاضر به مشهد می‌آیند، به خبرنگار ایلنا گفت: با وجود رونق به وجود آمده در بخش گردشگری سلامت سیستم ساماندهی شده برای این موضوع وجود نداشته و گردشگرانی که برای درمان به مشهد می‌آیند، توسط مجموعه دلال‌ها کارهای خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: شاید این موضوع به دلیل عدم هماهنگی و نظارت سازمان‌های زیرربط باشد چراکه هنوز متولی خاصی برای این موضوع مشخص نشده و کسی نمی‌داند که متولی گردشگری سلامت در کشور وزارت بهداشت و درمان است یا سازمان میراث فرهنگی. به نوعی هرکدام حرف خود را می‌زنند؛ سازمان میراث فرهنگی می‌گوید چون گردشگری است من متولی آن هستم و وزارت بهداشت هم می‌گوید که چون بحث درمانی در میان است، باید متولی ما باشیم.

احمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ۸۰ درصد از بازار گردشگری سلامت در اختیار دلال‌ها بوده و شاید تنها ۲۰ درصد آن ساماندهی ضعیفی شده باشد، اظهار داشت: در حال حاضر اکثر پزشکان به خاطر اینکه مجوز گردشگری را دریافت کنند، درخواست مجوز داده‌اند تا خودشان بتوانند به جذب گردشگران سلامت بپردازند. در صورتی که پزشکی که سال‌ها درس خوانده و تخصص گرفته باید به کارهای درمانی خودش بپردازد ولی مجوز آژانس مسافرتی گرفته است.

وی افزود: اکنون در استان خراسان 12 دفتر مسافرتی داریم که مجوز آنها توسط پزشکان متخصصی که باید وقت خود را برای درمان بیماران در بیمارستان‌ها صرف کنند، راه‌اندازی شده تا بتوانند گردشگران سلامت را به سمت خود جذب کنند. البته علاوه بر این دوازده دفتر، پزشکان دیگری نیز درخواست مجوز برای راه‌اندازی دفاتر مسافرتی را داده‌اند و این مسئله در حال فراگیر شدن است. می‌توان گفت این موضوع نتیجه پارادوکس موجود بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت است که نتوانسته‌اند هماهنگی بین خود داشته باشند و بگویند در نهایت متولی واحد این قضیه کیست و چه کسی باید این مجوز را بدهد.

عضو کمیته فنی دفاتر مسافرتی استان خراسان در ادامه بیان کرد: می‌توانستند یک توافقنامه بین آژانس‌هایی که کارشان گردشگری است و پزشکان بنویسند تا هرکدام کار خودشان را انجام دهند.

احمدی درباره اینکه آیا اتحادیه دفاتر مسافرتی نسبت به این موضوع اعتراضی نکرده‌اند، گفت: وقتی حرکتی با سیستم دولتی انجام می‌شود، نمی‌توان کاری از پیش برد. البته اعتراضات در جلسات مختلف عنوان می‌شود اما هر روز فشار مضاعفی بر  آژانس‌های مسافرتی وارد می‌آید.

حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی) نیز در این باره به ایلنا گفت: دریافت مجوز گردشگری توسط پزشکان پدیده تازه‌ای نبوده و نیست. در حال حاضر وزارت بهداشت و درمان، وزارت ورزش، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری و... نیز سازمان‌هایی هستند که داعیه گردشگری سلامت را دارند و بر همین اساس خودشان شخصا اقدام به صدور مجوز برای تورهای ورودی و خروجی می‌کنند.

وی افزود: گردشگری در تمام دنیا یک متولی دارد و نمی‌شود که هرکسی گردشگری سلامت، ورزشی، جوانان و زیارتی راه بی‌اندازد. ما در ایران سازمان‌های مختلفی داریم که نسبت به این کار مبادرت می‌کنند. منهای حج که یک امر حکومتی هست که ورود به آن پیدا نمی‌کنیم، ما بقی امور گردشگری باید تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی باشد و خود سازمان هم باید از اختیارات خود دفاع کند و اجازه ورود به سازمان‌های دیگر را ندهد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی با بیان اینکه ورود وزارت بهداشت به بحث صدور مجوز گردشگری همانند این است که ما برویم در بیمارستان و کار تزریقاتی و پانسمان انجام دهیم، گفت: از شما می‌پرسم مگر تزریقات و پانسمان که ابتدایی‌ترین کار در پزشکی است، نیاز به مجوز از وزارت بهداشت ندارد، گردشگری هم به همین صورت است. گردشگری، موضوعی صنعتی است که باید افرادی به آن ورود کنند که تجربه این کار را دارند.

وی ادامه داد: در بحث گردشگری سلامت، تنها بحث درمان بیمار نیست که وزارت بهداشت بتواند در آن زمینه مجوز صادر کند. گردشگری سلامت شامل طبیعت‌گردی، آب درمانی و موارد دیگری است که نقطه مشترک همه آنها گردشگری بودنشان است. البته بخشی از این گردشگری درمان است که مریض را به کشور خود می‌آورید و در جلوی بیمارستان او را به مجموعه وزارت بهداشت و درمان تحویل داده، بعد از درمان مجددا او را تحویل گرفته و در دوران نقاهت هم او را به اماکن دیدنی می‌برید و با خاطره خوش راهی کشور خود می‌کنید.

رفیعی با بیان اینکه نمی‌شود که در وظایف سازمان‌های دیگر دخالت کرد، اظهار کرد: نوروز امسال نیز چنین اتفاقی را از طرف شهرداری شاهد بودیم که به طور مستقل برای خود اقدام به برگزاری تورهای تهران گردی رایگان کرده بود. این موضوع هیچ ایرادی ندارد. اگر می‌خواهید امکاناتی را در اختیار مردم قرار دهید تا از آن منتفع شوند؛ ما هم از آن استقبال می‌کنیم ولی این امکانات را باید در اختیار متولیان گردشگری قرار دهید که تجربه و سابقه این کار را دارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: متاسفانه در حال حاضر سازمان نظام پزشکی مجموعه‌ای را راه‌اندازی کرده و خودشان به کشورهای مختلف می‌روند و در حال راه‌اندازی دفاتری برای گردشگری سلامت هستند. حتی درخواست ایجاد دفتر در فرودگاه امام را هم داده‌اند، تا خودشان کار کنند و از پزشکان نیز برای کار کردن در این حوزه دعوت می‌کنند. گویا بنگاه‌داری گردشگری کار همه شده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی در پایان گفت: عموم پزشکانی که در حوزه گردشگری سلامت وارد شده‌اند، بدون دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی اقدام به تاسیس دفتر مسافرتی کرده‌اند اما جالب است که سازمان میراث فرهنگی نیز به آنها وجاهت حقوقی داده و در جلسات خود آنها را دعوت می‌کند. ما به کرات در حضور آقای مونسان اعتراض خودمان را اعلام کردیم و ایشان هم پذیرفته‌اند. ولی اهتمامی برای اینکه سازمان میراث فرهنگی یکصدا باشد، وجود ندارد.

2323

کد N2153678

وبگردی