آفتاب
رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی:

دولت عمدا به توان داخلی توجه نمی‌کند/حضور دلالان در مناقصات نفتی

دولت عمدا به توان داخلی توجه نمی‌کند/حضور دلالان در مناقصات نفتی

رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی با بیان اینکه ایستادگی کشور در مقابل تحریم‌ها به پشتوانه تولید داخلی صورت می گیرد،گفت:متاسفانه به نظر می‌رسد دولت عمداً به ظرفیت‌های ملی توجهی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیروس تالاری امروز در یک نشست خبری با اشاره به اینکه فضای کسب و کار کشور دارای مشکلاتی است، گفت: ما به هیچ عنوان سیاسی کار نبوده و صنعتگر هستیم. استفاده حداکثری از ظرفیت و توان بخش داخلی، یک بحث سازمانی و صنفی نیست بلکه مقوله‌ای ملی است.

وی با اشاره به دو ویژگی مهم برای بخش خصوصی اظهار داشت: یکی از این ویژگی‌ها توان عملیاتی و اجرایی است که در صنعت نفت ما را به مرز خودکفایی رسانده است. ویژگی دیگر نیز عاری بودن فضای فعالیت بخش خصوصی از هر گونه فساد است.

تالاری با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان از تحریم‌ها دفاع نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: خوب می‌دانیم که اگر اکنون حتی شرکت‌های آمریکایی بخواهند وارد صنعت نفت و گاز ایران شوند، راهی به جز پذیرفتن ظرفیت‌های ملی و استفاده از توان داخلی کشور ندارند. مشروط بر اینکه صنعت نفت ایران نیز قاعده بازی در شرایط مختلف را بپذیرد.

بر اساس گفته‌های این مقام مسئول، اگر طی سه دهه گذشته، ایران ۲۰ درصد از هزینه‌های غیرضروری به منظور توسعه تولید تجهیزات مربوط به حوزه تولید نفت و گاز استفاده می‌کرد، اکنون جایگاه ایران در منطقه و حتی خارج از منطقه متفاوت می‌بود.

عبور از گردنه تحریم با چرخ تولید

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تصریح کرد: اگر دولت در حال مقاومت در برابر تحریم‌ها است، این مقاومت بر پایه و اساس تکیه بر ظرفیت‌های ملی است. در حقیقت این توان داخلی کشور وجود دارد که در مقابل تحریم‌ها ایستادگی می‌کند اما به نظر می‌رسد دولت عمداً به ظرفیت‌های ملی توجهی ندارد. این در حالی است که به عقیده برخی، درآمدهای نفتی هستند که هزینه‌های دولت را تأمین می‌کنند در حالی که این تولید کنندگان هستند که نقش بسزایی در کسب درآمدهای کشور دارند.

وی با اشاره به اینکه دولت درها را به سوی نخبگان ملی صنعتی بسته است و حاضر به همکاری با بخش خصوصی نیست، اظهار داشت: وجود نقدینگی در جامعه جرم نیست بلکه توان ماست. اینکه دولت نمی‌تواند ظرفیت‌های لازم برای استفاده از این نقدینگی را ایجاد کند، ضعف دولت است. اگر در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی خود برنامه داشته باشیم هیچ جوان تحصیل کرده ایرانی حاضر به خروج از کشور نمی‌شود.

سنگ اندازی گمرک در مسیر تولید

در ادامه این نشست عبدالرضا حمیدی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه حال صنعت در این روزها خوب نیست گفت: از ۷۵۰ عضو فعال این انجمن، ۱۴۰ عضو دارای جایگاه دانش بنیانی هستند.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر «رونق تولید» تأکید کرد: به نظر می‌رسد هنوز ابزاری برای رونق دادن به فرایند تولید کشور نداریم و وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی جلساتی را به منظور بررسی سازوکارهای رونق تولید برگزار می‌کند. این در حالی است که سال گذشته به دستور وزیر صمت، بیش از ۶ ماه زمان برای تقاضای ثبت سفارش به منظور ورود مواد اولیه لازم پذیرفته نمی‌شد تا جایی که بسیاری از تولید کنندگان اظهار داشتند که نیازی به ارز دولتی ندارند و قادر به تأمین ارز از بازار آزاد هستند اما به دلیل بلوکه شدن مواد اولیه در گمرک، کارفرمای این تولید کنندگان جریمه‌های سنگینی برای آنها در نظر گرفت و بسیاری از آنها را در بلاک لیست گذاشتند.

حمیدی تصریح کرد: نکته قابل توجه در این میان این است که در هیچکدام از سازمان‌هایی که برای حوزه تولید برنامه ریزی و تصمیم گیری می‌کنند هیچ تولید کننده‌ای که حداقل دو سال سابقه فعالیت داشته باشد، نه تنها وجود ندارد بلکه از نظریات آنها و تجربیاتشان استفاده نمی‌شود.

اشتغال در خطر است / ‏حدود‬ ۵ ماه است تولید نداریم

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تأکید بر اینکه اشتغال در حوزه ساخت تجهیزات نفتی در خطر است و از ۱۰ کارخانه، ۸ کارخانه آن تعطیل شده‌اند و باقی واحدها نیز زیر ظرفیت در حال فعالیت هستند، افزود: یکی از درخواست‌های ما از وزارت نفت، تعدیل قراردادهایی است که با وزارت نفت داریم. چرا که در این حوزه همچنان شاهد حضور شرکت‌های دلالی هستیم که به نمایندگی از شرکت‌های چینی وارد کننده تجهیزات در مناقصات شرکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ضمانت نامه‌هایی که صندوق‌های دانش بنیان برای شرکت‌های فعال در حوزه دانش بنیان صادر می‌کنند مورد تأیید شرکت‌های نفتی نیست و این شرکت‌ها تنها ضمانت نامه بانکی معتبر می‌خواهند. از سوی دیگر در شرایط کنونی میزان پیش پرداخت سازندگان نیز همچنان ۲۵ درصد است در حالی که در برخی از موارد برای واردات متریال باید تا ۷۵ درصد پیش پرداخت را استفاده کنیم. در این میان جرایم مالیاتی نیز که به دلیل مشکلات حوزه‌های دیگر هم چون گمرک است، مزید بر مشکلات تولید کنندگان صنعت نفت است.

حمیدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت بومی سازی ۱۰ قلم گروه کالایی، گفت: اگر در این حوزه به نتیجه نرسیده‌ایم به خاطر اشتباهمان در زمان عقد این قرارداد بود که بر اساس آن شرکت‌های داخلی را به شرکت‌های خارجی وابسته کردیم.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر میزان مطالبات انجمن از دولت، توضیح داد: از آبان ماه تا اواخر اسفندماه سال ۹۷، عملاً تولید کالایی صورت نگرفت و محصولی به شرکت‌های نفتی نفروختیم اما به طور کلی روند پرداخت مطالبات معوقه ادامه دارد.

کد N2153226

وبگردی