آفتاب
سرمربی تیم ملی:

حمایت مسوولان برای کسب المپیک در دوچرخه سواری حیاتی است

حمایت مسوولان برای کسب المپیک در دوچرخه سواری حیاتی است

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی دوچرخه سواری با اشاره به درخشش ملی پوشان در رقابت های قهرمانی آسیا گفت: شانس زیادی برای کسب سهمیه المپیک داریم اما برای تحقق این هدف، حمایت کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان حیاتی است.

به گزارش ایرنا، در جریان رقابت های دوچرخه سواری قهرمانی آسیا که از سوم اردیبهشت در تاشکند ازبکستان در حال برگزاری است، «محمد گنج خانلو» به مدال طلای بخش استقامت جاده زیر 23 سال دست یافت و «امیر حسین جمشیدیان» در تایم تریل انفرادی مدال برنز گرفت و «حسین محمدی ها» در رده سنی 35 تا 39 سال در تایم تریل انفرادی به مسافت 30 کیلومتر مدال با ارزش نقره را به گردن آویخت.
این در حالی است که «سمیه یزدانی» بانوی ملی پوش دوچرخه سواری ایران نیز روز گذشته با کسب مدال با ارزش برنز تاریخ ساز شد.
درخشش تیم ملی جوان ایران در تاشکند موجب شد تا با سرمربی تیم ملی ایران که هم اکنون در ازبکستان حضور دارد در خصوص این موفقیت گفت و گو کنیم.
«محمود پراش» گفت: قادر نیستیم حداقل ها را برای ملی پوشان تامین کنیم با این حال همیشه توقع داریم که نتایج خوبی کسب کنیم. نباید این طور باشد که نتیجه نگرفتن به پای ورزشکار نوشته شود و نتیجه گرفتن و افتخار آفرینی آنها چند مالک و صاحب پیدا کند، ما یک خانواده ایم و در خانواده همه به یک میزان سهم دارند.
وی با اشاره به شانس کسب سهمیه المپیک توسط ملی پوشان تصریح کرد: در صورتی که حمایت خوب و قابل توجهی صورت گیرد این هدف تحقق پذیر است. حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای ما حیاتی است. بدون شک در جاده شانس بالایی داریم و در پیست و در بخش اومینیوم و مدیسن هم امید زیادی به کسب سهمیه المپیک داریم.
پراش یادآور شد: به امکانات روز نیاز داریم و دوچرخه های فعلی همان دوچرخه هایی است که 5 سال قبل برای بازی های آسیایی 2014 اینچئون و المپیک 2016 ریو خریداری شده بود.
مشرح گفت و گوی خبرنگار ایرنا با سرمربی تیم ملی دوچرخه سواری را می خوانیم.
ایرنا: وضعیت ملی پوشان از لحاظ مصدومیت یا مشکلاتی از این دست چطور است؟
خدا را شکر ملی پوشان مشکلی ندارند و همگی برای روز آخر رقابت ها آماده هستند البته «مسعود خاکی» در تمرینات به دلیل زمین خوردگی با مصدومیت و خراش جزئی مواجه شد که پس از انتقال به بیمارستان با پانسمان و کمی استراحت مشکل او برطرف شد. تا اینجا موفقیت قابل قبولی کسب کردیم و امروز هم به عنوان آخرین روز رقابت ها درخشان ظاهر شویم. 

ایرنا: آیا برای گنج خانلو به عنوان یک جوانان آینده دار و مستعد، برنامه ریزی خاصی دارید؟
بدون شک پس از بازگشت به ایران در صورتی که همچنان در خدمت فدراسیون باشم، برنامه ویژه ای برای گنج خانلو و سایر ملی پوشان مستعد در نظر دارم.

ایرنا: تیم ملی در بازی های آسیایی جاکارتا ناامید کننده بود اما در ازبکستان شرایط متفاوتی را داشت. دلیل این تفاوت چیست؟
با وجود تمام کاستی ها، تلاش کردیم تا بازیکنان را از نظر جسمی و روحی آماده کنیم که نتیجه ی خوبی رقم خورد، این اتفاق در درجه اول نتیجه ی زحمات و خودباوری ملی پوشان بود و من هم به عنوان خدمتگزار کوچک این جامعه سعی کردم وظایفم را به نحو احسن انجام دهم. البته نباید از حمایت های فدراسیون غافل شویم. علاوه بر این با توجه به اینکه این رقابت ها انتخابی المپیک 2020 توکیو است و سطح بالایی دارد، ملی پوشان نهایت تلاش خود را انجام دادند تا خوش بدرخشند که تا اینجا هم اینطور بوده و به امید خدا ادامه دار باشد.

ایرنا: تا چه حد برای کسب سهمیه المپیک شانس قائل هستید؟
در صورتی که حمایت خوب و قابل توجهی صورت گیرد این هدف تحقق پذیر است. حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای ما حیاتی است. بدون شک در جاده شانس بالایی داریم و در پیست و در ماده های اومینیوم و مدیسن شانس کسب سهمیه المپیک وجود دارد.

ایرنا: سطح رقابت های رقابت های قهرمانی آسیا بالا است و مشکلات نداشتن امکانات همیشه برای ما وجود داشته. به نظر شما پیست آزادی قابلیت تامین نیازهای ملی پوشان را دارد؟
پیست آزادی برای تمرین مناسب است اما شرکت در مسابقات و قرار گرفتن در شرایط رقابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور کلی تمام شرایط باید تا حد قابل قبول فراهم شود و در این صورت نتیجه مطلوب تری رقم خواهد خورد.

ایرنا: کیفیت دوچرخه ها در چه سطحی است؟ آیا نیاز بازیکنان را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی تامین می کند؟ 
خیر. ما به امکانات به روز نیاز داریم و دوچرخه های فعلی همان دوچرخه هایی است که 5 سال قبل برای بازی های آسیایی 2014 کره جنوبی و المپیک 2016 ریو خریداری شده بود.

ایرنا: آیا فدراسیون به عنوان مسئول تامین تسهیلات و تجهیزات قدمی برداشته؟
به هرحال تامین منابع با فدراسیون، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش است و اگر قرار است روزهای خوب ماندگار باشد قطعا شرایط متفاوتی را می طلبد.

ایرنا: از طرف کمیته و وزارت قول همکاری مضاعف داده شده؟
امیدوارم تمامی نهادها درک درستی از شرایط حساس به خصوص برای کسب سهمیه المپیک داشته باشند و کمک و حمایت قابل قبولی از دوچرخه سواری صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، رقابت های قهرمانی دوچرخه سواری قهرمانی آسیا در حالی در ازبکستان در حال برگزاری است که دیر رسیدن تیم ایران به خط استارت تایم تریل در نخستین روز مسابقات موجب شد تا ملی پوشان ایرانی به رغم توانایی و آمادگی لازم از کسب مدال باز بمانند و روز افتتاحیه این رقابت ها به رسوایی نیمه کاره برای دوچرخه سواری ایران بدل شود. در حقیقت به گفته اعضای کادر فنی، زمان ثبت شده رکابزنان ایران چه در بخش بزرگسالان و چه در امیدها حتی پس از هشت دقیقه تاخیر به اندازه ای تحسین برانگیز بوده که در صورت عدم وقوع چنین اتفاقی رتبه دوم و چا بسا اولی ملی پوشان ایران قطعی بود. با این وجود ملی پوشان دوچرخه سواری در روزهای بعدی موفق شدند تا طعم تلخ ناکامی روز نخست را که پراش به شخصه صفر تا صد این به اصطلاح 'غفلت' را عهده دار شد، با شیرینی مدال های رنگین در چهار روز متوالی جبران کنند.
ایرنا: توضیح شما در خصوص اتفاق عجیب روز اول و دیر رسیدن 8 دقیقه ای ملی پوشان چیست؟
بخشی از این اتفاق به گردن برگزار کنندگان مسابقه بود. مجوز عبوری که به شکل برچسب تهیه شده بود برای تیم ها به وسیله نقلیه ما چسبانده نشد و مجبور شدیم برای رسیدن به محل مسابقه راه طولانی تری را طی کنیم و حتی در مقطعی مجبور بودیم وسایل و دوچرخه ها را با پای پیاده جابجا کردیم و همین تاخیر موجب شد تا به شخصه کمی از مسئولیت هایی که داشتم غفلت کنم و در نهایت حدود هشت دقیقه به نقطه استارت دیر رسیدیم.
هشت دقیقه ای که جایگاه ما را در پایان از رتبه مورد انتظارمان که دست کم دوم بود به رتبه آخر تنزل داد و دستمان در روز اول از مدال کوتاه ماند. اما با وجود استرسی که بابت آن تاخیر به بچه ها وارد شد، آنها در ادامه عملکرد فوق العاده ای داشتند؛ اما جای توجیه نیست و باز هم بابت این اتفاق شرمنده هستم و مسئولیت آن را به عهده می گیرم. روز اول می توانست روز بهتری برای ما باشد، رکورد مورد انتظار، صرف نظر از تاخیر محقق شد اما بدون مدال. امیدوارم دوباره شاهد چنین اتفاقی نباشیم.

ایرنا: چه انتظاری از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دارید؟
امیدوارم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک حمایت ویژه ای از دوچرخه سواری داشته باشند تا این رشته به روزهای خوب گذشته برگردد که لازمه این امر تامین امکانات است. البته فراهم کردن امکانات در سطح اروپا که یقینا محقق شدنی نیست اما کشورهای شرق آسیا در تمامی جنبه ها همچون تجهیزات، اردوها و مسابقات برای دوچرخه سواری سرمایه گذاری قابل توجهی می کنند و این در حالی است که ما قادر نیستیم حداقل ها را هم برای ملی پوشان تامین کنیم با این حال همیشه توقع داریم که نتایج خوبی کسب کنیم. نباید این طور باشد که نتیجه نگرفتن به پای ورزشکار نوشته شود و نتیجه گرفتن و افتخار آفرینی آنها چند مالک و صاحب پیدا کند، ما یک خانواده ایم و در خانواده همه به یک میزان سهم دارند.
ورزشی**3991**1067**
کد N2152978

وبگردی