آفتاب
رئیس سازمان سرمایه گذاری ایران در گفت و گو با ایرنا؛

'کمربند - راه' فرصت مهمی برای جذب سرمایه گذاران خارجی است

'کمربند - راه' فرصت مهمی برای جذب سرمایه گذاران خارجی است

پکن- ایرنا- رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران که برای شرکت در اجلاس بین المللی 'کمربند - راه' به چین سفر کرده بود، گفت: این طرح فرصت بسیار خوبی برای جلب سرمایه گذاران بین المللی به ویژه سرمایه گذاران چینی به منظور مشارکت در طرح ها و پروژه های ایران است.

'سید علی محمد موسوی' روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: در همین راستا هیات ایرانی شرکت کننده در این اجلاس با استفاده از این ظرفیت بسیار مهم، افزون بر 300 طرح و پروژه را برای جلب سرمایه گذاران چینی و خارجی در حاشیه این اجلاس ارایه و معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه چین از قبل در بسیاری از پروژه های کشور ما مشارکت داشته است اظهار کرد در این اجلاس نیز تعداد زیادی از پروژه در حوزه های حمل و نقل و انرژی به چینی ها معرفی شد.
رییس سازمان سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش تاریخی ایران در راه ابریشم قدیم و همچنین ضرورت افزایش مشارکت ایران در طرح «کمربند - راه» یاداوری کرد ایران آماده استقبال از سرمایه گذاران چینی در حوزه های مختلف است.
موسوی از ظرفیت های سرمایه گذاری در ایران به عنوان فرصتی برای مشارکت سرمایه گذاران دو کشور یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از سرمایه گذاران تسهیلاتی را نیز در اختیار آنها قرار خواهد داد.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به برگزاری دومین اجلاس «کمربند - راه» در پکن گفت: مباحث اقتصادی و فرهنگی از مهمترین محورهای مذاکرات و مسایل مطرح شده در این اجلاس بین المللی بود.
موسوی گفت: بسیاری از کشورها از این ابتکار چین حمایت کردند و پروژه های خود را در این چارچوب تعریف نمودند.
وی گفت: هیات ایرانی هم که به سرپرستی وزیر اقتصاد و دارایی در این اجلاس شرکت کرده بود آمادگی جمهوری اسلامی برای مشارکت در این طرح را اعلام کرد.
دومین اجلاس بین المللی 'کمربند-راه' با حضور هیات هایی از 110 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز پنجشنبه در پکن آغاز بکار کرد و تا دیروز (شنبه) ادامه یافت.
از سوی جمهوری اسلامی ایران سه هیات به سرپرستی 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی، 'ناصر قاضی سراج' رییس سازمان بازرسی کل کشور و 'حداد عادل' عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجلاس بین المللی 'کمربند- راه' شرکت کرده اند.
طرح «کمربند - راه» پیشنهادی مربوط به همکاری های اقتصادی بین المللی است که شی جین پینگ در سال 2013 میلادی مطرح کرد.
در 6 سال گذشته حجم تجارت چین با کشورهای مسیر 'کمربند - راه' از 6 تریلیون دلار فراتر رفته و حجم سرمایه گذاری های انجام شده در این کشورها هم به 80 میلیارد دلار رسیده است علاوه بر این پروژه هایی که در چارچوب این طرح به اجرا در آمده نزدیک به 300 هزار فرصت شغلی فراهم کرده اند.
این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا مارس سال 2019 میلادی 125 کشور و 29 سازمان بین المللی 173 موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا کرده اند.
رهبران 37 کشور، دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان صندوق بین المللی پول و 5000 نماینده دیگر از کشورهای خارجی در این مجمع شرکت دارند.
**آساق**1904**
کد N2152948

وبگردی