آفتاب

نگرانی واشنگتن و تل آویو از تصمیم احتمالی عراق برای خروج نیروهای آمریکایی

نگرانی واشنگتن و تل آویو از تصمیم احتمالی عراق برای خروج نیروهای آمریکایی

روزنامه معاریو اسرائیل فاش کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی نگران هستند که پارلمان عراق تصمیمی را برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور صادر کند.

به گزارش ایلنا به نقل از سومریه نیوز،‌ روزنامه معاریو اسرائیل فاش کرد که تل آویو و واشنگتن بیم آن دارند که پارلمان عراق تصمیمی را مبنی بر درخواست از نیروهای آمریکایی برای خروج از خاک این کشور اتخاذ کند.

این روزنامه در پایگاه الکترونیکی  خود با انتشار گزارشی نوشت: «با توجه به اینکه هدف اصلی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای ادامه حضور نیروهای این کشور در خاک عراق،‌ کاهش قدرت تهران برای راه‌اندازی گذرگاه ژئوپلتیک ارتباطی بین ایران،‌ عراق، ‌سوریه و لبنان است، ‌بنابراین واشنگتن و تل آویو نگران هستند که پارلمان عراق تصمیمی را برای درخواست خروج نیروهای آمریکا صادر کند».   

این روزنامه تأکید کرد که اسرائیل، عراق را در فهرست کشورهایی قرار داده است که تلاش‌های اطلاعاتی آن را هدف قرار می‌دهد و شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) و دستگاه اطلاعات مأموریت خارجی موساد بسیاری از تلاش‌های خود را به دریافت اطلاعاتی درباره حضور ایران در عراق اختصاص داده‌اند.

معاریو به نقل از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: «این مؤسسه امنیتی در تل‌آویو اهمیت فراوانی به اوضاع در عراق می‌دهد». 

این روزنامه در ادامه نوشت: «نگرانی واقعی اسرائیل این است که ایران کارخانه‌های تولید موشک در داخل عراق احداث کند». این روزنامه نوشت که این موشک‌ها می‌توانند از نوع «فتح ۱۰»،‌ «زلزال» و «ذوالفقار» باشند که برد آنها بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است. 

روزنامه مذکور تأکید کرد با توجه به اینکه فاصله بین اسرائیل تا غرب عراق بیش از ۴۰۰ کیلومتر نیست، این موشک‌ها عمق اسرائیل را تهدید می‌کنند.

معاریو این حقیقت را یاد‌آوری کرد که دولت عراق در سال ۱۹۹۱  از ناحیه غربی ۳۹ موشک را به «تل آویو»،‌ «حیفا» و «دیمونا» شلیک کرد. 

این روزنامه همچنین یادآور شد که ایران موشک‌های شهاب در اختیار دارد که برد آن بین هزار و ۳۰۰ تا دو هزار کیلومتر و با قدرت اصابت عالی است و ارتش این کشور را قادر می‌کند هر نقطه از داخل اسرائیل را هدف قرار دهد.

روزنامه معاریو به نقل از محافل نظامی اسرائیل نوشت: «ایران ترجیح می‌دهد از موشک‌های کوتاه‌برد در بمباران اسرائیل استفاده کند بر این اساس که هر چه برد موشک‌ها طولانی‌تر باشد، احتمال تعرض پدافندهای هوائی به آنها بیشتر است و این درست همان چیزی است که خطر برخورداری ایران از زرادخانه موشکی داخل خاک عراق را افزایش می‌دهد».

کد N2152199

وبگردی