آفتاب

دانش فنی کشت انبوه چندین نوع ریز جلبک بومی شد

دانش فنی کشت انبوه چندین نوع ریز جلبک بومی شد

دانش فنی کشت انبوه چندین نوع ریزجلبک در کشور توسط محققان یک شرکت ایرانی بومی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیاوش صدیقیان مدیر عامل این شرکت گفت: فعالیت را با کار کردن روی گونه‌ای جلبک برای تولید سوخت زیستی آغاز کردیم اما از آنجا که تولید انرژی از این طریق راهی طولانی اما با چشم اندازی روشن تا اقتصادی شدن پیش رو دارد پس فعالیت بر روی تولید ریز جلبک‌ها را آغاز کردیم. از این رو موفق شدیم دانش فنی کشت انبوه چند نوع ریز جلبک را در کشور بومی کنیم.

صدیقیان ادامه داد: به علت نوع اقلیم تولید دو نوع ریز جلبک در دستور کارمان قرار گرفت. نخست جلبک «اسپیرولینا» که در مناطق گرمسیری همچون هاوایی امریکا پرورش داده می‌شود. اکنون این دانش فنی کشت انبوه این ریزجلبک را در کشور بومی کردیم. کاربرد بیشتر آن استفاده به عنوان مکمل‌های غذایی به صورت پودر فشرده یا قرص است. همچنین در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد. در حال حاضر می‌توان برای این محصولات از ریزجلبک تولید داخل استفاده کرد.

وی عنوان کرد: ریزجلبک دیگر که موفق به بومی سازی دانش فنی تولید انبوه آن شدیم «دونالیلا» است. در حال حاضر این ریزجلبک در شرایط آزمایشگاهی تولید می‌کنیم. این ریزجلبک غنی از ویتامین A است. هماتوکوکوس دیگر ریزجلبکی است که تولید می‌کنیم. این ریزجلبک روند فرسوده شدن سلول‌ها را کُند می‌کند. البته محصولات دیگری نیز توسط شرکت تولید می‌شود که در حوزه آبزی پروری کاربرد دارند.

به گفته صدیقیان، برای تولید هر محصول خوراکی حاوی ریزجلبک از تولیدات خارجی استفاده می‌شود که می‌توان این محصولات داخلی را جایگزین آنها کرد. این اقدام از خروج مقدار قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می‌کند و رونق تولید را به همراه دارد.

کد N2152155

وبگردی