آفتاب
مهر از روز دوم نمایشگاه گزارش می دهد

نمایشگاه کتاب؛ شلوغ اما بدون رونق در فروش

نمایشگاه کتاب؛ شلوغ اما بدون رونق در فروش

دومین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی به کار خود پایان داد که روزی شلوغ اما کم فروغ در فروش کتاب کتاب را تجربه کرد.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ:

دومین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای ناشران روزی ناامید کننده بود. با وجود آشتی مردم با این رویداد و حضور قابل توجه و پر تعداد آنها در این رویداد به قول یکی از ناشران گویا مخاطبان نمایشگاه با این عهد که کتاب نخرند به این رویداد قدم گذاشته اند و بیشتر بیننده هستند تا خریدار. هرچند این گزاره نیز مطلق نیست اما ناشران بزرگ با تعداد آثار انبوه نیز این روزها از کمی مخاطب نسبت به سال قبل گله دارند و این در حالی است که نگاهی به ویترین کاری این ناشران نشان می‌دهد که در تعداد و ارائه عناوین کار آنها رو به جلو بوده است.

با این همه کم نیستند پدیده‌هایی که این روزها نمایشگاه را تکان می‌دهند. از نویسندگان اینستاگرامی نوظهور که یک شبه ظاهر می‌شود و مخاطبانشان در فضای مجازی در همین نمایشگاه کتاب غیر مجازی برای آنها صف می‌بندند تا چهره‌های نامداری که حضورشان در این رویداد و دیدارشان با مخاطب شور و حال و فروش کتاب در نمایشگاه را تکان می‌دهد.

دومین روز از نمایشگاه کتاب با این وصف روز شلوغی بود اما می‌توان آن را کم فروش ترین پنجشنبه اول نمایشگاه در ساله‌ی اخیر نامید.

در همین زمینه دیروز خبرنگار مهر از یکی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب اطلاع کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال خرید کتاب از ناشران در نمایشگاه را نیز قطع کرده است و این بودجه در آینده به شکلی دیگر در قالب یارانه به مخاطبان باز می‌گردد.

از اتفاقات جالب روز گذشته نمایشگاه کتاب بازدید سرزده سید عباس صالحی از نمایشگاه کتاب بود. صالحی از دوران حضورش در معاونت فرنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت سرزده در روزهای متعددی از برگزاری نمایشگاه کتاب به میان ناشران رفته و با دیدار از آنها حتی به صورت شخصی اقدام به خرید کتاب نیز می‌کرد. حالا او در کسوت وزارت نیز روز گذشته تنها و بدون تشریفات ساعتی را در شبستان و در میان ناشران گذراند. جالب اینکه او در کسوت وزارت هنوز به صورت رسمی دیداری از نمایشگاه نداشته است. شاید این دیدارها به معنی این است که او نیز به دنبال اصلاح برخی رویه‌ها در نگاه به این رویداد است.

تا ساعت‌های پایانی نمایشگاه کتاب در روز دوم موضوع اطلاع رسانی بد در نمایشگاه و سردرگمی مخاطبان یکی از مهمترین مشکلات بود. از سویی ناشران از نبود کتیبه‌های اطلاع رسانی در ابتدای سالن‌ها گلایه داشتند و نیز نصب دیرهنگام کتیبه‌های نام ناشران در ابتدای سالن‌ها و از سوی دیگر مخاطبان نمایشگاه سردرگم در میان سالن‌های شبستان به پرس و جو از غرفه داران برای پیدا کردن کتاب و ناشر دلخواه خود مشغول بودند. و جالب اینکه نه سایت و نه اپلیکیشن و نه نقشه‌های راهنمای نمایشگاه را ندیده بودند. پیش از این مهر نیز در خبری اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات مالی در این دوره مدیر کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه در میانه راه برگزاری استعفا کرده و فرد دیگری به جای وی منسوب شده بود.

در بخش کتاب‌های خارجی نمایشگاه کتاب نیز در روز گذشته اعتراض‌هایی درباره سیستم تازه هدفمندی یارانه‌ها بلند شده بود. عدم ثبت تخفیف‌ها و یارانه‌ها در سیستم رایانه‌ای تازه و نیز درج مهر نمایشگاه کتاب بر ابتدای تمامی آثار به فروش رفته در این بخش که برای جلوگیری از بازگشت این آثار به چرخه فروش انجام می‌شود باعث اعتراض مخاطبان شده بود. در این بخش در سال جاری کتابهای لاتین با ارز نیمایی و با قیمت مصوب دولتی آن به فروش می‌رود و تمهیدات ویژه ای از سوی مدیران نمایشگاه کتاب برای اجرای صحیح بهره بردای از یارانه‌ها در این بخش صورت پذیرفته است.

در بخش بین المللی نمایشگاه کتاب نیز کماکان غرفه چین با انرژی و حرارت ویژه ای در حالی برگزاری و اجرای برنامه‌های خود هستند و این مساله به این بخش از نمایشگاه شور و و اشتیاق ویژه ای داده است. با وجود اینکه بیشتر بخش‌های سالن بین الملل کم رونق و کم مخاطب هستند اما چینی‌ها در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران با اجرای برنامه‌های فرهنگی متعددی که نشان از برنامه ریزی دقیق و بلند مدت آنها برای حضور در این رویداد دارد توانسته اند روزهای شلوغ و پر رونقی را در این بخش از نمایشگاه خلق کنند. غرفه این کشور در روز دوم از نمایشگاه نیز مملو از ایرانیانی بود که با علاقه بسیار درباره این کشور و فرهنگ آن در حال بازدید از این غرفه بودند.

کد N2151277

وبگردی