آفتاب

لجاجت‌های سیاسی آمریکا بازار نفت را آشفته کرده است

لجاجت‌های سیاسی آمریکا بازار نفت را آشفته کرده است

با وجود کاهش قیمت نفت در روز های اخیر، طلای سیاه با توجه به نزدیک شدن ماه می به روند کلی افزایش قیمت خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کمپانی «فیچ سولوشن» در تحلیلی نوشت که لجاجت‌های سیاسی آمریکا در قبال کشورهای صادر کننده نفت مانند ونزوئلا، لیبی و ایران بازار نفت را آشفته کرده است.

واشنگتن دوشنبه گذشته اعلام کرد که به تمامی معافیت‌های نفتی کشورهای وارد کننده نفت ایران پایان می‌دهد.

با این وجود بانک «جنیفر ریز» اعلام کرد که با وجود کاهش ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران، به  احتمال قوی چین، هند و ترکیه به صورت غیر مستقیم نفت ایران را خریداری خواهند کرد.

مرکز تحلیلی« اف جی ای» نیز تصریح کرد که «ایران خواهد توانست به صادرات ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت و میعانات خود ادامه دهد».

قیمت نفت امروز -جمعه- شاهد کاهش بود.

همینطور در هفته‌های پیش قیمت‌ها در حالی که تنش‌ها بین آمریکا و ایران افزایش یافته بود، در سیر صعودی قرار گرفت.

نفت برنت دریای شمال ۷۴ دلار و ۱۸ سنت بود که به میزان ۱۷ سنت یعنی دو دهم درصد کاهش یافت. درحالیکه نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۶۴ دلار و ۸۹ سنت رسید که با کاهش پنج دهم درصدی به میزان ۳۲ سنت کاهش یافت.

این کاهش در پی افزایش بی‌سابقه تا سقف ۷۵ دلار نفت برنت صورت گرغت که بخشی از آن به دلیل قطع واردات سه کشور اسلواکی، آلمان و لهستان از روسیه بود که به بهانه کیفیت پایین نفت این کشور صورت گرفت. این حرکت قسمتی از منابع تامین سوخت اروپا را با چالش مواجه می‌کند.

نفت وست تگزاس اینتر مدیت در روند صعودی خود به مدت یک هفته رکورد هشتمین افزایش قیمت خود را شکست.

قیمت نفت به دلیل تصمیم برای کاهش تولید کشورهای تولید کننده نفت اوپک و همینطور اعمال تحریم‌های آمریکا بر دو کشور ایران و ونزوئلا به میزان ۴۰ درصد در سال جاری میلادی افزایش یافت.

چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفتی ایران اقدام آمریکا در تحریم نفتی ایران را غیرقانونی خوانده است.

کد N2150978

وبگردی