آفتاب

پهلوانی که به قهرمانی نه گفت

پهلوانی که به قهرمانی نه گفت

تهران- ایرنا- عنوان بیست و ششم رقابت‌های شطرنج بین‌المللی «گرنک» آلمان در حالی در کارنامه مرد شماره یک شطرنج ایران به ثبت رسید که وی منش پهلوانی را بر قهرمانی در این مسابقات ترجیح داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، هر چند جایگاه نهایی مرد شماره یک ایران در این رقابت‌ها بسیار پایین‌تر از «دنیل فریدمان» قهرمان این مسابقات بود اما ارزش کار «علیرضا فیروزجا» زمانی بیش‌ازپیش می‌شود که وی در دور چهارم و درحالی‌که پیشتاز به شمار می‌رفت از رویارویی با حریفی از رژیم صهیونیستی پرهیز کرد و عملاً از قافله صدرنشینان دور شد.
انصراف او از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی در حالی بود که فیروزجا بهتر از هر کسی می‌دانست که امتیاز آن مسابقه می‌تواند او را به نفر نخست رقابت‌های بین‌المللی گرنک آلمان تبدیل کند؛ زیرا قهرمان این دوره از رقابت‌ها 7.5 امتیاز کسب کرد و فیروزجا هفت امتیاز به دست آورد.
اقدام انسان دوستانه مرد شماره یک ایران در حمایت از مردم فلسطین و اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی، هر چند که برای او به قیمت از دست رفتن عنوان قهرمانی این رقابت‌ها تمام شد، اما پایبندی به اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی و حمایت از مردم فلسطین، بدون شک از قهرمان شطرنج برق‌آسای قاره کهن، نمادی خواهد ساخت که اقدامش مانند آرش میراسماعیلی، علیرضا کریمی و آرین غلامی تا سال‌های سال در ذهن شهروندان ماندگار خواهد شد.
خودداری داوطلبانه ورزشکاران ایران از رقابت با نمایندگان رژیم صهیونیستی در میادین مختلف جهانی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به یک عرف بین‌المللی تبدیل شده است. هر چند که در برخی از مواقع چنین اقدامی محرومیت‌هایی برای ورزش ایران به همراه دارد اما پافشاری ورزشکاران بر اصول بنیادی موردپذیرش نظام موجب شده است تا ورزشکاران دیگر کشورهای اسلامی با پیروی از چنین الگویی، موجودیت رژیم اشغالگر قدس را به چالش بکشند.
پیش از این و در مسابقات شطرنج ریلتون سوئد، آرین غلامی دیگر شطرنج باز نوجوان ایرانی در حالیکه در کورس قهرمانی قرار داشت در دور هشتم از رویارویی با شطرنج باز رژیم صهیونیستی خودداری کرد تا در نهایت به عنوان نایب قهرمانی آن رقابت ها دست پیدا کند.
مسابقات شطرنج بین المللی گرنک آلمان روز گذشته پس از 9 دور برگزاری به پایان رسید. محمد امین طباطبایی و علیرضا فیروزجا نمایندگان ایران در این تورنمنت با کسب 7 امتیاز به ترتیب عناوین چهاردهم و بیست‌وششم این دوره از مسابقات را از آن خود کردند.
این مسابقات با حضور نزدیک به هزار شطرنج‌باز و در 9 دور به روش سوئیسی برگزار شد.
ورزشی**2052** 2024** 1055
کد N2150810

وبگردی