آفتاب
معاون سازمان انرژی های تجدیدپذیر:

ارزانی برق دلیل نپرداختن مطالبات مالکان نیروگاه های تجدیدپذیر است

ارزانی برق دلیل نپرداختن مطالبات مالکان نیروگاه های تجدیدپذیر است

تهران- ایرنا - معاون توسعه بخش غیردولتی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، ضمن تایید مشکلات موجود در نپرداختن مطالبات مالکان نیروگاههای تجدیدپذیر، اظهار داشت: پایین بودن قیمت برق دلیل اصلی ناتوانی وزارت نیرو در پرداخت بدهی های خود است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار گروه علمی ایرنا، محمد تقی زعفرانچی زاده در سومین نشست از سلسله نشست‌های توسعه نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی، ارزانی و قیمت پایین برق در کشور را دلیل اصلی ناتوانی وزارت نیرو در پرداخت مطالبات مالکان نیروگاههای تجدیدپذیر طبق قرارداد خرید تضمینی برق دانست.
وی با تاکید براینکه باید در روند افزایش تعرفه برق خانگی به ویژه برای مشترکان پرمصرف تسریع شود، گفت: مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه همکاری موثری با وزارت نیرو داشته باشد.
اما سید محمدجواد موسوی به عنوان نماینده بخش خصوصی نیز در این نشست به برخی از مهم ترین مشکلات بخش خصوصی در تامین سرمایه برای نیروگاه های تجدیدپذیر اشاره کرد و مواردی همچون تاخیر در پرداخت مطالبات مالکان نیروگاه های تجدیدپذیر مقیاس بزرگ طبق قرارداد خرید تضمینی برق را از مهم ترین مشکلات فعالان این حوزه دانست.
وی عدم اعطای تضمین سرمایه به سرمایه گذاران خارجی و دشواری های اخذ این گارانتی را از دیگر دلایل بسیار مهم در عدم استقبال سرمایه گذران خارجی برای حضور در حوزه انرژی کشور عنوان کرد.
به اعتقاد وی، دولت باید ترتیبی اتخاذ کند تا قرارداد خرید تضمینی برق به عنوان ضمانت تامین سرمایه توسط بانک های عامل داخلی قابل پذیرش باشد.
سلیمیان رئیس اداره فاینانس سازمان سرمایه گذاری خارجی نیز در این نشست با اشاره به سازوکارهای مختلف جذب سرمایه خارجی در کشور گفت: متاسفانه در سال 1397 فقط برای 10 درصد از متقاضیان فاینانس خارجی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر تامین سرمایه شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: کل مبلغ جذب شده در این حوزه کمتر از 500 میلیون دلار بوده است.
سلیمیان، نوسانات ارزی در سال گذشته و خروج یک جانبه آمریکا از برجام و تبعات بین المللی آن را از مهم ترین موانع جذب سرمایه خارجی در سال 1397 دانست.
مجید زندی مدیر گروه مهندسی انرژیهای تجدیدپذیر دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست با تاکید براینکه، منابع پرداخت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به طور مستقیم در قالب عوارض از مردم گرفته می شود، گفت: متاسفانه سهم 50 درصد برق تجدیدپذیر از محل مذکور، آن گونه که گاها توسط برخی از دولتمردان عنوان می شود، هیچ مبنای تعیین شده ای در بودجه کشور نداشته است.
وی ادامه داد: روش صحیح جدا کردن سهم خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از برق روستایی از عوارض پرداخت شده توسط مردم است و تخصیصی برای برق تجدیدپذیر و برق روستایی به صورت تفکیک شده در قانون نیامده است، درصورتی که دولت سهم عوارض پرداختی توسط مردم را کامل و در زمان مقرر پرداخت کند مشکلی در پرداخت هزینه ریالی خرید تضمینی برق توسط ساتبا به صاحبان نیروگاه های تجدیدپذیر وجود نخواهد داشت. لذا نباید مشکلی برای پرداخت حق خرید تضمینی برق تجدیدپذیر توسط صندوق مربوطه وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: تنها راه حل ممکن در چالش های پیش روی صنعت برق ایران تغییر نگرش از توسعه دولتی شبکه برق کشور به تقویت بخش خصوصی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است و این تنها با واقعی شدن قیمت برق در کشور امکانپذیر است.
محمد عسگری مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی ایران نیز در این نشست با اشاره به سازوکارهای مختلف جذب سرمایه از طریق بورس، سه روش جذب سرمایه خطرپذیر، صندوق سرمایه گذاری پروژه و پیش فروش برق نیروگاه های سبز را برای تامین مالی نیروگاه های تجدیدپذیر به عنوان راهکاری در وضعیت فعلی مطرح کرد.
وی در عین حال معتقد است: نوسانات ارزی می تواند جذابیت سرمایه گذاری در هر یک از سه روش فوق را به شدت کاهش دهد.
سومین نشست از سلسله نشست‌های توسعه نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر، با موضوع «بررسی چالش‌ها و راهکارهای تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی‌ برق تجدیدپذیر» در محل سالن همایش های پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
علمی ** 1836**1584
کد N2150655

وبگردی