آفتاب
پیشنهاد ایران به اجلاس 'کمربنده-راه'؛

قاضی سراج: گروه هشدار دهنده «نگهبانان راه» تشکیل شود

قاضی سراج: گروه هشدار دهنده «نگهبانان راه» تشکیل شود

پکن- ایرنا- رییس سازمان بازرسی جمهوری اسلامی ایران در دومین اجلاس بین المللی 'کمربند-راه' در پکن با استناد به تجارب سازمانی و حرفه ای خود در نظام عدالت کیفری پیشنهاد داد یک گروه هشدار دهنده با نام نگهبانان راه (Road Guardians) تشکیل شود.

به گزارش ایرنا 'ناصر قاضی سراج' روز پنجشنبه که در این اجلاس در پکن سخنرانی می کرد در تشریح پیشنهادش افزود: نگهبانان راه، گروهی متشکل از نمایندگان اعضا است که سه وظیفه مهم نظارت، هشدار و پیشنهاد را بر عهده دارد و ضمن گردآوری تجارب اعضا در مبارزه با فساد و رصد روندهای موجود، دولت های مرتبط با جاده ابریشم را به عنوان شبکه ای مشترک المنافع در جریان رخدادها، هشدارها و پیشنهادهای خود در امر مبارزه با فساد و حاکمیت قانون قرار خواهد داد.
دومین اجلاس بین المللی 'کمربند-راه' با حضور هیات هایی از 110 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از امروز پنجشنبه در پکن آغاز بکار کرد.
از سوی جمهوری اسلامی ایران سه هیات به سرپرستی 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی، 'ناصر قاضی سراج' رییس سازمان بازرسی کل کشور و 'حداد عادل' عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجلاس بین المللی 'کمربند- راه' شرکت کرده اند.
وزیر اقتصاد در نشست هماهنگی در سیاست ها سخنرانی کرد، رییس سازمان بازرسی هم در نشست راه ابریشم پاک حضور داشت و حداد عادل هم در نشست ارتباطات مردم با مردم شرکت کرد.
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اشاره به دو واژه نگهبان و راه ، حکایت از وظیفه این گروه یعنی نگهبانی و نظارت در میان کشورهای عضو راه ابریشم است گروه 'نگهبانان راه' در وهله نخست با دستگاه های نظارت و بازرسی، ضد فسادی و آمبودزمان های کشورهای عضو و سپس با نهادهای ذیربط منطقه ای و جهانی در ارتباط است و از طریق این ارتباط، اقدام به دریافت اخبار، اطلاعات به روز و روش های جدید مقابله با فساد پس از متناسب سازی آن با وضعیت کشورهای عضو خواهد کرد.
وی ادامه داد: از آنجایی که ایجاد چنین مجموعه هایی نیازمند طراحی مناسب است لذا سازوکارهای دقیق تر ایجاد، نوع وظایف و ارزیابی فعالیت های نگهبانان راه در صورت موافقت اعضا، به شکل مفصل ارایه خواهد گردید تا پس از توافق بر روی وظایف و اختیارات آن، فعالیت های آزمایشی خود را برای یک دوره موقت آغاز نماید و پس از ارزیابی، تصمیم نهایی در مورد آن اتخاذ شود.
قاضی سراج گفت: ضروری است که راه اندازی ابتکارات جمعی در فعالیت های مقابله ای با فساد در قالب طرح های شبکه ای، ضریب موفقیت اعضا در دستیابی به نقاط مشترک برای اجرای برنامه های مشابه و مشترک را افزایش خواهد بخشید.
رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: از میان نام های فراوانی که برای عصر حاضر بکار برده می شود، نام عصر شبکه ها و دنیای شبکه ای، در زمره اسامی قابل توجه و پرکاربرد برای دنیای پرتحول و شتاب ماست.
قاضی سراج ادامه داد: شبکه ها امروز بیش از هر زمان دیگری در جریان تکامل و بدست آوردن قدرت برای اعضای خود قرار دارند و به این ترتیب، این بازیگران کلیدی دنیای فردا به عنوان رقبای اصلی دولت های خارج از مجموعه ها، به ایفاء نقش هایی همپای آنها خواهند پرداخت و یا دست کم، موثرترین عناصر بر تصمیم گیری های آنها خواهند بود.
وی افزود: ابتکار 'کمربند-راه' از این منظر می تواند در قالب یک نگاه شبکه ای مورد توجه قرار گیرد چون مجموعه کشورهای مرتبط با جاده ابریشم، شبکه ای را بوجود آورده اند که در کارکردهای خود، منافعی چند وجهی را برای اعضا به همراه خواهد داشت.
رییس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: این شبکه که هویت خود را از دل تاریخ روابط اعضا در قالب جاده ابریشم بدست آورده، بر آن است تا به عنوان مجموعه ای پایا و پویا، نه تنها منافع حاصل از این همکاری ها را جلب نماید، بلکه از راه گسترش مراودات، به مجموعه ای اثربخش برای حفاظت از اصول قانونی مورد توافق، حفاظت از یکدیگر در برابر زیاده خواهی دولت های یکجانبه گرا و سرانجام، همکاری و همیاری در مقابله با فساد تبدیل شود.
شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین سال 2013 میلادی در جریان سفر به قزاقستان و اندونزی، به ترتیب پیشنهاد ساخت 'کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و ساخت 'راه ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم' را مطرح کرد که این طرح در نهایت با عنوان «کمربند - راه» به جهان معرفی شد.
این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا مارس سال 2019 میلادی 125 کشور و 29 سازمان بین المللی 173 موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا کرده اند.
نشست افتتاحیه رسمی این اجلاس هم فردا (جمعه) با حضور 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین در پکن برگزار می شود.
دومین کنفرانس بین المللی 'کمربند - راه' از امروز در پکن آغاز شده و تا 7 اردیبهشت ادامه دارد.
**آساق**1904**18598شبس
کد N2150364

وبگردی