آفتاب

صنایع شوینده و آرایشی؛ زخم خورده مشکلات اما امیدوار به آینده

صنایع شوینده و آرایشی؛ زخم خورده مشکلات اما امیدوار به آینده

تهران - ایرنا - کارشناسان معتقدند صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با وجود همه مشکلات به وجود آمده برای تولید در یک سال اخیر و تحریم ها، با کمترین دشواری مواجه شد؛ به طوری که بازار هیچ گاه از محصولات تولیدی خالی نشد و درباره کمبود این لوازم هیچ نگرانی به وجود نیامد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اقتصادی ایرنا، تولید این محصولات بیش از 2.5 برابر میزان مصرف کشور است و عمده بازارهای هدف صادراتی را عراق، افغانستان، پاکستان، برخی کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس تشکیل می دهند.
دور تازه تحریم ها هرچند مشکلات متعددی برای صنایع کشورمان ایجاد کرد، اما برخی فعالان صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی از این تهدید فرصتی ساختند تا از شدت مشکلات بکاهند.
تهران از دوم تا پنجم اردیبهشت ماه میزبان بیست وششمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته بود که با حضور 265 شرکت داخلی و خارجی برگزار شد؛ برپایی این نمایشگاه بهانه ای شد تا پای درد ودل فعالان این صنعت بنشینیم و دیدگاه ها و خواسته های آنان را در سال «رونق تولید» بشنویم.

** تبدیل تهدید تحریم به فرصت
«محمد شرافت پور» مدیر بازاریابی و فروش یکی از شرکت های حاضر در این نمایشگاه به ایرنا گفت: تغییر نرخ دلار در اوایل پارسال و سایر مشکلات بعدی، شوک بزرگی به مجموعه تولیدی وارد کرد، زیرا تامین کنندگان بزرگ مواد اولیه شرکت که بطور عمده از اروپا بودند، ارتباطشان را با ما قطع کردند.
وی بیان داشت: در دو سه ماه ابتدایی بروز این مشکلات، روند تولید شرکت کند شد، اما پس از آن با اتخاذ تصمیمات مناسب سطح تولید شرکت را حفظ کردیم.
شرافت پور خاطرنشان کرد: بروز شرایط سخت تحریم ها سبب شد تا یافتن تامین کنندگان داخلی و دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده و ارتباطمان را با دانشگاه ها قویتر کنیم؛ در نتیجه موفق شدیم برخی مواد اولیه و ادوات مورد نیاز خود را بومی سازی کنیم.
وی ادامه داد: بطور نمونه در گذشته از برخی ادوات بسته بندی ایرانی به دلیل کیفیت پایین مواد اولیه شان استفاده نمی کردیم، اما تحریم ها سبب شد ارتقای کیفی و در نتیجه استفاده از آنها را در دستور کار قرار دهیم.
این مدیر بازاریابی بطور نمونه از گلیسیرین به عنوان ماده اولیه ای یاد کرد که همواره این شرکت بخشی از آن را از خارج تامین می کرد، اما اکنون بطور کامل داخلی سازی شده است.
وی توضیح داد: برای داخلی سازی گلیسیرین 80 درصد (برای استفاده در خمیردندان) نیازمند برج های تقطیر بودیم، اما ارزان بودن واردات آن سبب شده بود تا به این سمت حرکت نکنیم؛ اکنون حتی گلیسیرین 98 درصد در این شرکت تولید و خطوط تولید از سوی مهندسان ایرانی تعمیر و نگهداری می شود.
شرافت پور یادآور شد: در گذشته عمده مواد اولیه مورد نیازمان را از اروپا، هند، چین و حتی با واسطه از آمریکا وارد می کردیم، اما اکنون به دفاتر دبی و هند محدود شده است.
وی در عین حال به تلاش خارجی ها برای دور زدن تحریم ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از شرکت های خارجی همکار ما که در تهران دفتر دارند، به نوعی مشکل انتقال ارز را حل کرده اند.
این فعال صنعتی گفت: جایگزینی مواد اولیه با حفظ کیفیت محصول نهایی، گزینه دیگری است که این روزها دنبال می کنیم.
وی از گرید بهداشتی سیلیکای کلسیم و فسفات (به عنوان ماده ساینده در خمیردندان) و نیترات پتاسیم به عنوان مواد اولیه دیگری یاد کرد که تا پیش از این از خارج کشور تامین می شد، اما امروز در داخل تولید می شوند.

** افزایش صادرات، راهکاری برای تداوم تولید و فروش
سرپرست تبلیغات و بازاریابی یک شرکت تولیدکننده مواد شوینده و بهداشتی حاضر در نمایشگاه به ایرنا گفت: تا پیش از نوروز 98 هزینه های بالای ارزی فراز و نشیب های زیادی به شرکت تحمیل کرد، بطوری که مجبور به تعدیل 10 نفر از نیروهای خود شدیم.
«تانیا آبکار» افزود: افزایش بیش از 2 برابری قیمت مواد اولیه، مشکلات تامین ارز از سامانه نیما و در عوض افزایش فقط 1.5 برابری محصولات نهایی، دشواری های زیادی برای شرکت ایجاد کرد، با این حال با مدیریت بحران توانستیم رکورد تولیدی بیش از سال 96 به ثبت برسانیم و حتی امسال قصد داریم چند محصول جدید به سبد محصولات خود اضافه کنیم.
وی از صادرات به عراق و برخی دیگر از کشورهای همسایه، همچنین کاهش حاشیه سود به عنوان گزینه های فراروی این شرکت یاد کرد تا در شرایط سخت نیز مشتریان خود را از دست ندهیم.
آبکار در عین حال از برخی خودتحریمی ها در این شرایط گلایه کرد که تامین مواد اولیه را با دشواری همراه کرده بود، همچنین افزایش قیمت محصولات نهایی را مطابق انتظار ندانست و خواستار انجام آنالیز قیمت برای تعیین قیمت های واقعی شد.

** مافیای مواد اولیه
مدیر فروش یک لابراتوار بین المللی تحقیقاتی فعال در حوزه لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی نیز به ایرنا گفت: به دلیل مشکلات پیش آمده در یک سال اخیر، تامین مواد اولیه که 80 درصد آن از خارج انجام می شد با دشواری مواجه شده است.
«محمد صلحی» افزود: عصاره گیاهی به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولید، از کیلویی 400 هزار به پنج میلیون تومان افزایش یافت، همچنین گزینه «خرید اعتباری» از دست رفت و شرکت های تامین کننده مواد اولیه فقط پول نقد مطالبه می کنند.
وی اظهار داشت: تامین ارز از سامانه نیما، فقط یک حرف است و در عمل ارز مورد نیازمان را از بازار آزاد تهیه می کنیم که تامین منابع حیاتی شرکت را به چالش کشیده است.
صلحی، تعدیل 25 نفر از نیروهای شرکت و نقص در کالاهای نهایی را به عنوان دیگر مشکلات این شرکت برشمرد و گفت: متاسفانه «مافیای مواد اولیه» واقعیت دارد که دلیل آن پذیرفته شدن ثبت سفارش برخی شرکت ها و پذیرفته نشدن برای برخی دیگر است.
به گفته وی، با وجود افزایش 400 درصدی قیمت مواد اولیه، اما محصولات نهایی شرکت بطور متوسط رشد 40 درصدی داشته است که آن هم با شرایط دشوار رمعیشتی خانوارها از کشش پذیری لازم برخوردار نیست.
این مدیر فروش، از نقل و انتقال پول به خارج کشور به عنوان مشکلی دیگر یاد کرد و ادامه داد: به دلیل ناهماهنگی بانک مرکزی با واحد تامین مواد اولیه این لابراتوار در چین، مبلغی که 2 ماه پیش به حساب چینی ها واریز کرده بودیم به حسابمان برگشت خورد.
وی اظهار داشت: این لابراتوار در حدود 2 سال پیش 19 میلیارد تومان برای ساخت کارخانه تیوب سازی در هشتگرد سرمایه گذاری کرد، اما اکنون مواد اولیه لازم برای شروع کار یافت نمی شود و در عمل با خواب سرمایه مواجه شده است.
صلحی بیان داشت: مراودات بانکی حتی برای خریداران محصولات این لابراتوار در خارج کشور سخت شده و برخی از آنها عطای همکاری با ما را به لقایش بخشیده اند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که شرکت های رقیب ترکیه ای با برخورداری از حمایت های دولتی، گمرکی و بانکی و بسته بندی های مناسب، گوی سبقت از ما ربوده اند.

** انتظارات از دولت
این فعال اقتصادی گفت: اگر دولت به دنبال رونق بنگاه های زودبازده است، باید جلوی انحصارطلبی برخی بایستد.
وی تاکید کرد: انتظار داریم دولت در تحویل به موقع ارز نیمایی به شرکت ها چاره اندیشی کند، زیرا ارزی که امروز مورد نیاز شرکت است چند ماه دیگر (زمان تامین شد نارز نیمایی) به درد نمی خورد.
با وجود مشکلات یاد شده، اما مسئولان افق روشنی برای این صنعت پیش بینی می کنند. «محسن صالحی نیا» معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در آیین افتتاح این دوره از نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: صنعت مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی و سلولزی چهار تا پنج درصد ارزش افزوده کل صنعت کشور را تشکیل می دهندکه تامین عمده مواد اولیه در داخل و ارائه مناسب خدمات فنی و مهندسی شرایط خوبی را برای این صنعت فراهم ساخته است.
وی افزود: این صنعت به دلیل توسعه یافتگی، استفاده از برند های مناسب، ماشین آلات نوین و نیروی انسانی کارآمد در سال‌های گذشته توانسته بیش از 90 درصد زنجیره تامین خود را تکمیل کند.
صالحی نیا خاطرنشان کرد: بر این اساس صنعت یاد شده وابستگی بسیار کمی به خارج از کشور داشته و در شرایط محدودیت ها ی بین المللی نیز آسیب پذیری پایینی دارد.
پارسال با وجود همه مشکلات و دشواری ها مانند تحریم، 300 میلیون دلار محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی صادر شد که رقمی در حدود صادرات این اقلام در سال 1396 بود.
به گزارش ایرنا، بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران امروز (پنجشنبه) به کار خود خاتمه می دهد.
اقتصام*3065**9189
کد N2150131

وبگردی