آفتاب

132 مرکز ملاقات با فرزندان طلاق راه اندازی شد

132 مرکز ملاقات با فرزندان طلاق راه اندازی شد

تهران- ایرنا- مدیرکل اجتماعی و فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از راه اندازی 132 مرکز ملاقات با فرزندان طلاق خبر داد و گفت: بیش از 80 درصد هدف توافق شده با شورای اجتماعی کشور با راه اندازی این مراکز محقق شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، علی محمد زنگانه در دوازدهمین نشست ستاد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی افزود: طبق توافق با شورای اجتماعی کشور قرار شد 160 مرکز ملاقات با فرزند تا پایان سال 1400 راه اندازی شود که تاکنون 132 مرکز فعالیت خود را شروع کرده است.
وی ادامه داد: حدو 70 هزار ملاقات در این مراکز صورت گرفته و 740 مورد صلح و سازش بین والدین طلاق گرفته اتفاق افتاده است.
زنگانه با بیان همکاری بیش از یکهزار مشاور با مراکز مشاوره خانواده در موضوع ماده 16 قانون حمایت از خانواده گفت: با توجه به مواد 1 و 2 قانون حمایت از خانواده، قضات دادگاه خانواده و قضات مشاور زن در دادگاه های خانواده فعالیت می کنند و بیش از 342 قاضی و 136 قاضی مشاور زن هم خدمات تخصصی ارائه می دهند.
وی در بحث نهادینه سازی آموزش پیش از ازدواج گفت: این طرح در 24 استان پیشتر اجرا می شد که درحال حاضر با تطبیق رویه اجرا براساس مصوبه کارگروه ملی مستقر در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این برنامه به طور کامل در 10 استان اولویتی با وحدت رویه جدید درحال اجراست و 14 استان دیگر همه طبق رویه گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند.
دبیر ستاد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با برشمردن تکالیف حکمین قرآنی (مصلحین) تصریح کرد: استان کرمان برای این برنامه به صورت پایلوت انتخاب شد و طرح حکمین قرآنی در این استان با سرعت درحال پیشرفت است. در بقیه استان ها هم قرار شد یک شهر از هر استان به صورت پایلوت اجرا شود. به ازای هر 500 نفر جمعیت هر شهرستان، دست کم یک حکم قرآن و مصلح تربیت می شود.
زنگانه یکی دیگر از برنامه های ستاد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را الگوی عشق برای زوجین درحال ازدواج عنوان و اظهارکرد: این طرح در 5 استان به صورت آزمایشی در دست اجرا است و قرار شد در سال 99 به کل کشور تعمیم یابد.
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، درباره برنامه کنترل و کاهش اعتیاد گفت: آیین نامه ابلاغی رئیس قوه قضاییه مبنی بر مراقبت بعد از خروج معتادان بهبود یافته تبصره ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر، مهجور و عملا در حد ابلاغ باقی مانده بود. این برنامه اکنون با جدیت دنبال می شود.
وی افزود: یکی از برنامه ها، کارگاه سبک زندگی ایرانی اسلامی ویژه معتادان بهبودیافته ماده 16 است که علاوه بر سم زدایی و بهبود جسمی، یک مداخله روانی و کسب مهارت های زندگی را هم به مدت سه هفته وقبل از ترخیص تجربه می کنند.
دبیر ستاد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، میزان بازگشت به چرخه اعتیاد در بین افرادی که در دوره مهاجر شرکت می کنند، را بسیار کمتر از بقیه دانست و درباره دادگاه های درمان مدار گفت: گام های پایلوت برنامه های دادگاه های درمان مدار (drug courts) یا در حقیقت درمان دادگاه مدار (court oriented theraphy) در 6 استان در حال اجرا است.
زنگانه با تاکید بر استفاده از ظرفیت مردمی در حوزه اعتیاد و برنامه ناامن سازی توزیع مواد مخدر خاطرنشان کرد: کارگاه باز اجتماعی کردن زندانیان (طرح هجرت)، اصلاح و بازاجتماعی کردن مرتکبان جرایم تعزیری درجه 6 تا 8 و جرایم حوزه امنیت اخلاقی از دیگر برنامه های این ستاد است.
وی ادامه داد: یکی از محورهای طرح تقسیم کار ملی، امنیت عمومی است که با اولویت کاهش سرقت خشن، قتل و نزاع در دستور کار شورای اجتماعی قرار دارد.
دبیر ستاد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کشور، ایجاد بنیاد ملی کودک، برگزاری کارگاه های 23 مهارت تربیت فرزند ویژه والدین دارای فرزند 7 تا 12 سال، برنامه پیشگیری رشدمدار در بستر دوره های ضمن خدمت فرهنگیان، کارگاه سبک زندگی ویژه سربازان و برگزاری کارگاه ویژه مربیان مهدکودک را از دیگر برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و شورای اجتماعی کشور در راستای تحقق پیشگیری رشدمدار برشمرد.
زنگانه خواستار مشارکت سایر معاونت ها و سازمان های زیر مجموعه قوه قضاییه در برنامه های ستاد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از سال 98 شد و این موضوع را جزو برنامه های امسال این ستاد عنوان کرد.
اجتمام*1003*1193
کد N2149858

وبگردی