آفتاب

ساخت منازل کالپوشی‌های رانش دیده پس از تأیید سازمان زمین‌شناسی

ساخت منازل کالپوشی‌های رانش دیده پس از تأیید سازمان زمین‌شناسی

استاندار سمنان گفت: بیش از ۷۰ درصد روستای حسین آباد کالپوش باید تخلیه شود و تاکنون چند منطقه برای ساخت و ساز جدید و احداث منازل مسکونی به سازمان زمین شناسی معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا آشناگر که اخیراً به لرستان سفر کرده در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی ستاد استانی بزرگداشت ارتحال ملکوتی امام‌خمینی (ره)، قیام ۱۵ خرداد و روز جهانی قدس در دفتر امام جمعه سمنان ضمن تجلیل از کمک‌های مردم استان به سیل‌زدگان اظهار کرد: استان‌های سمنان، یزد، قم و مرکزی از سوی وزارت کشور به عنوان معین استان سیل‌زده لرستان انتخاب شدند.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص مناطق سیل‌زده، افزود: متأسفانه افرادی هستند که در همه حال به تخریب و نقد غیرمنصفانه اقدامات و کمک‌های دولتی و مردمی به مردم سیل زده می‌پردازند.

استاندار سمنان که خود در معیت شماری از مدیران سمنانی اوایل این هفته در مناطق سیل‌زده حضور یافته بود با دیدنی خواندن ایثارگری‌های مردم و مسؤولان خاطرنشان کرد: مردم و مسئولین باید ایثارگری، گذشت و اقدامات ارزنده برای کمک به مردم سیل زده منطقه لرستان را از نزدیک ببینند.

وی با بیان اینکه استان سمنان خدمات بسیار خوبی به سیل‌زدگان ارائه داده افزود: سطح آسیب سیل در استان لرستان بیش از دیگر مناطق سیل زده کشور بود و از همین رو با ابلاغیه وزیر کشور استان‌های قم، سمنان، یزد و مرکزی به عنوان استان معین لرستان انتخاب شدند و لذا متعاقب آن فعالیت استان سمنان در این منطقه آغاز شد.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۱۳۰۰ نفر جوان از دانشگاهیان، کسبه، روحانیان، نیروهای اداری و اقشار مختلف مردم استان سمنان در منطقه لرستان حضور یافتند ادامه داد: پس از اعزام نیروها، بخشی از کمک‌های نقدی و غیرنقدی از سوی ستاد مدیریت بحران استان به این منطقه سیل‌زده ارسال شد.

آشناگر ادامه داد: تا به امروز جدا از ماشین آلات و کمک‌های سپاه قائم (عج) استان در منطقه سیل زده لرستان، ۹۶ دستگاه از ماشین‌آلات سنگین استان نیز برای کمک به مردم لرستان به منطقه اعزام شدند. ضمن اینکه بخش صنعت و معدن استان نیز بعد از سفر جمعی از مدیران استان به مناطق سیل زده لرستان، چند دستگاه ماشین آلات راهسازی و سنگین را برای کمک به مردم سیل زده به این منطقه ارسال کردند.

وی با بیان اینکه سپاه قائم (عج) و نیروهای امدادی و جهادی استان سمنان اولین گروهی بودند که در مناطق سیلزده مستقر شدند افزود: این نیروها بهترین خدمات را به مردم این منطقه سیل‌زده ارائه کردند که جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.

استانداری سمنان با اشاره به تخریب یکی از روستاهای استان لرستان در جریان سیل از برنامه‌ریزی استان سمنان برای بازسازی این روستا خبر داد و گفت: ما در روستای چم‌مهر به نمایندگی از مردم استان سمنان اعلام آمادگی کردیم تا این روستا را به نام مردم استان سمنان، بازسازی کنیم

استاندار سمنان از کمک‌های این استان به مناطق سیل‌زده گلستان خبر داد و گفت: استان سمنان در زمان وقوع سیل در گلستان خود با مشکل رانش زمین در کالپوش مواجه شد با این همه نیروهای امدادی و جمعی از نیروهای سپاه به یاری هم‌وطنان گلستانی شتافتند.

وی با بیان اینکه ما به طور طبیعی استان معین گلستان هستیم ادامه داد: اگرچه در سیل گلستان ما مشکلات جدی در شرق استان و منطقه کالپوش داشتیم اما علی رغم این موضوع کمک‌های امدادی، نیروهای جهادی و مسئولین سپاه استان در استان گلستان حضور یافتند و همزمان با تشکیل ستاد مدیریت بحران استان، مشکلات و موارد منطقه کالپوش نیز بررسی و تحت نظارت قرار گرفت.

آشناگر با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد روستای حسین آباد کالپوش باید تخلیه شود افزود: تاکنون چند منطقه برای ساخت و ساز جدید و احداث منازل مسکونی به سازمان زمین شناسی معرفی شده است.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان اضافه کرد: پس از تأیید سازمان زمین‌شناسی به عنوان مرجع قانونی، فرآیند حمایت از مردم آسیب‌دیده وارد فاز ساخت و ساز منازل مسکونی خواهد شد.

آشناگر تصریح کرد: کمک‌ها به مردم این روستا در قالب اعطای مصالح ساختمانی به روستاییان، اعطای تسهیلات و..انجام و ساخت و ساز منازل مسکونی در حسین‌آباد کالپوش آغاز می‌شود.

وی با اشاره به برخی کمک‌های بلاعوض و پرداخت اجاره بهای آسیب‌دیدگان این روستا گفت: بر همین اساس مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان در مرحله اول و ۳۰۰ میلیون تومان در مرحله دوم به حساب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان واریز شده تا به هر خانوار مبلغ ۳ میلیون تومان برای اجاره مسکن به مدت ۶ ماه، پرداخت شود.

این مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه همه توان خود را برای کمک به این آسیب‌دیدگان به کار می‌گیریم اضافه کرد: در همین راستا مبلغ ۷ میلیارد تومان نیز برای بازسازی روستا و منازل مسکونی آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به پیگیری مستمر مشکلات مردم این منطقه از سوی مسؤولان استان و شهرستان اظهار کرد: فرماندار میامی و نمایندگان ستاد مدیریت بحران نیز به صورت شبانه روزی در این منطقه حضور دارند و امیدواریم به سرعت با همکاری مردم کار ساخت منازل جدید آغاز شود.

وی بر ضرورت دعوت همگان به وحدت در بزرگداشت امام راحل تاکید کرد و افزود: وقتی برنامه‌هایی برای پاسداشت اندیشه‌های امام راحل برگزار می‌شود، باید از سخنرانانی استفاده کنیم که تمایل به تحکیم وحدت و تقویت همبستگی در بین مردم دارند.

انتهای پیام

کد N2149759

وبگردی