آفتاب

شهرداری تهران: درکاهش آسیب های اجتماعی فراتر از تعهد عمل کردیم

شهرداری تهران: درکاهش آسیب های اجتماعی فراتر از تعهد عمل کردیم

تهران-ایرنا- مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ایجاد زیرساخت های لازم برای نگهداری از معتادان گفت: این نهاد بیش از تعهدات خود اقداماتی را در حوزه کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام داده است.

سیدنجم الدین محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: شهرداری تهران در مدیریت گذشته و فعلی، آماده سازی کمپ ها از جمله «اخوان» و «جاجرود» را در دستور کار قرار داد و نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کردند که خودشان مراکز خوبی دارند و نیازی به فضاهای شهرداری ندارند.
وی با اشاره به اینکه در طول سال به طور متوسط 2 هزار کارتن خواب و بی خانمان در 18 مددسرا اسکان داده می شوند، گفت: 90 درصد این افراد اعتیاد دارند که برای جلوگیری از آسیب ها به خصوص در فصل سرد سال اسکان داده شده و از خدمات مددسراها استفاده می کنند.
محمدی افزود: سال گذشته، با توجه به ایجاد امکانات برای نگهداری از افراد کارتن خواب و بی خانمان در فصل سرد شاهد فوت آنان در سطح شهر نبودیم.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت مراکز اسلامشهر(ویژه آقایان) و لویزان(ویژه بانوان) اظهارداشت: در این مراکز افراد بی خانمان، کارتن خواب و متکدی به صورت شبانه روزی و حتی 2 تا سه ماه نگهداری می شوند و خدمات درمانی و جراحی نیز در برخی موارد به آنان ارائه می شود.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران، نهاد ارائه کننده خدمات شبانه روزی نیست اما برای جلوگیری و کاهش آسیب های اجتماعی مراکزی را به صورت شبانه روزی اداره می کند.
محمدی گفت: شهرداری تهران برای نگهداری از بانوان بی سرپناه مراکزی را در مناطق 12 و 22 راه اندازی کرده است.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به آماده سازی 10 مرکز «بهاران» با ظرفیت یکهزار و 200 نفر برای اسکان معتادان بهبود یافته و مهارت آموزی آنان افزود: این نهادها با دستور استاندار تهران آماده تحویل به نهادهای مسئول از جمله بهزیستی است.
وی اظهارداشت: معتادان پس از بهبود با نظر قاضی و پروتکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی در مراکز بهاران حضور خواهند داشت.
محمدی گفت: علاوه بر راه اندازی پایگاه های خدمات اجتماعی در مناطق و سرای محلات، خدمات روانشناسی نیز به شهروندان ارائه می شود.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: این نهاد در طول 14 سال اخیر بیش از تعهدات خود اقداماتی را در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی انجام داده و شاهد نتایج خوبی در این حوزه بودیم اما هیچ همکاری در این حوزه نداشته است.
وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده به شهرداری تهران برای ورود به موضوع پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی و اینکه فعالیت ها در این حوزه به صورت ناقص انجام می شود، اظهارداشت: در سطح شهر شاهد افراد بی سرپناه هستیم و شهرداری این افراد را جمع آوری و در مراکز خود نگهداری می کند که در غیراینصورت شاهد فوت 10ها نفر و فضای ناراحت کننده و دلخراش خواهیم بود.
محمدی، اسکان افراد بی خانمان را اقدام انسانی و ضروری برای شهر دانست و افزود: در گذشته هم مراکزی مانند نوانخانه برای نگهداری از نیازمندان شهر در نظر گرفته شده بود و شهرداری تهران براساس اسناد بالادستی فضاهای فیزیکی را برای نگهداری از این افراد و حفظ امنیت و فضای سالم شهر در نظر گرفته است.
وی گفت: درمان معتادان، حرفه آموزی و ایجاد شرایط زندگی برای آنان برعهده سازمان ها و نهادهای دیگر است، در غیر اینصورت باید شهرداری تهران سازمان عرض و طویلی می شد.
به گزارش ایرنا، سال 1388 طرح ادغام واحدهای کاری پنجگانه شامل شرکت خدمات اجتماعی و رفاهی تهران، ستاد کار آفرینی، اداره کل آسیب های اجتماعی، معاونت مشارکت های اجتماعی اداره کل آموزش و مشارکت های شهروندی و تهران گشت ارغوان توسط شهردار تهران در شورای اسلامی شهر تهران مطرح و به تصویب رسید و با مصوبه این شورا سال 89 با انتصاب مدیرعامل و تصویب اساسنامه فعالیت سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران به صورت رسمی آغاز شد.
این سازمان 77مرکز شامل مددسرا (اسکان شبانه مددجویان بی خانمان)، سامانسرا (ویژه افراد معلول و ناتوان اعم از جسمی و ذهنی، بی سرپرست، مجهوال الهویه، در راه مانده، گمشده، متواری، افراد نیازمند غیرحرفه ای، متکدیان)، پرتو (ویژه کودکان بدسرپرست، بی سرپرست و در معرض آسیب)، بهاران (ویژه معتادان بهبود یافته)، مدارس صبح رویش (ویژه کودکان کار)، مراکز بهبودی، همراه سرا و پایگاه خدمات اجتماعی با ظرفیت 13 هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم اداره و راهبری می کند.
تهرام/7245//1348
کد N2149753

وبگردی