آفتاب
گزارش مهر از نمایشگاه کتاب یک روز پیش از افتتاح

باران در کمین قلب نمایشگاه کتاب/ هنوز از ناشران خبری نیست

باران در کمین قلب نمایشگاه کتاب/ هنوز از ناشران خبری نیست

در حالی که کمتر از یک روز تا افتتاح رسمی نمایشگاه کتاب تهران باقی مانده است بخش زیادی از ناشران هنوز خود را برای حضور در این رویداد مهیا و آماده نشان نمی‌دهند.

خبرگزاری مهر -گروه فرهنگ : شمارش معکوس برای افتتاح سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شده است. صبح امروز با افتتاح رسمی نمایشگاه که محل برگزاری آن همین دیروز از کتابخانه ملی به مجتمع چهل سرا در مجاورت نمایشگاه منتقل شد؛ تکاپو برای برگزاری این رویداد را به حداکثر رسانده است.

با این حال مشاهده میدانی خبرنگار مهر از شبستان مصلی که عصر روز گذشته انجام شد حاکی از جدی نگرفتن شروع به کار نمایشگاه از روز چهارشنبه است. در حالی که صبح روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت ماه نمایشگاه برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود در بخش عمومی بیش از ۶۰ درصد غرفه‌ها کماکان دست نخورده باقی مانده است و صاحبان آن حتی برای دیدن مختصات و محیط اختصاص یافته به خودشان نیز تا عصر دیروز در مصلی حاضر نشده‌اند.

در این میان بازار داغ ساخت غرفه نیز به ویژه در میان ناشران دولتی و نهادهای عمومی داغ است. این در حالی است که ناشران بخش خصوصی حاضر در این رویداد به طور عمده بدون دکور و یا با تجهیزات دکور سال قبل در نمایشگاه حاضر شده‌اند.

مشکل اصلی این روزهای شبستان که شاید غافلگیری بزرگ امسال نمایشگاه را رقم بزند در ضلع شمالی آن و در فضاهای بدون سقفی است که در اختیار ناشران قرار گرفته است. ناشران مستقر در این بخش به خبرنگار مهر بیان داشتند که در باران مختصر روز دوشنبه به دلیل نفوذ آب از سقف موقت که از جنس پارچه‌های برزنتی است، بخشی از آثار آنها آسیب دیده است. از سوی دیگر ناشران مستقر در بخش‌های مسقف همین ضلع نیز از مشکل نبود تهویه به دلیل کوتاهی غیر عادی سقف در این بخش و نیز تأمین نبودن نور کافی گلایه‌های زیادی داشتند.

در بخش بین المللی نمایشگاه نیز با وجود آماده شدن غرفه میهمان ویژه برای افتتاح در روز چهارشنبه، غرفه سایر کشورها کماکان در حال ساخت یا خالی است. این مساله به ویژه در میان غرفه نهادها و مؤسسات ایرانی حاضر در این بخش بیشتر به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد افتتاح غرفه مهمان ویژه در روز چهارشنبه در صورت آماده نشدن این غرفه‌ها ظرف امروز نمای بدی را به شور و شعف نمایشگاه در این بخش بدهد.

مشکل تلنبار شدن بخش عظیمی از زباله‌ها و نخاله‌های حاصل از غرفه‌سازی ناشران در فضای شبستان نیز در این روزها بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. با وجود اینکه پیمانکار نظافت نمایشگاه امسال از سوی کمیته اجرایی انتخاب شده است اما فعالیت منظم آن در گام نخست هنوز با رتبه دریافت نمره قبولی فاصله زیادی دارد.

روز گذشته مانوری برای نیروهای اطلاع رسانی در نمایشگاه برگزار شد. نقطه قوت این بخش در سال جاری استفاده از نیروهای متخصص و آشنا به فنون کار در این کمیته است که نوید اتفاقات خوبی را برای کم کردن سردرگمی در نمایشگاه می‌دهد.

همچنین ساماندهی نیروهای خدماتی به ناشران با لباس‌های متحدالشکل و نظارت مستمر بر فعالیت آنها نیز به ظاهر نمایشگاه در این روزها جلوه و نظم خوبی بخشیده است.

کد N2149108

وبگردی