آفتاب
تحلیل سفیر پیشین آمریکا در تل آویو درباره تصمیمات ترامپ علیه ایران؛

لغو معافیت نفت ایران ، تنش کشور ها با امریکا را تشدید می کند

لغو معافیت نفت ایران ، تنش کشور ها با امریکا را تشدید می کند

تهران - ایرنا - سفیر پیشین واشنگتن در تل آویو سه شنبه شب گفت: لغو معافیت خرید نفت ایران و تشدید تحریم ها علیه تهران، تنش کشورها با امریکا را شدیدتر می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «عرب 48» ، «دان شابیرو» این سخنان را سه شنبه شب با رادیو صهیونیستی بیان و اعلام کرده است، تحریم های آمریکا علیه ایران، در سال اینده و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، فشارها بر دولت ترامپ را افزایش می دهد.
این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: هرچند سیاست های ترامپ برای اعمال فشار اقتصادی بر ایران، نتایجی را داشته است، اما این سیاست که با خروج آمریکا از توافق هسته ای همراه بود، اختلافات کشورهای اروپایی حامی برجام با واشنگتن را تشدید کرده است.
شابیرو اضافه کرد: پایان معافیت خرید نفت ایران موجب تیرگی روابط آمریکا با مشتریان آسیایی تهران از جمله چین، هند، ژاپن و کره جنوبی می شود.
وی در ادامه این گفت و گو اضافه کرد: بدون حمایت کشورهای دیگر، تحریم های آمریکا هرگز نخواهد توانست سیاست های ایران را تغییر دهد.
سفیر پیشین آمریکا در تل آویو افزود: پس از دو سال و نیم که از زمامداری ترامپ می گذرد، وی به دنبال نتایج ملموسی درباره برنامه هسته ای ایران است، از طرف دیگر وی نمی خواهد که جنگ جدیدی در خاورمیانه آغاز شود.
این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: هیچ شاخص و علامتی وجود ندارد که نشان دهد، ترامپ که خود منتقد جدی جنگ علیه عراق بود و نظامیان آمریکایی را از سوریه خارج کرده است، بخواهد به ایران حمله کند.
وی اضافه کرد: به عقیده من، ترامپ به دنبال مذاکره جدید هسته ای با ایران است و تلاش خواهد کرد که توافق جدید، محکم و برای یک مدت طولانی تر باشد.
به باور شابیرو، دومین هدف ترامپ از وضع تحریم ها علیه ایران، آن است که وی می خواهد، ایران را وادار به خروج از توافق هسته ای کند تا دیگر متحدان واشنگتن برای اعمال تحریم و فشارهای بیشتر بر تهران با دولت آمریکا همراه شوند.
سفیر آمریکا در تل آویو با تایید پایبندی ایران به مفاد توافق هسته ای گفت: تاکنون برجام از سوی تهران نقض نشده است، اما اگر آنها از این توافق خارج شوند، برنامه هسته ای خود را از سر می گیرند و این می تواند بهانه ای برای عملیات نظامی از سوی کسانی باشد که موافق این گزینه هستند.
کاخ سفید دوم اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران را که پیشتر به 8 کشور داده بود، تمدید نکند.
این تصمیم آمریکا مورد انتقاد کشورهایی مانند چین، هند ، ترکیه و انگلیس قرار گرفته و به نظر می رسد بر تعداد کشورهای معترض به این رویکرد افزوده خواهد شد.
ترامپ با اعلام تحریم صادرات نفت ایران از ماه می ( اردیبهشت )، تهدید کرد که کشورهایی را که به تصمیم آمریکا عمل نکنند، تحریم خواهد کرد.
همزمان با اقدام یکجانبه آمریکا که موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است و قیمت نفت سه درصد افزایش یافته است.
شبس**9363**1917
کد N2149033

وبگردی