آفتاب
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

رسانه ها در شرایط بحران به افزایش مشارکت مردمی کمک کنند

رسانه ها در شرایط بحران به افزایش مشارکت مردمی کمک کنند

تهران-ایرنا-عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رسانه ها باید در شرایط بحران از مناقشات سیاسی بپرهیزند و پس از بحران با انتشار اخبار مثبت در جهت افزایش مشارکت مردم گام بردارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، علی احمدی عصر امروز (سه شنبه) در نشست تغییرات اقلیمی و رسانه‌ها با تاکید بر سیل فروردین 98 در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: اذهان عمومی در ایران وقوع بلایای طبیعی را باور ندارند و گمان می کنند این بحران ها تنها برای سایر کشورها ایجاد می شود.
وی افزود: در ایران مسئولان و رسانه ها حساسیت لازم برای آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بحران ها را ایجاد نکرده اند، از این رو باید با آموزش و اطلاع رسانی صحیح مردم را برای مقابله با بحران ها آماده کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: سیاستگذاران نه تنها نباید مانع فعالیت رسانه ها در شرایط بحران شوند ، بلکه با اطلاع رسانی صحیح از فعالیت روزنامه نگاران حمایت کنند، چرا که اینکار به کاهش خسارات کمک می کند.
به گفته احمدی، سیاستمداران و رسانه ها هر کدام در شرایط بحران به دنبال متهم کردن دیگری هستند اما تمام این اتهامات توجیهی برای کم کاری خود محسوب می شود.
وی به نگاه مردم به علت تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت: عده ای وقوع بلایای طبیعی را تقدیر می دانند و عده ای دیگر عوامل زیرساختی، انسانی و طبیعی را در وقوع این بحران ها دخیل می دانند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به اهمیت آماده شدن مردم توسط رسانه ها اشاره کرد و افزود: رسانه ها می توانند با افزایش مشارکت مردمی در شرایط بحران تغییرات مثبت ایجاد کنند.
احمدی پیش بینی بحران را بسیار ضعیف دانست و یادآورشد: سازمان هواشناسی 25 اسفند ماه 97 فقط بارش باران را پیش بینی کرد اما در سه روز بعد از آن از آب گرفتگی معابر و ایجاد سیلاب هشدار داد که به دلیل تعطیلات نوروزی توجه رسانه ها و مسوولان را به خود جلب نکرد.
وی تأکید کرد: رسانه ها نباید حرفه روزنامه نگاری را با نگاه کارمندی انجام دهند، بسیاری از اتفاقات مهم در شب ها و تعطیلات به وقوع پیوسته است اما تلویزیون بویژه شبکه خبر اخبار سیل های اخیر را با تأخیر پوشش داد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آماده نبودن مسئولان و رسانه ها در شرایط بحران اظهار کرد: اگر اطلاع رسانی بحران در رسانه های رسمی به صورت جدی انجام شود، خبرهای منفی فضای مجازی تأثیر چندانی در مردم ایجاد نمی کرد.
احمدی ادامه داد: مورد توجه قرار گرفتن اخبار فضای مجازی بیشتر به پایین بودن سواد رسانه ای مردم مربوط می شود، انتشار اخبار نادرست باعث نگرانی مردم می شود.
به گفته وی، تعدیل و تعیین مسئولان در شرایط بحرانی سیل های اخیر مناسب نبود، چرا که فرمانبری از مدیران جدید به درستی صورت نمی گرفت.
این استاد دانشگاه معتقد است دقت در تصمیم گیری‌ها و انتخاب افراد در شرایط بحرانی و شناسایی نیازهای واقعی مردم به دور از هیجانات در شرایط بحرانی اهمیت بسیاری دارد.
**9491** 1601**
کد N2148993

وبگردی