آفتاب
قالیباف:

رویکرد تقلیل‌گرایانه به موضوع FATF، منجر به شناخت نادرست می شود

رویکرد تقلیل‌گرایانه به موضوع FATF، منجر به شناخت نادرست می شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رویکرد تقلیل‌گرایانه به موضوع FATF، منجر به شناخت نادرست و در نتیجه تصمیم نادرست می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد باقر قالیباف عصر امروز در نشست علمی تخصصی FATF و مسائل و چالش‌های ژئوپلیتیک ایران که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: FATFیک کل است، متشکل از مجموعه‌ای از اجزا (سی‌اف‌تی، پالرمو، وین، مریدا و …)، بازیگران (دولتها، بانک‌ها، سمن‌ها، اقشار و …) و جنبه‌های مختلف (مالی، بانکی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، حقوقی و…) است که یک روح کلی بر آن حاکم است. شناسایی یک یا چند جز یا جنبه از آن، کفایت نمی‌کند. رویکرد تقلیل‌گرایانه به موضوع FATF، منجر به شناخت نادرست و در نتیجه تصمیم نادرست می‌شود.

وی افزود: FATF نشانه‌ای از ظهور یک پدیده بزرگ و تأثیرگذار در زندگی افراد، دولتها، ملت‌ها، سازمانها، سمن‌ها، بانک‌ها و روابط بین‌الدولی است. FATF سه دوره تاریخی دارد. از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ و از ۲۰۰۸ تاکنون. FATF در دوره نخست برای مبارزه با پولشویی در حوزه مواد مخدر راه‌اندازی شد. ابعاد محدودی داشت و مورد اقبال واقع نشد.

قالیباف تصریح کرد: در دوره دوم و پس از حادثه یازده سپتامبر، FATF وارد مرحله جدیدی شد و با قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت و توصیه کشورها به پیوستن به سی‌اف‌تی، FATF وارد مبارزه با پولشویی به عنوان منبع مالی تروریسم و اشاعه هسته‌ای هم شد. در پی بحران اقتصادی ۲۰۰۸، سومین مرحله حیات و رشد FATF شکل گرفت و استانداردهای بانکداری برای مقابله با ریسک‌های اقتصادی توسط این نهاد تهیه و به اعضا توصیه شد. در این مقطع، FATF دیگر خودش را نهاد حامی و ناظر و پشتیبانی کننده نظام مالی یکپارچه جهانی می‌داند. نظارت FATF بر تراکنش‌های مالی، عام است و شامل همه اعضا و غیر اعضا می‌شود. به بیان دیگر FATF برای صیانت از نظام یکپارچه مالی جهانی، بر هر آنچه که بتواند نظارت می‌کند و نظرش را بر همه اعمال می‌کند.‌در یک کلام یعنی امنیتی و سیاسی کردن نظام مالی جهان.
 

کد N2148885

وبگردی