آفتاب

تخریب جنگل ها احتمال وقوع سیل را30 درصد افزایش می دهد

تخریب جنگل ها احتمال وقوع سیل را30 درصد افزایش می دهد

اصفهان -ایرنا - استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تخریب جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی احتمال وقوع سیل را دستکم30 درصد بیشتر می کند.

جهانگیر عابدی کوپایی عصر سه شنبه در نشست تخصصی بررسی سیلاب های اخیر ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: از بین بردن پوشش های طبیعی و ایجاد ساختارهای مصنوعی به جای آن، از اصلی ترین دلایل سیل های اخیر در ایران بود و این نقص در صورتی که اصلاح نشود، در سال های آینده تبعات دیگری نیز خواهد داشت.
وی تصریح کرد: سد کردن معابر طبیعی آب و بی توجهی به حقوق زیست محیطی، مانند آنچه در شیراز رخ داد، اثرات مخربی را به دنبال داشت و این مقوله در سایر نقاط کشور نیز به چشم می خورد.
این پژوهشگر با بیان اینکه پایبندی به قانون در همه موارد از جمله آب ضروری است، خاطرنشان کرد: رعایت نکردن قانون توزیع عادلانه آب و ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در سال های اخیر به وفور دیده شد که نتیجه آن تخریب ها و خسارات متعدد بود.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: سیل و سیلاب 32 درصد از حوادث طبیعی کشور را شامل می شود بنابراین از بلایای اصلی ایران به شمار می رود و اگرچه افکار عمومی، کشور ما را از مناطق خشک می پندارد، اما احتمال وقوع سیل و سیلاب همواره وجود دارد.
به گفته این محقق، انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای و سوخت های فسیلی اثرات مُخرب خود را در تغییر اقلیم و وقوع پدیده هایی مانند سیل نشان می دهد و توجه بیشتر به مباحث زیست محیطی را گوشزد می کند.
عابدی با اشاره به اینکه هشت میلیون نفر از هموطنان هم اکنون درگیر اثرات سیل هستند، تصریح کرد: 6.4 میلیون نفر از این افراد را شهرنشینان و 1.6 میلیون دیگر را روستانشینان تشکیل می دهند.
وی در باره جنبه های مختلف خسارات گفت: خسارات ناملموس سیل از جمله مباحث اجتماعی و فرهنگی بویژه روانشناسی مردم باید مَد نظر مسوولان باشد و در کنار جنبه های زیرساختی و عمرانی، به آن نیز پرداخته شود.
استاد گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان به اهمیت طراحی سازه های استاندارد عمرانی برای جلوگیری از تخریب در زمان وقوع بلایا تاکید کرد و گفت: برای مثال بسیار مشاهده شده که عرض دهانه های پل ها که نباید کمتر از 3 متر باشد، کمتر از این میزان ساخته می شود و همین امر گیر کردن تنه های درختان و عدم عبور سیلاب را در پی دارد.
عابدی کوپایی با تاکید بر ضرورت ساخت سدهای آشغالگیر در بالادست پل ها اظهار داشت: این موضوع در کشور مغفول واقع شده که نیازمند توجه بیشتر مسوولان است.

*** پدیده سیل در ایران جدی است***
همچنین عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست گفت: برنامه ریزی برای مدیریت سدها و حفظ آمادگی برای هرگونه پدیده احتمالی، بیش از گذشته باید جدی گرفته شود.
عبدالرضا کبیری سامانی افزود:70 درصد از اعتبارات مربوط به جبران خسارات پدیده های طبیعی، در سال های اخیر برای سیل صرف شده است و این مساله ضرورت توجه بیشتر به سیل و سیلاب را نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، سیلاب مهیب و طغیان رودخانه ها در یک ماه اخیر سبب بروز مشکلات عدیده در بسیاری از استان ها از جمله گلستان، فارس، خوزستان و لرستان شده است.
نشست تخصصی بررسی سیلاب های اخیر ایران، عصر سه شنبه با حضور محققان، استادان و دانشجویان در تالار اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
6027/6020
کد N2148819

وبگردی