آفتاب
عضو کانون کارگردانان:

جشنواره جهانی فیلم فجر با اسم تهران و در زمان متفاوت برگزار شود

جشنواره جهانی فیلم فجر با اسم تهران و در زمان متفاوت برگزار شود

تهران- ایرنا- یکی از اعضای کانون کارگردانان در مورد بحث قدیمی ادغام یا جدایی جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر گفت: در کانون معتقدیم بهتر است این جشنواره با اسم جشنواره جهانی تهران و در زمانی دیگر غیر از اردیبهشت برگزار شود.

خسرو معصومی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد ادغام یا برگزاری مستقل جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: این موضوع را در کانون کارگردانان مطرح کردیم، از نظر ما باید جشنواره ای به اسم جشنواره جهانی برگزار شود؛ اما نه به اسم جشنواره جهانی فیلم فجر بلکه جشنواره جهانی فیلم تهران. همانطور که مثلا در چین دو جشنواره مهم و مطرح شانگهای و پکن برگزار می شود؛ اگر هر دو یک اسم داشتند، سوال برانگیز می شد.
کارگردان فیلم «رسم عاشق کشی» ادامه داد: در مورد فجر هم سردرگمی هست اینکه جشنواره ملی در بهمن و جشنواره جهانی در اردیبهشت برگزار می شود برای مخاطب خارجی محسوس نیست و از خود می پرسد «جشنواره فجر که دو ماه قبل بود».
معصومی گفت: تهران را همه دنیا می شناسند و انتخاب آن برای نام جشنواره مناسب است؛ جشنواره جهانی تهران می تواند به همین شکل و با همین برنامه ریزی ها برگزار شود.
وی افزود: مورد دوم اینکه تاریخ برگزاری جشنواره نباید همزمان با جشنواره «کن» باشد، زیرا بعضی مهمانان که می خواهند در جشنواره فجر در تهران شرکت کنند به دلیل نزدیکی زمان برگزاری جشنواره کن (اواسط ماه مه/ اواخر اردیبهشت) نمی توانند به ایران بیایند. همچنین جشنواره باید کاخ داشته باشد و کاخ در موقعیت مناسب جغرافیایی در تهران باشد.

** 18 فیلم در بخش جلوه گاه شرق
معصومی که یکی از داوران بخش «جلوه گاه شرق» در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (29 فروردین تا 6 اردیبهشت) نیز هست، گفت: 18 فیلم بلند از کشورهای مختلف از جمله روسیه، چین، ازبکستان، قزاقستان، ایران، افغانستان، فلسطین و ترکیه با هم رقابت می کنند.
کارگردان فیلم خرس در مورد کیفیت فیلم ها توضیح داد: این فیلم ها توسط کمیته انتخاب با توجه به محدودیت های نمایش فیلم خارجی انتخاب شده اند.
وی ادامه داد: کارگردانان ایرانی بر اساس خطوط قرمز فیلم می سازند و معمولا در جشنواره ملی فیلم فجر از این بابت مشکلی نداریم؛ اما این خطوط برای کارگردان خارجی وجود ندارد و ما بعضی فیلم ها را به این دلیل نمی توانیم نمایش دهیم.
وی در مورد اینکه آیا استعداد خاصی در میان کارگردانان این 18 فیلم دیده است یا خیر گفت: خیر.
کارگردان فیلم سینمایی تابو در مورد اینکه آیا وجود بخشی به نام جلوه گاه شرق در جشنواره لازم است یا خیر، گفت: همین بخش در جشنواره «شانگهای» هست، مرور کارهای کارگردانان آسیایی یا کارگردانان اول اروپایی، که اگر کارگردان جایزه را بگیرد هم مبلغ خوبی است که می تواند برای ساخت فیلم های بعدی از آن استفاده کند و هم زمانی برای سفری چند روزه به کشوری دیگر برای تحقیق خواهد داشت که رضا درمیشیان برای فیلم «من عصبانی نیستم» این جایزه را گرفت.
سازنده فیلم «باد در علفزار می پیچد» در پاسخ به این سوال که آیا به نظر نمی رسد بخش های مختلف رقابتی، از جمله «سینمای سعادت»، «جلوه گاه شرق»، «کارگردانان کار اول» و مانند آن باعث افزایش تعداد جوایز شده، گفت: وجود این بخش ها به خودی خود اشکال ندارد، مساله این است که تقاضا داریم ولی عُرضه نداریم. آنچه به جشنواره عرضه می شود کفاف همه این بخش ها را می دهد، برای نمونه در جشنواره کن 5 هزارتا فیلم به دبیرخانه می رسد که از این تعداد 22 فیلم برای بخش اصلی بدون محدودیت انتخاب می شود.
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شامل بخش های اصلی «سینمای سعادت»، «جلوه گاه شرق» و «جام جهان نما و بین الادیان»، بخش های جنبی «نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده»، «مستند زیر ذره‌بین»، «شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام)»، «مروری بر آثار سینمای چین»، «مروری بر آثار سینمای آلمان»، «نمایش فیلم‌­های کمدی معاصر» و «نمایش‌های ویژه – بهترین کشورها» و «بازار فیلم» است.
افزون بر این برنامه های مختلفی، چون دارالفنون (اردوی استعدادیابی با حضور فیلم­سازان جوان ایران، منطقه و جهان)، نشست‌­های دانشگاهی، کارگاه­‌ها و سمینارهای آموزشی و بزرگداشت­‌ بزرگان سینمای ایران نیز همزمان برگزار می شود.
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 29 فروردین تا 6 اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو میزبان بیش از 250 مهمان از 58 کشور جهان؛ شامل مدیران جشنواره‌ های جهانی، برنامه‌ ریزان یا نمایندگان انتخاب فیلم از طرف جشنواره ها، سینماگران و علاقمندان به سینمای ایران است. همچنین 28 مهمان از 21 کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند.
در این دوره 163 فیلم از 64 کشور جهان در بخش های مختلف؛ شامل 9 فیلم کوتاه، 14فیلم بلند پریمییر (اولین نمایش)، 41 فیلم بلند و 7 فیلم کوتاه برای اولین بار در آسیا نمایش داده می شوند.
فراهنگ**9157**3009
کد N2148506

وبگردی