آفتاب

احیای معادن کوچک و بخش خصوصی در سال جاری

احیای معادن کوچک و بخش خصوصی در سال جاری

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احیای معادن کوچک و بخش خصوصی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه امیرکبیر و سازمان گسترش صنایع معدنی ایران، خداداد قریب‌پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نیاز صنایع معدنی به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی گفت: ایمیدرو یک سازمان توسعه‌ای است و ما علاقمند هستیم در حوزه آموزش، پژوهش، کارآفرینی و افزایش بهره‌وری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: هدف ما از این تفاهم‌نامه بسط تولید و اشتغال است به طور مثال ما در حوزه زغال به شدت نیاز به آموزش داریم و نیروهای فنی ما در حال بازنشستگی هستند.

وی با اشاره به نقش معدن و صنایع وابسته به آن در اقتصاد کشور گفت: سال گذشته 9.5 میلیارد دلار صادرات در بخش صنایع معدنی داشتیم که 20 درصد صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شود همچنین 2.5 میلیارد دلار طرح جدید افتتاح کردیم وامسال نیز مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته طرح‌هایی به ارزش 3.5 میلیارد دلار راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما احیا و بازسازی معادن کوچک و معادن تعطیل شده بخش خصوصی است که به دلایل مختلف تعطیل شده است. در بررسی‌هایی که داشتیم علت اصلی تعطیلی این معادن عدم وجود ماشین‌آلات و تکنولوژی مناسب و یا بهره‌وری پایین بوده است که امیدواریم با امضای این گونه تفاهم‌نامه‌ها و اجرایی شدن آن سرعت احیای این گونه معادن بیشتر شود.

وی گفت: معادن کشور عمدتا در مناطق محروم هستند و فعالیت آنها می‌تواند تاثیر بسزایی در گسترش عدالت اجتماعی و آبادانی این مناطق داشته باشد.

احمدرضا معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری این دانشگاه با سازمان ایمیدرو با اشاره به سابقه این دانشگاه گفت: ما در حال حاضر 14 هزار دانشجو داریم که 50 درصد آنها در حال طی تحصیلات تکمیلی هستند و اخیرا نیز مجوز مستقل شدن دانشگاه معدن و متالوژی را گرفته‌ایم.

وی با اشاره به سابقه همکاری این دانشگاه با وزارت نفت گفت: ما همواره ارتباط خوبی با این وزارتخانه داشته‌ایم به طوری که ساختمان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در زمان آقای محلوجی توسط این وزارتخانه ساخته شد. ما اهداف زیادی تا سال 1404 تحصیل کرده‌ایم که یکی از آنها گسترش همکاری با وزارتخانه‌های مختلف است به طوری که در چند سال اخیر قراردادها و تفاهم‌نامه‌های ما دو برابر شده و جا دارد افزایش پیدا کند. همچنین با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی برج فناوری را راه‌اندازی کرده‌ایم که کار بزرگی است.

وی افزود: این دانشگاه در زمینه کارآفرینی نیز فعالیت‌های خود را آغاز کرده است و خوشبختانه به قدری پیشرفت داشته که می‌تواند برای سایر دانشگاه‌ها نیز الگو باشد.

معتمدی با اشاره به قرارداد همکاری این دانشگاه با وزارت نفت گفت: ما با این وزارتخانه نیز تفاهم‌نامه و قرارداد امضا کردیم و فقط کار تحقیقاتی انجام نمی‌دهیم و در سایر امور نیز فعال هستیم به طور مثال حوزه نفتی دارخوین در اختیار ما است و ما در حال انجام برخی کارها برای بالا بردن بهره‌وری چاه‌های نفت در این حوزه هستیم.

معتمدی در خصوص همکاری این دانشگاه با سایر مراکز و دانشگاه‌های دنیا گفت: ما اکنون 70 تفاهم‌نامه و قرارداد با دانشگاه و مراکز معتبر دنیا داریم که همه اینها پس از امضای توافق هسته‌ای (برجام) صورت گرفت و به جرأت می‌توانم بگویم که اکنون با مطرح‌ترین دانشگاه‌های اروپا و آسیا در ارتباط هستیم.

وی افزود: به طور مثال ما در بخش دکترین انرژی با دانشگاه دولف هلند، دکترین مدیریت با دانشگاه فرانسه و دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوئیس و همچنین تفاهم‌نامه تبادل استاد با دانشگاه پلی تکنیک میلان از جمله این همکاری‌ها است.

معتمدی تصریح کرد: نکته مهم این است که این اشتیاق دوطرفه است زیرا آنها می‌دانند که ما در منطقه به لحاظ تحصیلات و نیروی جوان اول هستیم و اکنون در بخش ارجاع مقالات در دنیا رتبه 28 داریم در سال گذشته توانستیم 800 مقاله مشترک با اساتید خارجی ارائه کنیم.

کد N2148496

وبگردی