آفتاب

سیل 600 میلیارد ریال به عشایر گلستان خسارت زد

سیل 600 میلیارد ریال به عشایر گلستان خسارت زد

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل امور عشایر استان گلستان گفت که براثر بارش های شدید روزهای پایانی سال گذشته، طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل در مجموع 600 میلیارد ریال به عشایر این استان خسارت وارد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا علیپوری روز سه شنبه در جلسه شورای اداری بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس افزود: این خسارت ها به دام ها و اماکن نگهداری دام، واحدهای مسکونی و راه های عشایری وارد شده است.
وی اضافه کرد: در جریان بارش های شدید اواخر سال گذشته، 6 هزار راس دام سبک عشایر بومی گلستان و عشایر کوچنده استان های خراسان شمالی، رضوی و سمنان که درمنطقه حضور داشتند، تلف شدند.
علیپوری گفت: گزارش خسارات وارده به جامعه عشایری، به ستاد مدیریت بحران گلستان و استان هایی که عشایر در منطقه داشتند، اعلام شده و هم اکنون در انتظار جبران خسارت و تامین اعتبار لازم برای بهسازی راه های عشایری هستیم.
به گفته وی، جمعیت عشایری استان گلستان افزون بر 20 هزار نفر است که 11 هزار نفر آن شامل حدود 2 هزار خانوار عشایر از استان های خراسان شمالی، رضوی و سمنان و بقیه از عشایر بومی منطقه هستند که در مجموع 750 هزار راس دام سبک دارند.
به گزارش ایرنا، بخشدار داشلی برون گنبدکاووس نیز دراین جلسه با قدردانی از همکاری و همراهی خوب مردم، مسئولان و نیروهای نظامی در مدیریت بحران باران های سیل آسای روزهای پایانی سال گذشته و اوایل امسال، گزارشی از خسارات وارده به این بخش مرزی ارائه داد.
حاجی نظر شیرمحمدلی گفت: براثر بارش های سیل آسا توام با وزش شدید باد و توفان روزهای پایانی سال 97، خسارات سنگینی به سه حوزه مسکن، دام و زراعت مردم این بخش مرزی وارد شد.
وی افزود: بر اساس اعلام دهیاران 30 روستای این بخش مرزی 754 واحد مسکونی عموما خشتی و گلی دچار خسارت 40 تا 100 درصدی شدند و تعداد 993 راس دام مربوط به مردم و عشایر بومی بالاخص در سه روستای آق بند، ماسانکوب و آرتق قلیچ چشمه تلف شد.
شیرمحمدلی اضافه کرد: علاوه بر تلف شدن دام ها، 439 واحد طویله نگهداری دام و 683 واحد انبار نگهداری خوراک دام نیز در این بخش مرزی دچار خسارت شدند.
وی تصریح کرد: با اینکه با احداث سیل بندها در چند روستای مرزی و انجام برخی اقدامات پیشگیرانه دیگر برای هدایت آب ها، از ورود آب به واحدهای مسکونی جلوگیری شد اما طغیان رودخانه اترک به 3721 هکتار از اراضی زراعی مرزنشنیان بیشتر در حاشیه این رودخانه 100 درصد خسارت زد.
بخشدار داشلی برون همچنین گفت: برای پیشگیری از خسارت سیل های آینده، انجام برخی اقدامات از جمله لایروبی رودخانه اترک و بهسازی محل های تقسیم آن با هزینه مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان، لایروبی، تعریض و تعمیق کانال های هدایت آب و آب بندان های بخش داشلی برون، تعبیه دریچه برای دریاچه شور، افزایش ظرفیت ذخیره آب در سه تالاب بین المللی با لایروبی تالاب ها یا احداث دیواره ضروری است.
شیرمحمدلی افزود: برای جبران خسارت وارد به جاده های ارتباطی و مسکن روستاییان بخش داشلی برون، می بایست از محل کمک ها و تسهیلات پیش بینی شده توسط دولت و نیز ظرفیت خیرین به نحو احسن استفاده شود.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه فرماندار ویژه، امام جمعه گنبدکاووس، امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون و برخی مسئولان این شهرستان 350 هزار نفری حضور داشتند.
بخش داشلی برون شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس که در مرز ترکمنستان واقع است، حدود 26 هزار نفر جمعیت دارد.
1860/3039/
کد N2148377

وبگردی