آفتاب

اعتبارات حفاظت از تالاب‌ها فدای سیل نشود

اعتبارات حفاظت از تالاب‌ها فدای سیل نشود

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بعد از وقوع سیل زمزمه‌هایی از مجلس شنیده می‌شود که اعتبارات مربوط به حفاظت از تالاب‌ها به جبران خسارات سیل و سیلاب اختصاص یابد درحالی‌که به‌هیچ‌عنوان کار درستی نیست و باید این اعتبارات را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین افزود: در راستای حفاظت از تالاب‌ها چهار کار ازجمله تعیین حد بستر، تعیین نیاز آبی، پایش و مدیریت زیست بومی را دنبال می‌کنیم.
وی اظهار داشت: در برنامه حفاظت از تالاب‌ها که بسیار هم مهم است بحث سیل را لحاظ کرده‌ایم و روش‌های مقابله با آن دیده شده است بنابراین دلیلی ندارد تا اعتبارات موردنیاز برای حفاظت از تالاب‌ها از دست بدهیم.
وی ادامه داد: وزارت نیرو اعلام کرده که 11 میلیارد مترمکعب آب را برای محیط‌زیست کنار می‌گذاریم که باید با برنامه‌ریزی این میزان آب را به سمت تالاب‌ها هدایت کنیم. به‌عنوان مثال سهم آب دریاچه نمک 154 میلیون مترمکعب است و در اینجا سازمان محیط‌زیست مکلف است علاوه بر حفظ و تأمین آن میزان آب، نیاز واقعی دریاچه را نیز حساب کند.
وی درباره نقش سیلاب در تخریب زیستگاه‌ها گفت: سیلاب به‌صورت طبیعی آسیبی به زیستگاه‌ها وارد نمی‌کند بلکه این آسیب‌ها نتیجه دخالت ما انسان‌ها در طبیعت است.
باقرزاده تصریح کرد: لازم نیست تمام آبی که از بارش حاصل می‌شود را پشت سدها جمع کنیم، بخشی از این آب در طبیعت ذخیره می‌شود، بخشی وارد رودخانه‌ها شده، بخشی نیز مصرف می‌شود و آب مازاد را می‌توانیم در پشت سدها ذخیره کنیم.
وی گفت: به‌عنوان مثال اگر آب شیرینی که وارد خلیج‌فارس می‌شود قطع شود در مدت کمتر از دو سال، شوری آب آن بسیار افزایش می‌یابد، بعضا می‌شنویم که گفته می‌شود آب شیرین با وارد شدن به خلیج‌فارس هدر می‌رود پس سد بزنیم، درحالی‌که هدر رفتنی در کار نیست، این کار اشتباه است؛ یعنی اگر وزارت نیرو به این اشتباه بیفتد به‌هیچ‌وجه قابل جبران نیست.
باقرزاده تأکید کرد: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هم آب در بالادست ذخیره و در رودخانه‌ها روان شود و به مصرف برسد و درنهایت مازاد آن در پشت سدها ذخیره شود.
علمی 9014** 1055
کد N2147593

وبگردی