آفتاب

پشت‌پرده جنجال در تبریز چه بود؟

پشت‌پرده جنجال در تبریز چه بود؟

تماشاگران عصبی شروع به پرت‌کردن سنگ‌های بزرگ به سمت پارکینگ مسئولان و کارکنان اجرائی کردند و بسیاری از خودرو‌های داخل آن پارکینگ آسیب جدی دیدند.

تراکتورسازی که تا همین هفته پیش به فاصله دو‌امتیازی صدر جدول لیگ برتر سیده بود، با شکست غیرمنتظره و سنگین مقابل سپیدرود رشت، وارد بحرانی شد که شاید برای هیچ هوادار فوتبالی متصور نبود. فروزان که نقش اول شکست مقابل رشتی‌ها بود، تا چند روز در «حبس خانگی» قرار گرفت تا خشم هواداران این تیم فروکش کند.
این دروازه‌بان که برای یک هفته از سوی افرادی خشمگین تهدید به مرگ شده بود، با دستور زنوزی، مالک تراکتورسازی، از تیم کنار گذاشته شد تا شاید برخی حواشی کنترل شود. دیدار با پیکان در ورزشگاه یادگار امام تبریز می‌توانست بازگشت درخشان تی‌تی‌ها به لیگ برتر باشد؛ اما شکست دوباره تراکتور منجر به آشوبی عجیب در ورزشگاه شد که کاپیتان تیم ملی ایران در این میان با خوردن سیلی از هوادار عصبانی بدرقه شد. پرتاب گاز اشک‌آور، حضور گسترده یگان ویژه، ماشین آب‌پاش و مصدوم‌شدن بیش از ۵۰ هوادار تبریزی و کادر‌های انتظامی، سوغاتی دیدار پیکان و تراکتور در ورزشگاه یادگار امام بود.
بیشتر بخوانید: درگیری شدید هواداران در ورزشگاه یادگار امام تبریز!
ماجرا از کجا آغاز شد؟
استقبال از دیدار پیکان و تراکتور بسیار مقبول بود و هواداران ورزشگاه را پر کردند تا شکست مقابل سپیدرود جبران شود. طبق گفته یکی از خبرنگاران حاضر در ورزشگاه یادگار امام تبریز، پیش از شروع مسابقه، هواداران بازیکنان هر دو تیم را تشویق کردند و از کاپیتان تراکتورسازی به‌عنوان «سلطان مسعود شجاعی» یاد شد و بیش از پنج دقیقه با شعار «عیبی‌یوخ» سعی کردند شکست قبلی مقابل سپیدرود را به دست فراموشی بسپارند. تا پیش از به‌ثمر‌رسیدن گل پیکان، شرایط ورزشگاه کاملا عادی بود؛ اما بعد از اینکه پیکانی‌ها دروازه اخباری را باز کردند، بخشی از تماشاگران، بعد از پایان مسابقه با شعار «بازیکن بی‌غیرت نمی‌خواهیم» اعتراض خودشان را به بازیکنان و بعد کادر فنی اعلام کردند؛ اما این پایان کار نبود تا زمانی که یکی از تماشاگران به درون زمین آمد.
اینکه تماشاگران بعد از سوت داور وارد زمین شوند، در ورزشگاه یادگار امام اصلا موضوع جدیدی نیست و برخی از تماشاگران وارد زمین می‌شوند تا با بازیکنان محبوب خود در پایان هر دیدار سلفی بگیرند. مسعود شجاعی نیز با آگاهی از این مسئله، وقتی تماشاگر یادشده را دید، با تصور اینکه این هوادار قصد گرفتن سلفی دارد، به نیرو‌های یگان ویژه اجازه دخالت نداد؛ اما در عین شگفتی این هوادار سیلی‌ای به صورت شجاعی کاپیتان این تیم زد که با دخالت یگان ویژه او را از شجاعی جدا کردند. اشکان دژاگه که این صحنه را دید، شخصا قصد داشت این هوادار را تنبیه کند و به همین دلیل به سمت این تماشاگر دوید تا او را کتک بزند. اتفاقات درون زمین پس از سوت داور منجر شد تا جو سکو‌ها نیز ملتهب شود.
بخشی از ورزشگاه به رفتار زننده دژاگه معترض بودند که چرا شخصا یک هوادار را تنبیه می‌کند و بخش دیگری از ورزشگاه به آن هواداری که به شجاعی سیلی زده بود، فحاشی می‌کردند. تنش روی سکو‌ها تقریبا کنترل‌نشدنی بود و افراد برخی جایگاه‌ها با شکستن صندلی قصد داشتند اعتراض خود را به این شکست بدموقع به بازیکنان اعلام کنند. یگان ویژه در بخش جنوبی ورزشگاه مستقر شد تا مانع ورود بیشتر تماشاگران به زمین شود. در بخش جنوبی ورزشگاه، درگیری بین نیرو‌های یگان ویژه و تماشاگران شدت گرفت که منجر به زدوخورد بین این دو جناح شد.
اینکه گفته می‌شود خبرنگاران در جایگاه خبرنگاران به دلیل سانسور و پوشش‌ندادن رسانه‌ای اتفاقات و حواشی محبوس شدند، صحت ندارد، بلکه به مدت یک ساعت برای جلوگیری از تنش و ازدحام ایجادشده، به خبرنگاران اعلام شد در جایگاه خود بمانند و بعد از آرام‌شدن فضا از جایگاه خارج شوند. این درگیری‌ها از داخل به بیرون ورزشگاه کشیده شد؛ با توجه به اینکه نیرو‌های پلیس اصولا پس از پایان بازی‌های تراکتور در بیرون از ورزشگاه حضور دارند و حضورشان صرفا مختص این دیدار نبوده است، تنش‌ها در بیرون از ورزشگاه بیش از پیش ادامه یافت.
تماشاگران عصبی شروع به پرت‌کردن سنگ‌های بزرگ به سمت پارکینگ مسئولان و کارکنان اجرائی کردند و بسیاری از خودرو‌های داخل آن پارکینگ آسیب جدی دیدند. ماشین‌های پلیس نیز مجبور شدند اتوبان «شهید کسایی» را که به نوعی کمربندی تبریز محسوب می‌شود، ببندد و بتواند هواداران را با پرتاب گاز اشک‌آور از اسلحه‌های آلومینیومی متفرق کند. در این بین، خودرو‌های بسیاری از خبرنگاران آسیب جدی دید و چند نفر مصدوم شدند؛ اما در نهایت مردم متفرق شدند. از نکاتی که در فضای مجازی مطرح شد، بحث پرسپولیسی‌بودن فردی است که به صورت شجاعی سیلی زده؛ طبق گفته خبرنگار حاضر در ورزشگاه، این تماشاگر همان فردی است که سال گذشته در فرودگاه تبریز از نفرات اصلی فحاشی به هادی نوروزی بود و اصلا بعید نیست به قصد متشنج‌کردن افکار عمومی چنین کاری را کرده باشد تا شرایط را برهم بزند.

واکنش احساسی زنوزی، جو تبریز را متشنج کرد؟
محمدرضا زنوزی، مالک هم‌زمان دو تیم تراکتورسازی و ماشین‌سازی که در باطن تمام تصمیمات را شخصا می‌گیرد و یک‌تنه دستور به اخراج فروزان داده بود، پس از پایان این دیدار در مصاحبه‌ای جنجالی و باورنکردنی اتهام سنگینی را به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و... وارد کرد تا نه‌تن‌ها شرایط را به حالت عادی برنگرداند، بلکه آن را برای دیدار‌های آتی تراکتور در تبریز بحرانی‌تر از قبل کند.

زنوزی در اظهارنظری عجیب معتقد است علاوه بر مهندسی نتایج در لیگ برتر، تیم‌های پیکان و سایپا به این دلیل در لیگ برتر حضور دارند که برای سرخابی‌های پایتخت خوش‌خدمتی کنند و در واقع در نقش جاده‌صاف‌کن پرسپولیس و استقلال هستند: «سایپا و پیکان به این دلیل حضور دارند که سربزنگاه به داد تیم‌های پرطرفدار پایتخت برسند و دستشان را بگیرند. فدراسیون فوتبال باید پاسخ‌گوی نتایج مهندسی‌شده اخیر باشد. یک بیننده معمولی هم اگر بازی‌های اخیر و نوع چیدمان را مشاهده کند، پی به مهندسی نتایج می‌برد. ما باید برای سوم و چهارم به بعد برنامه‌ریزی کنیم؛ چراکه رتبه‌های اول تا سوم از قبل مشخص هستند و تیم‌های دیگر باید برای یک سهمیه باقی‌مانده دیگر برنامه بریزند».
این صحبت‌ها واکنش باشگاه سایپا را نیز در پی داشت. سایپایی‌ها معتقدند مصداق بارز تشویش اذهان عمومی و تهمتی بی‌اساس از سوی مالک تراکتور رخ داده است.

شرق
کد N2147411

وبگردی