آفتاب
نشست رسانه‌ای «نمایشگاه تعاملی کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی» برگزار شد

قم، میزبان نمایشگاه/ برپایی همزمان جشنواره رسانه‌های دیجیتال

قم، میزبان نمایشگاه/ برپایی همزمان جشنواره رسانه‌های دیجیتال

«نمایشگاه تعاملی کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی» از ۲۸ خرداد تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در استان قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای «نمایشگاه تعاملی کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی» پیش از ظهر امروز، دوم اردیبهشت ۱۳۹۸ در ساختمان اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدصادق افراسیابی، معاون امور کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال، سعید مشهدی، رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی، امین کمال همدانی، نماینده ناشران دیجیتال کشور در کارگروه فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر طاهرخانی، نماینده مدیران واحدهای فرهنگی دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.

افراسیابی در این نشست با اشاره به رویکرد دولت برای حمایت از بخش خصوصی گفت: با توجه به این امر، دوازدهمین دوره نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتال به صورت بی تو بی (B to B) از ۲۸ خرداد تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در استان قم برگزار خواهد شد. این نخستین‌بار است که این نمایشگاه در سطح سایت‌گذاری‌های کلان اجرایی و با کمک بخش خصوصی برگزار می‌شود و امیدواریم که بتواند باعث انعقاد قراردادهای بسیاری در این حوزه شود.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود ۴ نمایشگاه در هر سال (به صورت فصلی) برگزار کنیم، گفت: با توجه به این‌که این نخستین دوره از برپایی نمایشگاه به شیوه B to B است، در سال ۹۸ امکان برگزاری فقط دو نمایشگاه را خواهیم داشت.

افراسیابی درباره دلیل انتخاب شهر قم برای برپایی نمایشگاه تعاملی کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی توضیح داد: معتقدیم که وقتی نمایشگاهی ملی در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود، تا یک‌ماه آن استان و استان‌های هم‌جوار آن را درگیر خود می‌کند در حالی که برپایی چنین نمایشگاهی در تهران حداکثر یک هفته می‌تواند مردم و سازمان‌ها را به خود جلب کند. همچنین پتانسل استان قم برای تولید محتوای دیجیتال بالاست. حجم زیادی از ناشران دیجیتال در این استان حضور دارند. علاوه بر این گروه‌های مرجع زیادی در شهر قم حضور دارند. با وجود آن‌که فضای مجازی تبدیل به یک فضای مسلط در کشور تبدیل شده است اما خواص جامعه با آن همراه نیستند. برپایی چنین نمایشگاهی در شهر قم سبب می‌شود که توجه خواص به اهمیت فضای مجازی جلب شود.

به گفته وی، شاخص ارزیابی موفقیت این نمایشگاه بر اساس میزان عقد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی است که میان سازمان‌ها و شرکت‌ها یا میان شرکت‌ها منعقد می‌شود. معاونت امور کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال وزارت ارشاد بر این قراردادها نظارت خواهد داشت.

افراسیابی همچنین از برپایی جشنواره رسانه‌های دیجیتال در حاشیه این نمایشگاه خبر داد و گفت: این جشنواره در موضوعات امید و نشاط اجتماعی، مقاومت و انقلاب اسلامی، خانواده و سبک زندگی، اقوام و فرهنگ ملی و محلی، مسجد و مناسک دینی، کسب و کارهای نوپا و حکمرانی و مدیریت برگزار می‌شود و به هر یک از برگزیدگان در قالب‌های شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های اینترنتی، «انیمیشن، موشن گرافیک»، بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و ایده جوایزی تعلق خواهد گرفت.

سعید مشهدی، دبیر نمایشگاه نیز در این نشست با اشاره به این‌که در نمایشگاه‌های گذشته سه ضلع اپراتورها، پلت‌فرم‌ها و تولیدکنندگان ارتباط مؤثری با یکدیگر نداشتند، گفت: در نمایشگاه دوازدهم قرار نیست که مردم از این نمایشگاه‌ها دیدار کنند. هدف ما تعامل این سه ضلع برای مدیریت محتوای فضای مجازی است.

وی یادآور شد: برپایی نمایشگاه تعاملی کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی در ۱۰ بخش با عنوان‌های پشتیبانی از کسب‌وکارها، آموزشی، خبرگزاری‌ها، وی‌.او.دی (VOD)، پیام‌رسان‌ها، دین، اپراتورها، بازی‌های رایانه‌ای، سبک زندگی و تبلیغات برگزار خواهد شد. امیدواریم اکوسیستم کسب‌وکاری بتوانند از این نمایشگاه بهره لازم را ببرند. سعی می‌کنیم قبل از نمایشگاه با روش‌های منتورینگ آن‌ها را با هم آشنا کنیم که حضور در نمایشگاه برای آن‌ها به عقد قرارداد بیانجامد. از نیمه دوم اردیبهشت نام‌نویسی برای این جشنواره آغاز می‌شود.

امین‌کمال همدانی به عنوان سخنگوی نمایشگاه تعاملی کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی نیز از دست‌اندرکاران محتوای دیجیتال دعوت کرد که در این نمایشگاه حضور یابند و گفت: از سرمایه‌گذاران وی سی در این نمایشگاه دعوت می‌شود تا انعقاد قرارداد تسهیل شود.

در ادامه یاسر طاهرخانی با ابراز امیدواری از این‌که اطلاع‌رسانی مناسبی برای این نمایشگاه انجام شود، گفت: نام‌نویسی برای این نمایشگاه در سایت www.saramad.ir انجام می‌شود. این سبک از نمایشگاه‌ها تاکنون در ایران برگزار نشده است و نشر محتوای دیجیتال مستلزم همکاری رسانه‌هاست. این نمایشگاه فرصتی برای سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی چون وزارت علوم و آموزش و پرورش است که بتوانند نیازهای خود را در زمینه محتوای فرهنگی در حوزه دیجیتال برطرف کنند.

ضیایی پرور، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی رسانه‌ها نیز در این نشست با اشاره به مسئولیت خود در آخرین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: تغییر رویکرد در این نمایشگاه بسیار مهم و حیاتی است و نخستین تجربه یک نهاد دولتی در حوزه کسب‌وکارهای فرهنگی است. ما در حال کسب تجربه برای برپایی نمایشگاه‌های بهتر از این هستیم. بیش از ۸۰ درصد از کاربران اینترنت در ایران عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند و بسیاری از منابع خبری مردم همین شبکه‌های اجتماعی است. باید زمینه‌ای برای توسعه این پلتفرم‌ها فراهم کنیم.

ابوالقاسم خداوردی، نماینده محتوای مرکز ملی فضای مجازی نیز در این نشست گفت: در زمینه اپ استور و وی او دی، گیم و آموزش شرایط بسیار خوبی در ایران داریم و می‌توانیم به صادرات در این حوزه‌ها بیاندیشیم. تحریک تقاضا از سوی رسانه‌ها صورت می‌گیرد. امیدوارم رسانه‌ها بتوانند با نقد آثار و برگزاری نشست‌های علمی و اندیشه‌ای برای توسعه و رشد کسب‌وکار به تحریک تقاضا کمک کنند.

به گفته وی، استان قم ۲ هزار مؤسسه فرهنگی در اختیار دارد و تقریباً اجزای اکوسیستم شامل ذائقه‌سنجی، ذائقه‌سازی، پیش‌تولید، تولید، نشر و تبلیغ و پیمنت، مؤسسه‌های خوبی در قم فعالیت می‌کنند. علاوه بر این بعد بین‌المللی نمایشگاه به دلیل حضور افرادی از کشورهای مختلف در قم تقویت می‌شود.

در پایان این نشست، همدانی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر این‌که آیا برای رفع مشکل بسیاری از استارت‌آپ‌های کوچک که برای ارتباط‌گیری با وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها با مشکلات حقوقی و بیمه‌ای مواجه‌اند، کارگاه‌های ویژه‌ای در این نمایشگاه برگزار خواهد شد؟ توضیح داد: به صورت ویژه برای مباحث حقوق و نحوه عقد قرارداد کارگاه‌هایی برگزار خواهیم کرد. همچنین اخیراً با پیگیری‌های مرکز فضای مجازی بخشنامه ۳/۱۴ به‌روز شد و خیلی از کسب‌وکارهای فضای مجازی در این معافیت‌های بیمه‌ای دیده شده‌اند

مشهدی نیز در این‌باره با اشاره به دشواری ارتباط برقرار کردن میان کسب‌وکارهای نوپا و سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها توضیح داد: مذاکره با این مراکز برای استارت‌آپ‌های نوپا سخت است. مدلی را باید ارائه کرد. ما طی برگزاری این نمایشگاه‌ها در پی ایجاد این مدل هستیم. اقتصاد ما در حال نیل به اقتصاد پلت‌فرمی است. درک کامل در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

افراسیابی هم در این‌باره توضیح داد: مشاوران حقوقی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به ارائه مشاوره به بخش خصوصی می‌پردازند، تفاهم هفت جانبه برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک صورت گرفت. در این نمایشگاه نیز به دنبال اجرایی شدن این تفاهم‌نامه هستیم. همچنین برای بحث مهم آموزش و توانمندسازی از ظرفیت کارگروه اقتصاد و هنر وزارت ارشاد کمک گرفتیم.

کد N2147381

وبگردی