آفتاب

ربات کنترل و پایش تاسیسات زیرسطحی شبکه برق در کشور بومی‌سازی شد

ربات کنترل و پایش تاسیسات زیرسطحی شبکه برق در کشور بومی‌سازی شد

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان با حمایت پارک فناوری پردیس، ربات کنترل و پایش تاسیسات زیرسطحی شبکه برق را در قالب یک قرارداد پژوهشی با شرکت برق منطقه‌ای تهران، بومی سازی کرد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا ازمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، احمدعسگری مدیرکل اداره‌ کل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی فناوری پارک فناوری پردیس در خصوص بومی سازی این ربات گفت: مهم ترین ماموریت پارک فناوری پردیس در جایگاه یک‌ نهاد تسهیلگرفرآیند تجاری‌سازی، رفع نیاز صنایع دولتی با بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بوده و به‌مثابه‌ حلقه‌ی واسط صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عمل می کند.
عسگری با اشاره به همکاری میان شرکت برق منطقه‌ای تهران و پارک فناوری پردیس در راستای بومی‌سازی نیازهای فناورانه این صنعت، تصریح کرد: این پروژه برحسب شناسایی نیاز شرکت برق منطقه‌ای تهران در راستای پایش معضلاتی چون خوردگی و افزایش دما در تاسیسات زیرسطحی انتقال فشارقوی برق که تا پیش ‌از این توسط نیروی انسانی صورت می گرفت، آغاز شد.
وی افزود: پس از بازدید از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس و طرح مساله، شرکت ایده کاوان پردیس توانست با ارائه‌ طرحی مناسب، بومی‌سازی ربات کنترل و پایش تاسیسات زیرسطحی شبکه‌ برق را در قالب یک قرارداد پژوهشی با شرکت منطقه‌ای برق تهران آغاز کند.
وی بیان کرد: دانش طراحی و ساخت این ربات تاکنون در اختیار کشورهایی چون ژاپن، اتریش و چین بود و این کشورها به دلیل تحریم‌ها از ارائه آن به ایران خودداری می‌کردند. با امضای قرارداد این سیستم، بومی‌سازی دانش ربات در پارک فناوری پردیس شکل‌گرفت و باعث حذف هزینه‌های گزاف مربوط به نیروی انسانی و تعبیه‌ سنسورهای متعدد در تاسیسات زیرسطحی انتقال فشارقوی برق شد.
عسگری، با بیان اینکه بخشی از این فناوری پیش ‌از این در شرکت آب و فاضلاب تهران با کاربرد پایش لوله‌های فاضلاب به بهره‌برداری رسیده است، گفت: «پیمایش با سرعت شش کیلومتر بر ساعت»، «تصویربرداری آنلاین به‌صورت پیوسته»، «تصویر یابی حرارتی برای عیب‌یابی» و «کشف نقاط با حرارت بالا»، «قابلیت پردازش تصاویر به‌صورت هوشمند» و همچنین «قابلیت ایجاد گزارش بازرسی با توجه به سنسورهای محیطی و حرارتی و رطوبتی نصب‌شده در این ربات» از جمله ویژگی های این سیستم است.
علمی ** 9340**1485
کد N2147219

وبگردی