آفتاب

میزبانی ویژه نمایشگاه کتاب از چین؛ آغازی برای گسترش روابط فرهنگی

میزبانی ویژه نمایشگاه کتاب از چین؛ آغازی برای گسترش روابط فرهنگی

تهران- ایرنا- معاون مدیرکل شرکت صادرات و واردات ملی نشر چین مهمان ویژه بودن در نمایشگاه کتاب تهران را آغازی برای گسترش روابط انتشاراتی و فرهنگی خواند و برای تقویت روابط فرهنگی دو کشور از راه کتاب و کتابخوانی ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، خانم لین لیینگ روز دوشنبه در نشست خبری رسانه‌های ایرانی و چینی ضمن تشکر از ایران برای ایجاد مقدمات حضور چین در نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان مهمان ویژه، گفت: شعار ما «آشنایی با کشور چین» با این هدف است که ملت بزرگ ایران و چین بتوانند زیبایی های یکدیگر را طریق «کتابخوانی» بشناسند.
وی افزود: چین در این نمایشگاه 600 مترمربع فضا در طبقه دوم سالن بین المللی نمایشگاه در اختیار دارد و در این فضا، 94 ناشر و50 تصویرگر چینی، 15 هزار عنوان کتاب را عرضه می کنند.
لیینگ اظهار داشت: از جمله کتاب های چینی ارائه شده در این نمایشگاه کتاب های تالیفی «شی جین پینگ» رهبر جمهوری خلق چین و کتاب های نوشته شده توسط سایر نویسندگان چینی در رابطه با وی با هدف آشنایی خوانندگان با چین مدرن است.
وی به ترجمه چینی آثار ادبیات کلاسیک ایران از جمله 23 جلد کتاب در 10 موضوع همانند بوستان سعدی، دیوان حافظ و غیره به منظور ارائه در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: مدتی قبل از برگزاری نمایشگاه با ناشران ایرانی مذاکره و این کار صورت گرفت.
معاون مدیرکل شرکت صادرات و واردات ملی نشر چین به عرضه آثار ادبی نویسندگان معاصر چینی مثل «کشف رمز» و «دویدن در خیابان های پکن» در نمایشگاه اشاره کرد و افزود: 10 عنوان کتاب کودک با تصویرگری های ویژه هم از زبان چینی به فارسی ترجمه و عرضه شده است.
لیینگ معرفی نویسندگان، تصویرگران و دانشمندان چینی را از دیگر برنامه های فرهنگی چین در نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد و افزود: 21 نفر از نویسندگان چینی در نمایشگاه حضور می یابند که «گه جیان شیونگ» پژوهشگر معروف چینی و « سائو ون شوان» نویسنده معروف ادبیات کودک چین از جمله آنها هستند.
وی نویسندگان را سفرای فرهنگی خواند و گفت: کتابخانه ملی، نمایشگاه کتاب و دانشگاه تهران محل برگزاری نشست های نویسندگان چینی و رویدادهای فرهنگی این کشور در نمایشگاه کتاب تهران است.
لیینگ افزود: در مجموع 50 رویداد از سوی هیات چینی حاضر در نمایشگاه کتاب تهران برای مدت 10 روز در نظر گرفته شده است که سمینار «کمربند و جاده متصل با دلهای مردم»، با هدف اثرگذاری در هم پوشانی و همدلی تمام کشورهای حاضر و سهیم در جاده ابریشم، نشست مشترک «داستان چین، یادبود دوران؛ داستان چینیان» به مناسبت هفتادمین سال تاسیس جمهوری خلق چین با محوریت پیشرفت های چینیان در این 70 سال و بررسی نقش انسان، شهر و کشور به عنوان موثرترین عوامل در پیشرفت چینیان از جمله این برنامه هاست.
وی نشست هم اندیشی نویسندگان و محققان ایران و چین، مراسم امضای مشترک نسخه فارسی کتاب «داستان چین» و آیین گشایش همکاری های تازه دو کشور را از دیگر برنامه های چین در نمایشگاه عنوان کرد و گفت: همچنین حضور اساتید میراث فرهنگی چین برای نمایش هنر خود در زمینه صنایع دستی، نقاشی های جوانان، کتاب های دست ساز و آثار حکاکی و کنده کاری شده را در نمایشگاه خواهیم داشت.
لیینگ گفت: مهمان ویژه بودن در نمایشگاه یک شروع است کمااینکه در همین گام آغازین مذاکراتی با مراکز فرهنگی برای ارتباطات بعدی صورت گرفت.
وی ابراز امیدواری کرد: از طریق نمایشگاه روابط فرهنگی دو کشور توسط کتاب و کتابخوانی بیشتر شود و ایران عزیز و چین زیبا بیشتر یکدیگر را بشناسند.
احمدی شاکری مدیر بخش بین الملل سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز در این نشست اظهارکرد: ایران در سال 2017 مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن بود و حضور ایران در این نمایشگاه یکی از قوی‌ترین حضورها در نمایشگاه های بین المللی بود.
وی افزود: این حضور با شعار «رویای غمگین جاده ابریشم» رقم خورد که با استقبال طرف چینی مواجه و بر این اساس جاده ابریشم در نمایشگاه کنونی مورد توجه چین قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از تاریخ 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) در فضایی به مساحت 130 هزار متر مربع برگزار می شود.
دو هزار و 400 ناشر داخلی با 300 هزار عنوان کتاب و حدود 800 ناشر خارجی از 30 کشور جهان با 137 هزار عنوان کتاب در این دوره نمایشگاه حضور دارند.
چین به عنوان میهمان ویژه این دوره نمایشگاه کتاب، 78 ناشر را با چهارهزار عنوان و 15هزار جلد کتاب به نمایشگاه می آورد. همچنین قرار است 20 نویسنده، پژوهشگر، تصویرگر و 50 مدیر فروش رایت کتاب، امسال در غرفه میهمان ویژه (چین) حضوری فعال داشته باشند.
فراهنگ**3009** 9053
کد N2147218

وبگردی