آفتاب

حفاظت از گونه‌های زیستی، نه دوباره به زباله و پلاستیک

حفاظت از گونه‌های زیستی، نه دوباره به زباله و پلاستیک

تهران- ایرنا- اهمیت حفاظت از گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری، به عنوان رویکرد اصلی روز جهانی زمین در سال 2019 مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، با توجه به اهمیت حفاظت از گونه‌های زیستی در سال ١٩٧٠ روز ٢٢ آوریل روز جهانی زمین نام‌گذاری شد و این روز از سال ١٣٧٨ وارد تقویم ایران شد. ‌
همه ساله شعاری برای این روز درنظر گرفته می‌شود که شعار جهانی امسال «حفاظت از گونه‌های زیستی» و در ایران نیز «حفاظت از گونه‌های زیستی، نه دوباره به زباله و پلاستیک» تعیین شده است.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی زمین در نشست خبری گفت: ایران به علت موقعیت خاص جغرافیایی از تنوع زیستی گیاهی و جانوری زیادی برخوردار است.
حمید ظهرابی افزود: شعار امسال روز جهانی زمین، حفاظت از گونه‌های زیستی است و این پیام را به ما می‌دهد که گونه‌های زیستی بخش عمده‌ای از روند طبیعی زمین و کارکردهای اکوسیستمی را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه این اکوسیستم‌ها نقش مهمی در تداوم و پایداری حیات بر روی زمین ایفا می‌کنند، گفت: وقتی به کره زمین نگاه می‌کنیم می‌بینیم که گونه‌های گیاهی و جانوری هر کدام وظیفه‌ای دارند که هنوز قادر به درک تمام آن نیستیم، هر چه علم جلوتر می‌رود متوجه می‌شویم که بودنِ گونه‌های زیستی تضمین‌کننده حیات است.
ظهرابی افزود: در ایران حدود هزار و ١٧٠ گونه مهره‌دار شناسایی شده که گفته می‌شود آمارهای واقعی، بسیار بیشتر از این میزان است و احتمال داده می‌شود حدود هشت هزار گونه مهره‌دار و ٢٠ هزار بی‌مهره در کشور وجود داشته باشد.
معاون سازمان محیط زیست گفت: همچنین حدود 594 گونه پرنده، ١٩٧ گونه پستاندار،٢4١ گونه خزنده و ٢٢ گونه دو زیست در کشور وجود دارد.
وی تأکید کرد: حفاظت از این تنوع زیاد بسیار دشوار است و نیاز به مشارکت و روزآمد کردن دانش، قوانین و مقررات حفاظت دارد ازاین‌رو سال گذشته پیگیری کردیم تا قانون و آیین‌نامه شکار و صید اصلاح و گونه‌های بی‌مهره نیز در آن گنجانده شود تا حفاظت با دقت بیشتری صورت گیرد و امسال نیز پیگیری خواهیم کرد.
علمی ٩٠١4** 1055
کد N2147145

وبگردی