آفتاب
ابتکار در جشنواره زن و علم:

27 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهند

27 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهند

تهران - ایرنا - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به پیشرفت های باورنکردنی زنان ایران در 40 سال گذشته در عرصه علم و دانش گفت: حدود یک چهارم زنان ایران تحصیلات دانشگاهی دارند، نیمی از دانشجویان ما دختر هستند و 27 درصد اعضای هیات علمی را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، معصومه ابتکار امروز (دوشنبه) در دومین جشنواره ملی زن و علم (بزرگداشت زنده‌یاد مریم میرزاخانی) افزود: هم زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، 40 شاخص تحولات حوزه زنان را بر پایه آمار استخراج کردیم.
ابتکار گفت: در این 40 سال تحولات برای زنان به خصوص در عرصه علم و دانش همچنین آموزش عالی بسیار زیاد بود و پیشرفت های باورنکردنی دارند. دختران ایرانی در سال های اخیر تا 60 درصد ورودی های کنکور را از آن خود کردند.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در مورد شخصیت جهانی میرزخانی نیز تاکید کرد: شخصیت جهانی پروفسور میرزاخانی و نقشی که با جایزه فیلدز همچنین تحول نگرشی که در علوم ریاضی ایجاد کرد، تراز جهانی دارد که حتی به جنسیت هم ربط پیدا نمی کند.
معاون زنان و خانواده رییس‌جمهوری اظهار کرد: مریم را در هر زاویه ای که نگاه کنیم یک شخصیت جهانی است و خوشبختیم در ایران این فرصت را پیدا کردیم که بتوانیم با این تراز جهانی نقش زنان را در علم برای کشور خودمان و دنیا معرفی کنیم.
ابتکار گفت: این شخصیت ممتاز علمی و استعدادهای دختران و پسران ایرانی را به نمایش می گذارد و این مسئله نشان می دهد چقدر در مقابل این همه استعداد و توانمندی مسئول هستیم.
وی ادامه داد: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین معاونت زنان و خانواده ریاست دومین جشنواره ملی زن و علم ویژه جایزه مرحوم دکتر مریم میرزاخانی برگزار شد. از حضور معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم تشکر می کنم؛ چرا که توجه و اهمیتی را که دولت برای علم و دانش به خصوص نقشی که زنان در این عرصه دارند، با حضور خود مورد تاکید قرار داد.
دومین جشنواره ملی زن و علم امروز دوشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در کتابخانه علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
زنده یاد میرزاخانی ریاضی‌دان زن ایرانی و اولین برنده ایرانی مدال فیلدز بود که در تیرماه سال ۱۳۹۳ به علت بیماری سرطان درگذشت.
ادامه دارد.
9492**1584
کد N2146977

وبگردی