آفتاب

محقق ایرانی در آمریکا روش جدیدی برای سنجش فشار خون قلب یافت

محقق ایرانی در آمریکا روش جدیدی برای سنجش فشار خون قلب یافت

نیویورک- ایرنا- محقق و دانشجوی دکترای مکانیک در دانشگاه مریلند آمریکا موفق شد روش جدیدی برای سنجش فشار خون قلب ابداع کند که به موجب آن می توان زمینه بروز بیماری های قلبی را در مراحل بسیار ابتدایی شناسایی کرد.

زهرا قاسمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره یافته های جدید تحقیقات خود که در زمینه مهندسی پزشکی است، گفت: ایده تحقیق ما از آنجا شروع شد که آمارها نشان می دهد بیماری های قلبی بسیار زیاد است و نخستین دلیل مرگ و میر در آمریکا و جهان به شمار می آید.
وی افزود: برای همین خیلی مهم است که روشی داشته باشیم تا با دقت بیشتری نسبت به روش های موجود، این بیماری ها را تشخیص دهد. از این رو، برای اینکه برخی از بیماری ها را زودتر یا در مراحل ابتدایی تشخیص دهیم، نیاز داریم فشار خون داخل قلب را اندازه گیری کنیم.
این محقق ایرانی مقیم آمریکا ادامه داد: مشکل این بود که انجام فشار خون قلب بسیار سخت است و معمولا برای کسانی که تحت عمل جراحی قلب باز هستند، می توان این فشار خون را اندازه گیری کرد اما در شرایط عادی این نوع اندازه گیری فشار خون استفاده نمی شود.
قاسمی یادآور شد:مشکلی که در اندازه گیری رایج فشار خون وجود دارد این است که چون رگ حالت ارتجاعی دارد، روی موج ضربانی که از قلب خارج می شود تاثیر می گذارد، شکل و ویژگی های این موج در طول رگ تغییر می کند، از این رو، وقتی که در نقاط دیگر بدن همچون بازوها، فشار خون را اندازه می گیریم، تصویر درستی ارائه نمی دهد.
وی با بیان اینکه در روش ما اندازه گیری فشار خون حداقل از دو نقطه بدن انجام می شود، در مزیت این روش اظهار کرد: پارامترهایی که از فشار قلب به دست می آید، به پارامترهای ریشه ای است و می توان با استفاده از آنها احتمال بروز بیماری قلبی را تشخیص داد. در حال حاضر اگر بیماری به مراحل حاد و پیچیده ای برسد با برخی آزمایش های خاص می توانند، فشار خون قلبی را به دست آورند.
این دانشجوی ایرانی خاطرنشان کرد: تحقیقات پزشکی نشان داده است که اگر برخی اطلاعات را از فشار خون قلب استخراج کنیم، کیفیت اطلاعات آن نسبت به بقیه نقاط بدن بالاتر است و بهتر می توان درباره تحلیل روند بیماری یا پیش بینی آن، استفاده کرد.
قاسمی درباره روش ابداعی خود گفت: ما به دو فشار خون از دو نقطه بدن نیاز داریم. فشار خون بازو و شریان رانی را با استفاده از همین دستگاه های فشار سنج معمولی اندازه گیری کردیم و یک مدل فیزیولوژی هم ایجاد کردیم که وقتی این دو فشار را برای هر نفر اندازه گیری کردیم، پارامتر مدلمان را برای همان فرد به صورت اختصاصی پیدا می کنیم که در این حالت، فشار قلب همان فرد را تخمین می زنیم.
وی افزود: تحقیقات زیادی درباره تخمین فشار قلب انجام شده است، عمده آنها به صورت تحقیق بر یک جمعیت انجام می شود، یعنی اندازه گیری ها را اختصاصی برای هر نفر ندارند، بلکه مدل به دست آمده از این جمعیت را به بقیه تعمیم می دهند اما مدل ما این گونه نیست و برای هر فردی متفاوت است.
دانشجوی دانشگاه مریلند با یادآوری اینکه پارامترهای قلب برای هر فردی متفاوت است و حتی در موقعیت های مختلف برای یک نفر هم ثابت نیست، تصریح کرد: اگر شرایط عادی نباشد، مدل عمومی که بر اساس تحقیق بر یک جمعیت به دست آمده است، پاسخگو نیست. ما مدلی ارائه کرده ایم که برای هر لحظه و به صورت اختصاصی هر فرد، این اندازه گیری انجام می شود.
قاسمی توضیح داد: ما دینامیک سیستمی که خون در رگ باید حرکت کند را با توجه به اثر ارتجاع و مقاومت انتهایی عروق بر حرکت و فشار خون دارد، در نظر گرفتیم و مدلمان را بر اساس آن طراحی کردیم. مدل آن ریاضی است اما پایه آن قوانین فیزیولوژی است که در عروق وجود دارد و حرکت موجی خون در داخل رگ را مدل می کند.
وی منظور از فشار داخل قلب را فشار شریان آئورت دانست و افزود: سیستمی داریم که ورودی آن فشار خون قلب است که اندازه آن را نمی دانیم، دو خروجی در اندام فوقانی و تحتانی دارد، می خواهیم این دو خروجی را بر اساس مدل ریاضی که ساختار کلی آن را می دانیم به دست آوریم.
این دانشجوی ایرانی ادامه داد: می دانیم که ورودی هر دو شاخه یعنی فشار خون قلب یکسان است، در نتیجه می توانیم پارامترهای مدلمان را با استفاده از میزان دو خروجی تخمین بزنیم. این مساله به بلندی و کوتاهی قد انسان یا چاقی و لاغری بدن ارتباط ندارد، البته همه این مسایل در پارامترها به دلیل اینکه کاملا خصوصی است، در نظر گرفته می شود.
قاسمی اضافه کرد: مهم بود که ساده ترین و در عین حال دقیقترین مدل را به دست آوریم. مدل های بسیار پیچیده ای درباره فشار قلب وجود دارد اما ما به دنبال آن بودیم که پارامترها را در حد حداقل نگه داریم و در عین حال تخمین ما بسیار درست باشد.
وی با بیان اینکه این روش ما را هر پزشک در مطب خود می تواند انجام دهد چرا که بر اساس آن همان اندازه گیری رایج فشار خون است، اظهار کرد: روش ما این قابلیت را دارد که حتی به جای استفاده از کاف فشار خون، از ساعت های هوشمند استفاده کنیم.
محقق ایرانی دانشگاه مریلند درباره نتایج یافته های خود هم گفت: ما نشان دادیم که فشار خون داخل قلب را می توانیم به خوبی پیش بینی کنیم. تاییدیه ای که هم انجام شد، فشار خون قلب را به صورت داخلی اندازه گیری کردیم و با استفاده از مدل خودمان هم همان میزان را به دست آوردیم.
قاسمی افزود: مرحله بعدی این است که این مدل ما چقدر می تواند با دقت پیش بینی بیماری های قلبی را انجام دهد. در این صورت افراد می توانند خیلی پیشتر از اینکه دچار بیماری شوند، از بیماری خود آگاه شده و بتوانند پیشگیری کنند.
وی درباره تفاوت روش ابداعی خود با دیگر روشها هم گفت: این روش، نخستین باری است که انجام شده است، تحقیقات پیشین به صورت داخلی و فرستادن سوزن در داخل عروق انجام می شد اما ما با استفاده از کاف های فشار خون این کار را انجام دادیم.
به گفته این دانشجوی ایرانی، نتیجه تحقیقات وی در نشریه ساینتفیک ریپورت هم منتشر شده است.
اروپام*1429
کد N2146590

وبگردی