آفتاب

پیشنهادی برای نمایشگاه کتاب

پیشنهادی برای نمایشگاه کتاب

فرزانه کرم‌پور با معرفی کتابی که امسال در نمایشگاه کتاب دارد، می‌گوید: بهتر است در نمایشگاه کتاب فقط عنوان‌های کتاب عرضه شود.

این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتظارات خود از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از گذشت سال‌ها از برگزاری آن، اظهار کرد: مسئله اصلی این است که در نمایشگاه‌های خارجی کتاب معمولا کتاب فروخته نمی‌شود و فقط عنوان‌های کتاب‌های تولیدشده به مردم عرضه می‌شود تا مردم عنوان‌ها را بدانند و یادداشت بردارند تا بعدا بخرند. اما این‌که کتاب می‌فروشند، به‌نظر من چیزی جالبی نیست چون همه با یک شلوغی و ازدحام بی‌ربط طرف می‌شوند و با توجه به وضعیت کتاب‌فروشی‌ها بهتر است که بگذاریم آن‌ها در محله‌های مختلف باقی بمانند و کتاب را آن‌ها بفروشند و در نمایشگاه کتاب فقط عنوان‌های کتاب عرضه شود.

او افزود: من به‌عنوان یک خواننده حرفه‌ای کتاب هرچه کتاب‌های بیشتری در نمایشگاه ببینم، خوشحال می‌شوم و هرچه هر سال این نمایشگاه وسعت بیشتری داشته باشد و ناشران بیشتری حضور پیدا کنند، اسباب خوشحالی است.

کرم‌پور همچنین درباره تاثیر وضعیت اقتصادی و بحران کتاب در استقبال مردم از نمایشگاه و خرید کتاب، گفت: الان مردم در شرایط سختی به سر می‌برند؛ هرچند ممکن است برای یک عده دادن پول یک کتاب مسئله‌ای نباشد. آن‌هایی که به‌طور مستمر کتاب می‌خرند، حتی ممکن است از هزینه خوراک‌شان بزنند اما کتاب را تهیه کنند، ولی مجبور هستند با این وضعیت خرید کتاب‌شان را کم‌تر و کم‌تر کنند. می‌ماند عده‌ای که وضع مالی‌شان خوب است و پول آن‌چنان برای‌شان مهم نیست، آن‌ها هم که اصلا کتاب نمی‌خوانند چون مطمئنا اگر کتاب می‌خواندند به چنین پولی نمی‌رسیدند.

او سپس درباره اقدام برخی ناشران در همین راستا اظهار کرد: از آن‌جایی که من با نشر دف همکاری دارم، الان با وضع قیمت‌ها، کتاب‌هایی که از نظر مضمون خوب هستند و بسیار باسلیقه تولید می‌شوند، قیمت‌شان بالا است و آن‌ها را هر کسی نمی‌تواند بخرد. از آن‌طرف کتابی که قیمتش حدود ۱۵ هزار تومان بوده به نزدیک ۳۵ هزار تومان رسیده است. در حالت عادی که وضع مالی مردم آن‌قدر بد نبود، کتاب جزء سبد خریدشان نبود. حالا هم که خود به خود حذف می‌شود. برخی کتاب‌فروشی‌ها همانند نشر دف، قفسه‌هایی را به کتاب‌های کرایه‌ای اختصاص داده‌اند برای این‌که اگر کسی نمی‌تواند یک کتاب را مثلا با قیمت ۵۰ هزار تومان بخرد و آن ۵۰ هزار تومان برایش مهم است، بتواند کتاب را کرایه کند. نشر قطره هم دارد در این زمینه همکاری می‌کند تا مردم به کتاب دسترسی داشته باشند و کتابفروشی‌های محلی هم چراغ‌شان روشن بماند.

این نویسنده همچنین گفت کتاب «پنهان در تاریکی» که اثر مشترک او، آسیه مشکی و حامد معصومی با تم جنایی است و از سوی نشر ققنوس منتشر شده، در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود.

به گفته او، کتاب «کابوس‌های ما» هم که شامل سه داستان بلند است و توسط نشر هم‌آواز منتشر شده، در نمایشگاه خواهد بود. 

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N2146336

وبگردی