آفتاب
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

مفاد مصوبه خدمات سلامت دهان اجرایی شود

مفاد مصوبه خدمات سلامت دهان اجرایی شود

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که دندانپزشکی در ساختار اجرایی کشور متولی رسمی ندارد، خواستار اجرای مفاد بسته خدمات سلامت دهان مصوبه سال 92 شورای عالی بیمه سلامت شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا عبدالحمید ظفرمند روز شنبه در یک نشست خبری با انتقاد از مغفول مانده حوزه دندانپزشکی افزود: آنچه اهمیت حوزه دندانپزشکی را از سایر رشته‌های پزشکی برجسته می‌سازد، این است که نیاز به دندانپزشکی خدمات سلامت دهان از نوزادی تا پایان عمر وجود دارد. در حالی که شاید یک فرد تا آخر عمرش به بسیاری از رشته‌های پزشکی حتی یک بار نیاز نداشته باشد.
وی با تاکید بر مقوله پیشگیری در بهداشت دهان و دندان، تصریح کرد: حوزه سلامت دهان و دندان در هشت بخش تعریف شده است که بر اساس آن، وضعیت سلامت دهان و دندان افراد مورد توجه قرار می‌گیرد.
ظفرمند به نقش آموزش و پژوهش در سلامت دهان و دندان اشاره کرد و افزود: پژوهش در حوزه دندانپزشکی، از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند ما را در اجرای برنامه‌های پیشگیری، کمک کند. بنابراین اگر برنامه ای بدون نیازسنجی در کشور انجام شود، بدون تردید اتلاف منابع مالی و انسانی و مشکلات دیگر را به دنبال خواهد داشت.
این متخصص دندانپزشکی کودکان، با انتقاد از عدم توجه به سلامت دهان و دندان، گفت: در سال 92 و پس از بیش از یک سال نشست های کارشناسی و جلسات متعددی که به منظور تهیه یک بسته خدمتی در وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه برگزار شد، سرانجام بسته‌ای از خدمات سلامت دهان در بیمه پایه همگانی آماده شد و برای بررسی و تصویب به شورای عالی بیمه سلامت ارائه شد.
وی افزود: نظر کارشناسی و موافقت چهار بیمه کلان کشور (تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، کمیته امداد و نیروهای مسلح) نیز جلب شد. نهایتاً در اجلاس شورای عالی بیمه سلامت که چهار وزیر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و چند مسئول عالی دیگر کشور حضور داشتند، در چهل و نهمین اجلاس شورا (مهر ماه سال 92) این بسته خدمتی به تصویب رسید. به دنبال آن و سپس با تصویب هیات وزیران به وزراتخانه های مرتبط ابلاغ شد.
ظفرمند با عنوان این مطلب که این مصوبه ابلاغیه رئیس جمهوری را دارد، افزود: طرح مصوب جامع سلامت دهان و دندان (بهمن ١٣٩٠) سه هدف عمده شامل کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم، ارتقای سلامت دهان مردم و کاهش هزینه‌های سازمان های بیمه‌ گر را داشت که کاملا قابل دستیابی نیز هست.
وی تاکید کرد: خدمات پیشگیری و دندانپزشکی این بسته خدمتی برای ٣ گروه سنی کودکان زیر 6 سال، 6 سال تا 14 سال و جمعیت بالای 14 سال تعریف شد که شامل معاینه و طرح درمان، آموزش بهداشت، جرم گیری و بروساژ، فلورایدتراپی، رادیوگرافی، کشیدن دندان شیری، ترمیم دندان شماره 6 و وارنیش فلوراید بود که متأسفانه خبری از اجرای آن نیست.
ظفرمند در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه یا وزارتخانه‌ای مسئول اجرای آن است، گفت: در آن زمان که این بسته خدمتی تصویب شد، منابع مالی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و منابع انسانی ارائه کننده خدمت در اختیار وزارت بهداشت بود. ولی اینکه الان کدام دستگاه اجرایی کشور مسئول اجرای آن است، با توجه به اینکه سازمان بیمه سلامت در حال حاضر زیرمجموعه وزارت بهداشت قرار گرفته، عملاً انتظار ما پاسخگویی در این وزارتخانه است.
اجتمام*9022*1834
کد N2145941

وبگردی