آفتاب

شمارش معکوس برای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور

شمارش معکوس برای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور

تهران- ایرنا- نبض نمایشگاه کتاب تهران در آستانه رسیدن به سی و دومین دوره حیات خود این روزها تندتر می‌تپد تا همه چیز در شان یک رویداد فرهنگی جهانی رقم بخورد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سه روز مانده تا آغاز به‌کار سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و همه در تقلای آماده کردن همه چیز تا مهلت مقرر هستند؛ رویدادی که خیلی‌ها معتقدند مسیر کلی حوزه کتاب را در یکسال پیش‌ رو تعیین می‌کند و رقم می‌زند. سه روز نفس گیر برای متولیان برگزاری و ناشرانی که قصد دارند بلیت بخت خود را در این دوره بیازمایند تا بلکه زیان ناشی از بحران کاغذ و غریبی کتاب در سال گذشته را تا حدودی جبران کنند.
نمایشگاه کتاب در آستانه سی و دومین دوره خود نیز با فراز و نشیب های مختلف همراه است، فراز و نشیب هایی که شاید هیچوقت تمامی ندارد و شاید اگر کتابنامه و جدولی از خط خوردگی خطاهای و تقویت نقاط قوت قبلی آن وجود داشت، امروز کمتر و کمتر می‌شد.
هوای سه روز مانده به آغاز نمایشگاه در ابتدای صبح ابری است، ماشین‌هایی سنگین که میلگرد و تجهیزات و برخی هم کتاب بارکرده‌اند یکی پس از دیگری می رسند، تکاپوی لحظه آخری مقدمه چینی‌های نمایشگاه به همه سرایت کرده هرچند همچنان کم و کاست هایی در همین مقدمه مشاهده می شود که مسلما باید از خیلی پیش صورت می‌گرفت.
برنامه‌ریزی برای بازدید خبرنگاران رسانه‌های مختلف از نمایشگاه در شرایطی که هنوز به نظر می‌رسد کار زیادی باقی مانده است شاید تصمیم عجولانه ای بود.
کاروان خبرنگاران باز هم دست از همه جا کوتاه، ابتدا در آستانه درب مصلی امام خمینی و بعد هم در داخل محوطه، بلاتکلیف و سردرگم ناچار به تماشای اجباری چارچوب های آهنی و پیکره نخستین غرفه هایی شدند که هنوز هیچ شباهتی با غرفه نمایش و فروش کتاب نداشتند. البته سردرگمی به ساعت نکشید و راهپیمایی در مصلی، گشت و گذار و سرک کشیدن در سالن ها آغاز شد.
درست وقتی به این فکر می‌کنیم آیا روزی می‌رسد که برنامه‌ریزی‌ها برای یک رویداد فرهنگی دقیق و منظم‌تر صورت گیرد، بوی ناخوشایند دود هم به مشام می رسد. دود از آتش افروخته شده در مانور کلاس آموزشی آتش نشانان است که در محوطه مصلی برپا شده بود که برخی آن را با خنده «چهارشنبه سوری» می‌خواندند.
نمایشگاه قرار است چهارشنبه آغاز به کار کند، اما سالن ها بر اساس مشاهدات و محاسبات از مرحله ای که باید باشند عقب تر هستند، متولیان برگزاری نمایشگاه دلیل آن را ثبت نام دیرهنگام و البته برگزاری مسابقات قرآن در مصلی عنوان می کنند و این در حالی است که ناشران از آمادگی زودتر از موعد خود برای سامان‌دهی غرفه می گویند.
باید امیدوار بود غرفه‌ها که به نظر می رسد باید زودتر تحویل ناشران می شد هر چه زودتر برپا شوند.
در نمای کلی و در سکانس اول، شبستان قرار دارد که البته مهمترین بخش اختصاص یافته به مسابقات قرآنی بوده و از قضا همین بخش آماده‌تر و مهیاتر برای افراشتن عَلَم نمایشگاه است؛ فضای فیزیکی غرفه‌ها در شبستان برای ناشران عمومی تقریبا آماده و غرفه داران مهیای چیدن کتاب ها و تجهیزات جانبی هستند. برخی از نشرها چیدن کتاب را هم آغاز کرده اند.
اما بخش آموزشی که به نظر می رسد بیش از نیمی از آماده سازی اش باقی مانده در رواق مستقر است، جوشکاری، رنگ کاری، بنایی و چارچوب‌های آهنی پیچ خورده نمای کلی این سالن ها را تشکیل می‌دهند، جنب و جوش به دلیل تلاش بیشتر برای آماده سازی در این بخش مصلی بیشتر به چشم می‌آید.
اما در این میان گویا بخش بین الملل بویژه غرفه مهمان (چین) فعال تر است ، احمد شاکری مدیر بخش بین الملل نمایشگاه می گوید فردا ظهر چیدمان بخش چین و بین الملل آغاز می شود، البته به نظر می رسد، مهمانان چینی نمایشگاه خوش بر احوال ترند چون مهمان ویژه بخش بین الملل هستند.
نمایشگاه کتاب که انتظار می رود هر سال تکمیل تر و پخته تر از سال پیش چیده شود، امسال جابجایی و تغییراتی را هم در برخی بخش ها شاهد است، از استقرار بخش کودک و نوجوان در تراز 5 و حذف چادرهای این بخش در برای تأمین ایمنی، آسایش و رفاه بیشتر خانواده‌ها، جابجایی هایی که شاید بتوان در همان دسته آزمون و خطاهای رویدادهای هر ساله جایشان داد.
به گفته متولیان نمایشگاه، امسال تنها بخشی که در چادر استقرار می‌یابد ناشران دانشگاهی است، بخش فعالیت‌های فرهنگی به نیم‌طبقه بالای شبستان منتقل شده، بخش ناشران آموزشی در فضای مسقف رواق غربی و ناشران عمومی هم طبق روال گذشته در شبستان اصلی، مستقر خواهند شد.
همچنین بخش نشر دیجیتال نیز به پشت‌بام حیاط اصلی انتقال داده شده و بخش بین‌الملل نیز همچون سال‌های گذشته در نیم‌طبقه دوم شبستان قرار دارد.
به جز نمازخانه و فضای رستورانی پیش بینی شده و غرفه های رفاهی، برای کنترل ترافیک محدوده نمایشگاه هم تمهیداتی اندیشیده شده از جمله پارکینگ‌های خیابان قنبرزاده کلا تعطیل شده و در اختیار تاکسیرانی قرار گرفته تا با نرخ‌های مشخص به حمل‌ونقل بازدیدکنندگان بپردازند.
سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران که در حال حاضر تا صددرصد آماده سازی راه زیادی دارد قرار است روز سه شنبه با حضور رئیس جمهوری در کتابخانه ملی افتتاح و از صبح روز چهارشنبه آغاز به کار کند.
سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
دو هزار و 400 ناشر داخلی با 300 هزار عنوان کتاب و حدود 800 ناشر خارجی از 30 کشور جهان با 137 هزار عنوان کتاب در این دوره نمایشگاه حضور دارند.
گزارش از فاطمه رحمتی
فراهنگ**3009** 9053
کد N2145845

وبگردی