آفتاب

مناطق سیل زده و بیماران خاص

مناطق سیل زده و بیماران خاص

تهران - ایرنا- حسن روحانی رییس جمهوری امروز در سخنانی در نشست شورای هماهنگی ستاد بحران استان لرستان در خرم آباد، با اشاره به اینکه اکنون یک ماه است ایران درگیر سیل است، گفت: تاکنون هیچگونه بیماری مسری و اپیدمی رخ نداده است که این امر باعث تعجب سازمان بهداشت جهانی شده است.

از سوی دیگر دست اندرکاران چند بیماری خاص در گفت وگو با ایرنا از نحوه خدمات رسانی به بیماران خاص در مناطق سیل زده ابراز رضایت کردند!
** رضایت انجمن تالاسمی ایران
یونس عرب، مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران، احمد قویدل، مدیر عامل کانون هموفیلی ها و نیز سید حمید رضا هاشمی گلپایگانی، رییس خانه 'ای بی' (بیماران پروانه ای) از خدمات رسانی به بیماران تحت پوشش انجمن های یاد شده در استان های سیل زده اظهار رضایت کرده اند.
عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، شمار بیماران درگیر سیل در استان گلستان، لرستان و خوزستان را به ترتیب 35، 12 و حدود 250 بیمار برشمرد.
او اظهار داشت: خوشبختانه با هماهنگی های بعمل آمده با دانشگاه های علوم پزشکی این استان ها، مسایل درمانی این شمار بیمار از جمله تزریق خون و تزریق آهن زدا به خوبی و در حد «کامل» انجام شد.
عرب از بازدید دوباره دست اندرکاران انجمن تالاسمی به مناطق سیل زده خبر داد که قرار است در فاز بعدی، اوضاع معیشتی بیماران مبتلا به تالاسمی درگیر سیل نیز بررسی و برطرف شود.

**رضایت کانون هموفیلی ایران
احمد قویدل، مدیر عامل کانون هموفیلی ایران هم بابت تامین داروی بیماران هموفیلی سیل زده توسط وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی ابراز رضایت کرد.
قویدل به خبرنگار گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری گفت: بر اساس هماهنگی های بعمل آمده، بیماران سه استان سیل زده گلستان، لرستان و خوزستان می توانند از هر استان دیگری دارو دریافت کنند.
وی در این خصوص این توضیح را داد که در زمان حاضر هر استان برای بیماران هموفیلی، سهمیه دارو دارد و بیماران بر اساس سهمیه استان خود، دارو می گیرند اما با وضع به وجود آمده (سیل اخیر) در سه استان یاد شده، بیماران هموفیلی از استثناء برخوردار شده اند.
وی در خصوص بستری شدن بیماران هموفیلی در بیمارستان هم گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به شرایط حال حاضر خوزستان و اینکه برخی بیمارستان ها مثل بیمارستان بقایی اهواز در خطر آبگرفتگی قرار دارد دستور داده است تا بستری شدن این بیماران در این بیمارستان ها انجام نشود و در صورت نیاز به استان های دیگر منتقل شوند.
قویدل تاکید کرد که از هماهنگی های اداری بعمل آمده برای بیماران هموفیلی سیل زده «راضی» است.
او در خصوص حساب ویژه جمع آوری کمک های مردمی به بیماران هموفیلی مناطق سیل زده که توسط کانون هموفیلی افتتاح شده است هم گفت: این حساب با مجوز جمعیت هلال احمر افتتاح شده است و از این بابت از مسئولان این جمعیت سپاسگزاری می کنم.
قویدل در عین حال نظارت بر افتتاح حساب ها برای کمک به سیل زده ها را اقدامی درست ارزیابی کرد و گفت: به نظر من اینکه فضای مجازی پر از شماره حساب های بانکی شده است که معلوم نیست برای چه کسی است و آیا واقعا کمک ها به دست مردم سیل زده می رسد یا خیر، اقدامی درست نیست. به نظر من تمام کمک ها باید به حساب هلال احمر یا حساب های دارای مجوز از سوی این جمعیت ، واریز شود.
قویدل در عین حال به برخی انتقادات از عملکرد جمعیت هلال احمر هم گله کرد و افزود: این اخبار درباره هلال احمر، بی انصافی است. این جمعیت، نهایت تلاش خود را برای خدمات رسانی به هموطنان سیل زده دارد انجام می دهد.
مدیر عامل کانون هموفیلی ها هم شمار بیماران هموفیلی سیل زده در گلستان و لرستان را به ترتیب 21 و 30 تن بیان کرد.
قویدل تعداد بیماران خوزستانی را هم 601 تن برشمرد و در عین حال گفت: هنوز ارزیابی نهایی برای بیماران در معرض سیل در این استان نداریم که به زودی این ارزیابی هم انجام می شود.

** رضایت خانه ای بی
و اما سید حمید رضا هاشمی گلپایگانی، رییس خانه ای بی (بیماران پروانه ای) هم از هماهنگی های انجام شده برای بیماران سیل زده و تحت پوشش خانه ای بی، خبر داد و اینکه مشکلات این بیماران هم سریع، مرتفع شد.

** چرا رضایت از نحوه خدمات درمانی برای سیل زده ها داریم
اینکه چرا رضایت از نحوه خدمات درمانی برای بیماران سیل زده ، حداقل از سوی این سه انجمن اعلام شده است دلایل مختلفی دارد اما شاید یکی از دلایل اصلی آن موفقیت پاسخگویی نظام سلامت به مواقع بحران و هماهنگی ها و فرماندهی های منظم است. موفقیتی که بخش های دیگر کشور هنوز در مواقع بحران به آن دست نیافته اند.
این را دکتر حمید رضا خانکه، رییس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به خبرنگار ایرنا گفت.
اولین سیل امسال که هنوز هم کشور را درگیر خود کرد در روزهای آخر اسفند 97 به وقوع پیوست و به ترتیب استان های لرستان و خوزستان را هم بی نصیب نگذاشت. الان هم 31 استان کشور با این حادثه به نوعی دست و پنجه نرم می کنند.
گزارش از: لیلا خطیب زاده
پژوهشم ** 1776
کد N2145733

وبگردی