آفتاب

تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی، تبلیغی و انجام فعالیت‌های میدانی

 تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی، تبلیغی و انجام فعالیت‌های میدانی

«نشست گام دوم عملیات ملی رمضان ۱۴۴۰ هجری قمری» ویژه مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون آموزش و پژوهش این سازمان، مدیران کل تبلیغات اسلامی مناطق سیل‌زده، مدیرکل تبلیغات اسلامی قم و دیگر مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی در سالن اجتماعات مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد و در این جلسه مصوب شد خدمت رسانی سازمان تبلیغات اسلامی به مناطق سیل زده تا پایان سال ۹۸ ادامه پیدا کند.

تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی، تبلیغی و انجام فعالیت‌های میدانی / سازمان تبلیغات وظیفه خود می‌داند در کنار سیل‌زدگان انجام وظیفه کند

به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی-رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جلسه نشست گام دوم عملیات ملی رمضان ۱۴۴۰ هجری قمری ویژه مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان این موضوع که به فضل خدا کاری جهادی در رمضان انجام خواهیم داد که مورد تأیید حضرت ولیعصر (عج) خواهد بود اظهار کرد: باید بگویم که توقع حضرت آقا تحول سازمان است و آرایش سازمانی با توجه به شرایط پیچیدهٔ پیش روی انقلاب باید تغییر کند. هر چه جلوتر برویم در برنامه‌ها و مناسبت‌های بعدی از اندیشهٔ مدیران و اندیشمندان بهره خواهیم برد تا هم‌افزایی و عزم جزم برای به بار نشستن تلاش‌ها شکل گیرد. در ضمن باید با نهادهای مرتبط مثل صداوسیما که در امر تبلیغ مؤثر هستند نیز هم‌افزایی صورت گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

وی با طرح این موضوع که چگونه می‌توانیم ظرفیت‌های غیر حکومتی را در امر تبلیغ فعال کنیم افزود: حضرت آقا تأکید بر تبیین بیانیه گام دوم دارند این اهتمام و سفارش ویژه ایشان مورد توجه سازمان تبلیغات است و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه فوری و قطعی سازمان تبلیغات است. جوانان، هنرمندان و دانشجویان باید مبلغ بیانیه گام دوم شوند. باید دایره مبلغین گسترده‌تر شود و برای تسلط آن‌ها بر تبیین بیانیه اقدام کنیم. گروه‌های فرهنگی و دانشجویی باید خود را مسئول بدانند و وظیفه مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها حمایت از آن‌هاست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما موظف به تبیین بیانیه هستیم و پردازش قرآنی و تاریخی در مورد بیانیه انجام‌شده و خواهد شد و نتایج این پردازش‌ها در اختیار مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها قرار خواهد گرفت. بنده به نمایندگی از شما وعدهٔ تبیین بیانیه گام دوم انقلاب را به حضرت آقا دادم و ایشان خیلی خوشحال شدند و این امر به وسیله نیروهای تبلیغی و مردمی محقق خواهد شد. سوال صادقانه این است که حضرت آقا برای چه این بیانیه را صادر کردند؟ چرا ۲۰ روز وقت برای صدور بیانیه اختصاص دادند؟

وی با اشاره به اینکه اولین اثر این بیانیه خودآگاهی است که نیاز مهم جامعه امروز است تصریح کرد: تبیین بیانیه گام دوم باید قابل ارزیابی باشد و در اجرای این ارزیابی باید سختگیر باشیم که موفق هستیم یا نه. ستاد در حمایت از شما اقدام خواهد کرد و مانند کوه پشتیبان ادارات تبلیغات اسلامی استان‌هاست و در صورت موفقیت در این مأموریت؛ ان‌شاءالله دیدار مدیران با حضرت آقا میسر خواهد شد.

قمی در بخشی از سخنان خود به مسئله سیل اخیر پرداخت و از سعهٔ صدر مردم سیل‌زده سخن به میان آورد و گفت: در سفرهایی که به مناطق سیل‌زده داشتم بعضاً کسانی من را می‌شناختند و تنها مسئله‌ای که مطرح می‌کردند این بود که سلام ما را به حضرت آقا برسانید. طبیعتاً در آن شرایط افرادی هم بودند که به‌حق توقع کمک‌رسانی داشتند.

وی افزود: سازمان تبلیغات در خدمت تمامی سازمان‌ها و نهادهای یاری‌رسان به سیل‌زدگان است و تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی و تبلیغی و انجام فعالیت‌های میدانی از جمله فعالیت‌های سازمان تبلیغات در مناطق سیل‌زده است و سازمان وظیفه خود می‌داند در کنار سیل‌زدگان انجام وظیفه کند.

در ابتدای این جلسه نیز، احمد مداحی- دبیر ستاد «بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» و دبیر برنامه عملیاتی ماه مبارک رمضان، از تعداد برنامه‌های پیش‌بینی‌شده و تعداد مخاطبین آن‌ها به صورت تفکیک شده گزارشی ارائه داد.

وی در این باره گفت: طبق برآوردها تعداد مخاطبین برنامه‌های سازمان تبلیغات در کل کشور برای رمضان ۱۴۴۰ هجری قمری حدود ۲۸ میلیون نفر خواهد بود. تعدادی از برنامه‌ها طبق روال سنوات گذشته اجرا خواهد شد و تعدادی دیگر، ازجمله برنامه‌هایی هستند که امسال در برنامه‌ریزی‌ها قرارگرفته و اجرا می‌شوند.

در ادامه این نشست بعد از سخنان مداحی مدیران کل استان‌ها به صحبت در مورد برنامه عملیاتی ماه مبارک رمضان پرداختند و نظرات، پیشنهادها و سوالات خود را مطرح کردند.

حجت‌الاسلام سهرابی -مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران از اهمیت میدان دادن به جوانان سخن گفت و افزود: در مسئله سیل جوانان بخشی از وظایف را بر عهده گرفتند و به‌خوبی کار را پیش بردند.

وی افزود: در بحث ماه مبارک رمضان نیز باید از جوانان نخبهٔ استان‌ها در مساجد و مدارس برای تبیین آرمان‌ها و دغدغه‌های انقلاب اسلامی استفاده کرد.

خدمت رسانی سازمان تبلیغات اسلامی به مناطق سیل زده تا پایان سال ادامه دارد

همچنین محمدمهدی دادمان- دستیار ارشد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حاشیه این مراسم گفت: در استان‌هایی که سیل اتفاق افتاد یک قرارگاه از دستگاه‌های فرهنگی تشکیل شد که دبیرخانه آن در سازمان تبلیغات اسلامی است. در مناطق سیل‌زده چه به لحاظ فرصت محور و تحدید محور باید فعالیت‌های فرهنگی را جدی‌تر دنبال کرد.

وی تصریح کرد: جریان‌های انقلابی بیش از همیشه به خاطر حضور در مناطق سیل‌زده یک سرمایه اجتماعی ایجاد کردند که در این شرایط فرصت کار فرهنگی فراهم‌تر است. بحران‌هایی مانند سیل، زمینه آسیب‌های اجتماعی فرهنگی را به وجود می‌آورد و برای رفع این آسیب‌ها باید فعالیت جدی و مستمر انجام شود.

وی با بیان اینکه ضرورت محوریت سازمان تبلیغات اسلامی را در بحران‌های اخیر هم مردم و هم مسئولان پذیرفته‌اند اظهار داشت: برای هم‌افزایی با نهادهای کنشگر حاضر در صحنه و تجمیع ظرفیت‌ها باید یک کارگروه ملی تشکیل شود.

حجت‌الاسلام نبی زاده- مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در ادامه این جلسه یادآور شد: سیل ابعاد مختلف دارد که یک بعد آن سازندگی است و سرمایه هنگفت می‌خواهد و این موضوع بسیار مهم است که در مناطق سیل‌زده ما در چه بعدی متمرکز شویم. در خوزستان ابعاد فرهنگی این مسئله با سازندگی آمیخته است.

حجت‌الاسلام شکریان امیری- مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در مورد وقوع سیل در مازندران و حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این استان گفت: حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی اگر با تأخیر بود این برکات پیش نمی‌آمد.

وی افزود: در حادثه سیل اخیر منبرهای گفتاری به منابری در عرصه عمل تبدیل شد و با خدمات و امدادرسانی که سپاه، بسیج و هیئات مذهبی انجام دادند؛ قلوب مردم به آن‌ها نزدیک‌تر شد. سیل از الطاف خفیه الهی بود که آثار تبلیغات سو در مورد بسیج، سپاه و هیئات مذهبی را از بین برد. البته در ماه رمضان یک نگاه ویژه تبلیغی می‌تواند این موج ایجادشده را مدیریت کند.

حجت‌الاسلام مهدوی امین- مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان نیز بابیان این مطلب که حضور طلبه‌ها در لرستان نشانگر همدردی آن‌ها با مردم است تصریح کرد: سازمان تبلیغات در بحث توزیع کالاها در مناطق سیل‌زدهٔ لرستان ورود پیدا کند و اعزام روحانیون متخصص در این مناطق که حقوق مردم را پیگیری می‌کنند سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد.

حجت‌الاسلام عزت زمانی - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در ادامه این جلسه با اشاره به این موضوع که باید ستاد مردمی کمک به سیل‌زدگان در استان‌ها فعال شود ابراز داشت: ستاد پشتیبانی فرهنگی که در قم شکل‌گرفته است با استان‌های آسیب‌دیده با توجه به نیازسنجی‌ای که انجام می‌شود باید تعامل اطلاعاتی ایجاد کند.

حجت‌الاسلام ولی نژاد- مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در این جلسه افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در سیل اخیر بدون آنکه آمادگی داشته باشد درزمینهٔ امدادرسانی، کارنامه خوبی ارائه داد که برای مقابله با بحران یک دبیرخانه منسجم لازم است تا کارایی سازمان هم در این مواقع بیشتر و بهتر شود.

حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی در ادامه این بحث گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با ۵ راهبرد؛ امدادرسانی تبلیغی تا آخر امسال، برگزاری جلسات متعدد توسط قرارگاه فرهنگی، به دست آوری اعتماد آسیب خورده به‌عنوان مجموعه صادق فرهنگی، امداد روحی فکری تخصصی و اولویت‌بخشی در اعزام مبلغ به استان‌های سیل‌زده باید پیام عمومی به جامعه ارسال کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان این جلسه بابیان اینکه برای ارزیابی عملکرد خودمان در موضوع سیل باید سخت‌گیری کنیم اظهار کرد: درزمینهٔ فرهنگی و خدمت‌رسانی حتماً اتفاقاتی رخ داده اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد باید مشکلات مردم را پیگیری کرده و مسائل مردم را حل کنیم.

وی خطاب به مدیران کل استان‌های سیل‌زده گفت: شما مدیران کل تبلیغات اسلامی؛ زیست‌بوم و حساسیت‌های مناطق خود را می‌شناسید از طریق هم‌افزایی با نهادها و دستگاه‌های دیگر باید ظرفیت‌های خود را افزایش دهیم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما در مسئله سیل به‌شدت به خلاقیت، ایده و طرح نو احتیاج داریم.

در سیل اخیر قدرت بسیج کنندگی سازمان تبلیغات اسلامی مشخص شد

سید محمد دهنوی -دستیار اجرایی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: مبنای اولیه ما برای ورود به این مسئله وظیفه‌ای بود که حضرت آقا بر دوش آحاد مردم و دستگاه‌ها گذاشتند و سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی مردمی در این موضوع ورود یافت.

وی افزود: حضور پررنگ روحانیون، ایجاد پایگاه‌های موقت فرهنگی، شکل‌دهی ستاد بحران و ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی، باز کردن درب مدارس صدرا، حسینیه‌ها و مساجد از جمله مواردی به شمار می‌روند که سازمان تبلیغات اسلامی برای کمک به سیل زدگان انجام داد.

وی با اشاره به این موضوع که در سیل اخیر قدرت بسیج کنندگی سازمان تبلیغات اسلامی مشخص شد گفت: در برخی از کشورها وقوع بحران را یک فرصت تبلیغی فرهنگی محسوب می‌کنند و افزایش سرمایه اجتماعی که به واسطه فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی در مناطق سیل زده کسب شد را باید با برنامه‌ریزی تثبیت کرد.

دستیار اجرایی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در سیل اخیر مؤسسات، ادارات و تشکل‌های وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به خوبی نشان دادند که ظرفیت کار عملیاتی مشترک را دارند و فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی در مناطق سیل زده نیز با ایجاد ستاد برنامه‌های آتی سیل در سه مرحله برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و برنامه دوساله استمرار خواهد یافت.

سید محمد دهنوی در پایان سخنان خود یاد آور شد: شکل دادن یک اتاق وضعیت، ایجاد ستاد تبلیغی فرهنگی، ایجاد قرارگاه جهادی، ایجاد قرارگاه دانش آموزی، بحث اطلاع‌رسانی و رسانه، مطالبه گری برای آماده سازی مدارس در مناطق سیل زده، بحث زنان و کودکان الویت‌های ستاد فرهنگی سیل در سازمان تبلیغات اسلامی به شمار می‌روند.

انتهای پیام

کد N2145638

وبگردی