آفتاب

برف آذربایجان شرقی را سفیدپوش کرد

برف آذربایجان شرقی را سفیدپوش کرد

تبریز - ایرنا - معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: بارش برف بهاری در آخرین روز فروردین، برخی شهرهای استان را فرا گرفته است.

محمد اشجعی، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اکنون در شهرستان های اهر، مرند، کلیبر، هریس و چاراویماق برف می بارد و در سایر شهرهای استان بارش به صورت باران است.
وی از کاهش محسوس دما و ادامه بارش باران و بارش برف در نواحی سردسیر آذربایجان شرقی تا فردا خبر داد و اظهار داشت: بررسی نقشه های همدیدی، آینده نگری و تصاویر ماهواره ای نشان دهنده جوی ناپایدار در 3 روز آینده در استان است و این وضعیت موجب ابرناکی، وزش باد و در نواحی مستعد پدیده مه، بارش تگرگ و اصابت آذرخش و مه می شود.
معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به شدت بارش ها در برخی نواحی آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی دور از انتظار نبوده و در برخی جاده ها و گردنه های کوهستانی و برفگیر استان لغزندگی و یخبندان نیز محتمل است.
اشجعی با اشاره به انتظار بارش برف در آذربایجان شرقی، تشدید آن در روز دوشنبه این هفته و شرایط جوی مخاطره آمیز شامل مه غلیظ و احتمال کولاک، از مردم خواست ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضروری به مناطق شمالی و شمالغرب کشور با آگاهی از وضع هوای مسیر و رعایت نکات ایمنی ریسک مخاطرات احتمالی را کاهش دهند.
وی همچنین به مردم آذربایجان شرقی توصیه کرد اقدام های پیشگیرانه لازم برای جلوگیری و کاهش خسارات احتمالی ناشی از «سرمای دیررس بهاره» در بخش کشاورزی، راهداری و حمل و نقل، منابع آب، مدیریت شهری و روستایی و امور عشایری را به عمل بیاورند.
معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در 24 ساعت گذشته ورزقان با 2 درجه سانتی گراد زیر صفر سردترین شهر استان و ملکان و بناب با 17 درجه بالای صفر گرمترین شهرهای استان بودند و بیشترین بارندگی از کلیبر به میزان 24.5 میلی متر گزارش شده است.
اشجعی ادامه داد: در این مدت دمای هوای تبریز در گرمترین زمان به 14 درجه و در سردترین زمان به 4 درجه بالای صفر رسید و دمای کنونی این شهر 4 درجه بالای صفر است که نسبت به روز گذشته در همین ساعت( حدود 11) 6 درجه سانتی گراد کاهش یافته است.
براساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی، تمامی محورهای اصلی، فرعی، روستایی و آزاد راه تبریز - زنجان باز بوده و رفت و آمد در آن ها به صورت روان در جریان است.
آب و هوای استان آذربایجان شرقی به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
8023/518
کد N2145560

وبگردی