آفتاب
یک‌ هفته با کتاب؛

هفته آرام حوزه کتاب پیش از نمایشگاه کتاب

هفته آرام حوزه کتاب پیش از نمایشگاه کتاب

باوجود نزدیک‌بودن برپایی نمایشگاه کتاب تهران، در هفته‌ای که گذشت تنها خبر برگزاری نشست خبری این رویداد در گروه اخبار مهم کتاب و نشر قرار دارد و هفته کم‌خبری را در حوزه کتاب پشت سر گذاشتیم.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ: دومین هفته کاری بهار ۹۸ که پیش از شروع سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، از حیث کمیت خبر، هفته‌ای کم‌خبر برای حوزه کتاب و نشر محسوب می‌شود. گزارش «یک هفته با کتاب» پیشین دربرگیرنده ۲۰ خبر مهم از اخبار تأثیرگذار این حوزه بود و گزارش این هفته تنها ۱۲ خبر را در خود جا داده است.

با وجود آماده‌سازی مصلی امام خمینی (ره) تهران برای نمایشگاه و رویدادهایی از این دست، تنها خبر مهم این هفته که مربوط به نمایشگاه می‌شود، برگزاری نشست خبری این رویداد بود که حضور مسئولانش و اصحاب رسانه در محل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد. باقی اخبار این هفته به جز ۳ خبر بین‌المللی که در پایان گزارش آمده‌اند و همچنین یک خبر درگذشت، دارای تنوع موضوعی هستند و درباره رونمایی‌ها، برگزاری نشست‌ها و بازدید مسئولان هستند.

در ادامه گزارش مرور خبرهای حوزه کتاب و نشر را در هفته‌ای که گذشت، از نظر می‌گذرانیم؛

برگزاری نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران

نشست خبری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح دیروز چهارشنبه ۲۸ فروردین با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه، قادر آشنا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و قائم مقام نمایشگاه و ایوب دهقان کار مشاور اجرایی معاونت اجرایی وزارت ارشاد، رئیس شورای نظارت نمایشگاه و سخنگوی این رویداد در سالن زنده یاد آشوری مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «بر کمین گل سرخ»

مراسم هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با انتشار و رونمایی از تقریظ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر کتاب «در کمین گل سرخ» صبح سه‌شنبه این هفته در گلزار شهدای بهشت‌زهرای تهران برگزار شد.

کتاب «در کمین گل سرخ» زندگی‌نامه داستانی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی است که به قلم محسن مومنی‌شریف توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

معرفی برگزیدگان یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب

آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب که با هفته هنر انقلاب همزمان شده است، جمعه ۲۳ فروردین در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد که آن را در گروه خبرهای این هفته مرور می‌کنیم. پنجمین هفته هنر انقلاب هم دوشنبه ۲۶ فروردین با معرفی چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۸ به کار خود پایان داد.

برگزاری همایش سعدی و شیلر

همایش سعدی و شیلر روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد و قرار است در شهرهای شیراز، برلین و وایمار ادامه پیدا کند.

برگزاری نشست بررسی زندگی و آثار عطار نیشابوری

نشست ادبی «بررسی زندگی و آثار فریدالدین عطار نیشابوری، شاعر پارسی گوی»، پیرو سلسله نشست‌های ادبی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین در جهت معرفی ادیبان و شاعران ایران به‌مناسبت ۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری در نمایشگاه فرهادیه رایزنی فرهنگی ایران در سارایوو برگزار شد.

درگذشت پدر مطالعات خلیج فارس

احمد اقتداری مشهور به پدر مطالعات خلیج فارس و نویسنده کتاب‌هایی چون «خلیج فارس از دیرباز تاکنون»، «بندر عباس و خلیج فارس»، «صید مروارید در خلیج فارس» و… صبح سه‌شنبه ۲۷ فروردین در بیمارستان آسیا درگذشت.

زنده‌یاد اقتداری در سال ۱۳۰۴ در شهر گراش استان فارس به دنیا آمد. عمده شهرت او به دلیل پژوهش‌های بسیار بر تاریخ خلیج فارس است. او در سال‌هایی تمام سواحل خلیج فارس و دریای عمان را برای کار تحقیقاتی‌اش پیاده طی کرده بود. اقتداری از دوران جوانی نقشه‌برداری از تمام سواحل خلیج فارس و دریای عمان را آغاز کرد.

رونمایی از مجموعه‌شعر جدید حمیدرضا برقعی

مراسم رونمایی از پنجمین مجموعه شعر سیدحمیدرضا برقعی با نام «یحیی» عصر سه‌شنبه ۲۷ فروردین با حضور محمدعلی مجاهدی، اسماعیل آذر، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، سیدجواد شرافت، حنیف طاهری، نجم‌الدین شریعتی و جمعی دیگر از شاعران در خانه مهر رضا (ع) برگزار شد.

رونمایی از نسخه صوتی ۲۰ کتاب کانون پرورش فکری

۱۰ عنوان رمان قدیمی و خاطره‌انگیز و ۱۰ عنوان کتاب کودک کانون پرورش فکری که با صدای هنرمندان سرشناس سینما و تلویزیون خوانده شده‌اند، در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، دیروز چهارشنبه ۲۸ فروردین رونمایی شدند.

بازدید مدیرکل منابع نهادکتابخانه‌های عمومی از مناطق سیل‌زده کشور

البته این خبر مربوط به هفته گذشته است اما چون انتشار آن روز شنبه این هفته انجام شد و به‌جای دیگر اخباری که مربوط به رسیدگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناطق سیل‌زده کشور منتشر شدند، آن را مرور می‌کنیم. به موجب اطلاعات این خبر، سید باقر میرعبدالهی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همراه منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان بازدید کرد.

معرفی برندگان پولیتزر

برندگان امسال جایزه پولیتزر در دو بخش روزنامه‌نگاری و ادبیات، دوشنبه‌شب این هفته در دانشگاه کلمبیای منهتن معرفی شدند. بخش ادبیات این جایزه، شامل داستان، تاریخ، زندگینامه، شعر، نمایشنامه، کتاب غیرداستانی و نقد می‌شود.

اهدای نشان لژیون دونور به میشل اولبک

نشان لژیون دونور به‌عنوان بالاترین نشان فرانسه امروز پنجشنبه توسط امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور به میشل اولبک نویسنده فرانسوی اهدا می‌شود. علت این اتفاق، خدماتش اولبک به ادبیات فرانسه عنوان شده است.

یکم ژانویه یعنی در نخستین روز سال ۲۰۱۹ با اعلام فهرست دریافت کنندگان نشان لژیون دونور سال، اعلام شده بود که این نویسنده ۶۳ ساله امسال این نشان را دریافت خواهد کرد.

عدم استقبال جدی از افزایش ساعات کار کتابخانه‌های فرانسه

یک سال پس از گزارش یکی از اعضای فرهنگستان ادب فرانسه تحت عنوان طرح کتابخانه‌ها که کلیدی ترین موضوع آن افزایش ساعات کار کتابخانه‌ها و پاسخ به نیاز موجود در این زمینه است، گزارش‌ها حاکی است که تنها ۱۷۱ کتابخانه توصیه‌های ارائه شده در این طرح را دنبال می‌کنند. به این ترتیب، طرح اریک اورسنا مبنی بر افزایش ساعات کار کتابخانه‌های عمومی در این کشور شکست خورد.

اورسنا، از اعضای فرهنگستان ادب فرانسه است که از او به نام سفیر کتابخوانی نام برده می‌شود.

کد N2145402

وبگردی