آفتاب
طی سال گذشته

1039 شکارچی متخلف در خراسان رضوی دستگیر شدند

1039 شکارچی متخلف در خراسان رضوی دستگیر شدند

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از دستگیری هزار و 39 شکارچی متخلف و کشف 202 قبضه اسلحه در استان طی سال گذشته خبرداد.

تورج همتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان پارسال طی گشتهای مستمر در مناطق و زیستگاههای استان این تعداد شکارچی غیر مجاز را دستگیر و تحویل مراجع قضایی دادند.
وی ادامه داد: این متخلفان در قالب 700 فقره پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند و از آنان 202 قبضه سلاح شکاری و سه هزار تیر فشنگ شکاری نیز کشف و ضبط شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از این شکارچیان لاشه 238 راس پستاندار وحشی از قبیل قوچ، میش، آهوی وحشی، کل، بز و گراز و 407 قطعه پرنده وحشی صید شده به دست آمد.
همتی افزود: بیش از 10 هزار قطعه ماهی و 19 هزار قطعه انواع گونه های جانوری از قبیل 16 هزار عقرب نیز سال گذشته از صیادان کشف شده است.
وی اضافه کرد: محیط بانان خراسان رضوی پارسال موفق شدند 71 متخلف را قبل از اقدام به شکار دستگیر و به جرم شروع به شکار به مراجع قضایی معرفی کنند.
او ادامه داد: یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی طی سال گذشته نزدیک به 30 هزار راس دام سبک گوسفند و بز که به طور غیرمجاز در مناطق چهار گانه محیط زیست استان در حال چرا بودند را از این مناطق خارج کرد و برای مالکان متخلف دامها تشکیل پرونده داد.
مدی کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در سال گذشته از 728 مورد آلودگی منابع آب، هوا و خاک جلوگیری به عمل آمد و برای 567 واحد صنعتی جهت رفع آلودگی اخطاریه های زیست محیطی صادر شد.
همتی افزود: محیط بانان خراسان رضوی علاوه بر وظایف ذاتی خود، در قالب طرح 'یک ساعت با محیط بان' که با هدف ارتقاء فرهنگ زیست محیطی در مدارس روستاهای استان انجام می شود طی سال گذشته نزدیک به دو هزار نفر- ساعت آموزشهای زیست محیطی ارائه کردند.
وی ادامه داد: محیط بانان طی سال گذشته آتش سوزی در عرصه های طبیعی کشور را به مساحت 133 هکتار خاموش و مهار کردند که بیشترین وسعت این آتش سوزیها در پارک ملی تندوره رخ داده بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پارسال 38 مورد پرونده تخلف در خصوص تجاوز به طبیعت که بیشتر شامل بوته کنی و برداشت غیرمجاز شن و خاک می شد هم در خراسان رضوی تشکیل شده است.
همتی با اشاره به این که متخلفان در سال گذشته مبلغ 30 میلیارد ریال خسارت به محیط زیست خراسان رضوی وارد کرده اند افزود: مقادیری از این جرایم به حساب خزانه واریز شده است و وصول بقیه مبالغ دردست پیگیری است.
20 درصد مساحت 117 هزار و 769 کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و 500 هزار هکتار است. و استان خراسان رضوی به ازاء هر 25 هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد.
این استان دارای 41 منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل 28 اثرملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است.
حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می کنند.
گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.
1922/7496
کد N2144586

وبگردی