آفتاب

جانمایی غرفه های نمایشگاه کتاب چرا دیر شد

جانمایی غرفه های نمایشگاه کتاب چرا دیر شد

تهران - ایرنا - کمتر از یک هفته تا شروع سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باقی است، ناشران عمومی تازه جانمایی خود را آغاز کرده اند هرچند مسئولان این نمایشگاه علت تاخیر را تعطیلات طولانی نوروزی ،برگزاری مسابقات قرآن درمحل مصلا عنوان می کنند اما آنها این نوید را هم داده اند که این رویداد بدون تاخیر و با حضور همه ناشران آغاز شود.

به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه بین المللی کتاب مهم ترین و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در زمینه نشربه به شمارمی آید که همه ساله همزمان با فرارسیدن اردیبهشت دومین ماه بهار ،فصل تازه ای نیز با بهار کتاب در پایتخت رقم می خورد.
اما امسال به دلیل فرارسیدن ماه مبارک رمضان، تصمیم مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن شد که این رویداد به سبب حضور همه ناشران و فعالان سراسر کشور کمی زودتر از موعد مقرر هر سال برگزار شود از این رو سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران یک هفته زودتر (4 تا 14 اردیبهشت 98) میزبان علاقمندان خواهد شد.
با وجود تصمیم‌گیری‌ها برای برگزاری این رویداد در تاریخ یادشده در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلایلی که ذکر شد برنامه‌ریزی جانمایی و واگذاری غرفه‌ها تا روز گذشته در بخش ناشران داخلی و عمومی به تاخیر افتاد که این موضوع موجب نگرانی شماری از ناشران عمومی شده است.
در گفت‌وگوی تلفنی خبرنگارفرهنگی ایرنا روز گذشته با چند ناشر بزرگ و حتی ناشرانی که برای نخستین بار در نمایشگاه حاضر می‌شوند، مشخص شد محل و ابعاد غرفه های آن‌ها به تازگی معلوم شده است. ضمن اینکه جای‌گیری غرفه و تعداد کتاب‌هایی که می توانند در نمایشگاه داشته باشند، از مواردی است که باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.
این درحالی است که دست اندرکاران این دوره نمایشگاه کتاب در نشست خبری این رویداد ( چهارشنبه 28 فروردین ماه 98) اعلام کردند که هیچ جای نگرانی برای جانمایی غرفه‌ها در بخش‌های مختلف وجود ندارد و تمامی موارد در زمان مقرر با توجه به کمبود زمان انجام خواهد شد.

** تاکید برجانمایی ناشران در محل های مسقف
قائم‌مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره موضوع جانمایی غرفه‌ها ،گفت: روند ساخت و ساز در سالن‌های بخش ناشران خارجی، کودک و نوجوان و دیجیتال از کمی پیش‌تر آغاز شده و در مراحل نهایی قرار دارد که در موعد مقرر کار چیدن غرفه‌ها و دیگر تجهیزات نیز انجام خواهد شد.
«قادر آشنا» به افزایش فضای مسقف نمایشگاه هم اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به قرار گرفتن برپایی نمایشگاه در فصل بهار زمان ریزش باران به عنوان رحمت الهی ،تلاش کردیم اکثر بخش‌ها در فضای مسقف برپا شوند تا در صورت بارندگی شدید یا بروز باد و طوفان به هیچ غرفه ای آسیبی وارد نشود.
به گفته وی هرچند تنها بخش دانشگاهی در فضای مسقف قرار نمی‌گیرد اما مابقی بخش‌ها در رواق‌ها و سالن‌های مختلف مصلا جانمایی شده‌اند.
قائم مقام نمایشگاه کتاب در ادامه با بیان اینکه بخش ناشران خارجی، بین المللی، کودک و نوجوان و آموزشی حضوری آبرومندانه دارند ،تصریح کرد :ایمن‌سازی و مسائل ایمنی هم از اولویت‌های جدی ما بوده و هست که توانستیم با همکاری نهادهای دست اندرکار آن را به پیش ببریم.
برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرها، امور اجرایی و کار آماده‌سازی نمایشگاه کتاب در این دوره با سرعت بیشتری در حال انجام است.

** شرایط قبل نمایشگاه کتاب متفاوت بادوره های قبل
سخنگوی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار فرهنگی ایرنا که چرا جانمایی غرفه‌های ناشران داخلی هنوز شروع نشده است، گفت: امسال به طور کلی شرایط ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب متفاوت با دیگر دوره شد به طوریکه معمولا از مدت زمانی جلوتر بسیاری از امورکاری و اجرایی نمایشگاه بعد از تعطیلات کوتاه نوروزی آغاز می‌شد و این روند تا حدود ابتدای ادیبهشت پایان می یافت اما امسال تعطیلات بلند مدت و طولانی نوروزی از یک سو و تقارن برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در قسمت شبستان مصلای امام خمینی (ره) باعث شد تا با کمی تاخیر روند فوق‌الذکر عملی و اجرایی شود.
«ایوب دهقانکار» ادامه داد: این درحالی است که دیگر جانمایی‌های این دوره نمایشگاه در رواق‌های غربی و شرقی انجام گرفته و آماده بهره برداری است.
وی با اشاره به اتمام مسابقات بین المللی قرآن در محل شبستان مصلا ،گفت :روند جانمایی در این بخش آغاز شده و با سرعت در حال انجام است لذا تلاش می کنیم بصورت شبانه روزی هم که شده کار جانمایی ها انجام و به موقع کار غرفه سازی و غرفه آرایی توسط خود ناشران انجام و به هنگام افتتاحیه نمایشگاه مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.
آنچه حائز اهمیت است اینکه در مسیر روند امور اجرایی اعم از جانمایی، تجهیز، غرفه آرایی تمامی اقدامات و تلاش های دست اندرکاران نمایشگاه به کار بسته شده تا جایی برای دغدغه ناشران از بابت عدم تحویل به موقع و اعلام جانمایی و دیگر امور باقی نماند.
ناشران خود نیز بر مواردی که ذکر شده آگاه بوده و نهایت همکاری را با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و دارند، در این میان همگان بر محور همکاری و همدلی دست در دست داده‌اند تا نمایشگاهی در شان فرهنگ جمهوری اسلامی ایران برگزار کنند.
سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از چهار تا 14 اردیبهشت با شعار «خواندن، توانستن» در مصلی تهران میزبان کتاب دوستان خواهد بود.
گزارش از منیره زینلی
فراهنگ ** 9211 ** 1355
کد N2144448

وبگردی