آفتاب

وزارت اطلاعات، حافظ امنیت و دستاوردهای نظام

وزارت اطلاعات، حافظ امنیت و دستاوردهای نظام

قزوین- ایرنا- مدیرکل اطلاعات قزوین گفت: وزارت اطلاعات حافظ امنیت کشور و صیانت کننده از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف است.

مدیرکل اطلاعات استان قزوین روز پنجشنبه به مناسبت روز سربازان گمنام امام زمان (عج) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وزارت اطلاعات برآمده از ارزش ها و آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی است،اظهار داشت: صیانت از دستاوردهای انقلاب، امام راحل، شهدا و ارزش های اسلامی در حلقه نخست ماموریت ها و وظایف این نهاد و تشکیلات حاکمیتی به شمار می رود.
وی از استقلال عمل به عنوان یکی از ویژگی های ذاتی وزارت اطلاعات یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه این تشکیلات برآمده از انقلاب اسلامی نقش داور داشته و از جایگاه حاکمیتی برخوردار است، دارای استقلال بوده و این مهم را باید یکی از شاخصه های این وزارتخانه در پیگیری اهداف و وظایف تعیین شده برای خود که همانا صیانت از آرمان ها و ارزش های انقلاب و حفاظت از دستاوردهای نظام و میهن اسلامی است، یاد کرد.

**وجه تمایز دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی با دیگر سرویس های اطلاعاتی
مدیرکل اطلاعات قزوین با اشاره به وجه تمایز دستگاه اطللاعاتی نظام جمهوری اسلامی با سایر سرویس های اطلاعاتی دنیا،گفت: در سرویس های اطلاعاتی بیگانه بویژه نظام سلطه هدف وسیله را توجیه می کند و این رویکرد براساس دیدگاه مادی گرایانه آنان اتخاذ می شود.
وی ادامه داد: سرویس های اطلاعاتی نظام سلطه با چنین رویکرد و دیدگاهی برای وارد کردن خدشه بر چهره اسلام و انشقاق در جوامع اسلامی تلاش کرده و به این ترتیب اقدام به ایجاد جریان های تکفیری همچون القاعده و طالبان کرده اند و وقتی در خصوص آنها به اشباع رسیدند، جریان داعش را که از ریختن خون انسان های بی گناه و مسلمان هیچ واهمه ای ندارد را براه انداختند.
مدیرکل اطلاعات قزوین گفت: در چنین سرویس های اطلاعاتی تنها رسیدن به هدف به هر وسیله مهم است و اگر نیاز باشد هواپیمای بدون سرنشین آنها برای رسیدن به مقصودش حاضر است حتی یک بیمارستان و یا مدرسه را هدف گرفته و بمباران و افراد زیادی را قتل عام کند.
عضو شورای تامین استان قزوین افزود: تفاوت سرویس اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی ایران با دیگر سرویس های اطلاعاتی در این است که رویکرد آن مبتنی بر ارزش های دینی و حول سه محور 'شرع، اخلاق و قانون' می چرخد و در آن هدف وسیله را توجیه نمی کند و چنین رویکردی برکات زیادی را به همراه داشته است به گونه ای که موفقیت های زیادی را نصیب وزارت اطلاعات ساخته و آنرا با وجود سابقه و قدمت کمتر نسبت به برخی سرویس های اطلاعاتی بیگانه به یکی از موفق ترین سرویس های اطلاعاتی دنیا بدل کرده است.

** وزارت اطلاعات و رویکرد امنیت مردم محور
وی، مردمی بودن و برخورداری از رویکرد امنیت مردم محور را از دیگر تفاوت های سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران با سرویس های اطلاعاتی بیگانه یاد کرد و گفت: مردمی بودن و برخورداری از ستاد خبری همگی از ویژگی های منحصر به فرد دستگاه اطلاعاتی میهن اسلامی است که برگرفته از مبانی فرهنگی، انقلابی و دینی ماست.
وی با اشاره به سبقه وزارت اطلاعات و تشکیل آن در سال 1363،گفت: این دستگاه با عمری کمتر از چهار دهه به چنان قدرت و استحکامی دست یافته که با وجود سرویس های اطلاعاتی با عمر 200 ساله و بالاتر در دنیا، حرف اول را منطقه می زند و یکی از موفق ترین سرویس های اطلاعاتی جهان است که حتی دشمنان نیز به این موضوع اذعان دارند.
این مسئول اطلاعاتی گفت: به برکت اقتدار وزارت اطلاعات در کنار نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران و همچنین هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری و پشتیبانی همیشگی مردم از انقلاب و نظام خود، هیچ امنیتی جز با نقش و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران تامین و محقق نمی شود.
مدیرکل اطلاعات قزوین ادامه داد: در جریان شکل گیری داعش، اروپائیان اذعان داشتند که هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران بود و این جریان افراطی تروریستی و تکفیری با هدف مهار انقلاب شکل گرفت و تا نزدیک مرزهای کشور ما آمد اما با اشراف اطلاعاتی، حضور موثر نیروهای مستشاری جمهوری اسلام ایران و مدافعان حرم این نیروی خطرناک در عراق و سوریه از میان رفت و در داخل مرزهای کشور نیز با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) و تلاش نیروهای مسلح شاهد کمترین مشکل و چالش امنیتی بودیم.
وی با اشاره شرارت های نظام سلطه برای آسیب رساندن به نظام جمهوری اسلامی،گفت: جریان های تکفیری تروریستی ساخته و پرداخته نظام سلطه مانند داعش قصد داشتند در عرض چند روز دمشق و بغداد را در اختیار خود بگیرند اما اراده مردم، هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری و نقش آفرینی مدافعان حرم و حضور مستشاری سپاه پاسداران و از سوی دیگر مدیریت و برآورد دقیق جامعه اطلاعاتی و شناسایی عقبه ها و بسترهای تهدیدات موجود در منطقه موجب شکست این جریان ها و تبدیل تهدیدات آنها به فرصت شد.

**شکل گیری جریان های تکفیری با هدف ضربه به ایران اسلامی
این عضو شورای تامین استان قزوین، فلسفه شکل گیری جریان های تکفیری در منطقه را ضربه به امنیت ایران دانست و گفت: محور عبری-عربی-غربی صحنه گردان جریان های تکفیری و تروریستی منطقه بودند و به وضوع شاهد بودیم که به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی و با اتکا به پول های بادآورده برخی رژیم های مرتجع منطقه بویژه عربستان سعودی سعی شد تا با استفاده از این جریانات محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران ناامن شده و عمق امنیت میهن اسلامی هدف گرفته شود.
وی ادامه داد: با وجود این اقدام جمعی نظام سلطه مشاهده کردیم که با نظر جمهوری اسلامی ایران و تاکیدات مقام معظم رهبری بشار اسد به عنوان رئیس جمهوری قانونی و مشروع این کشور بر سر قدرت باقی ماند و همچنین عراق نیز بواسطه حفظ بغداد و رهایی از بند تروریست ها مدیون ایثارگری های نظام ما شد و به تعبیر برخی آمریکایی ها که گفتند ما در منطقه هزینه کردیم اما محصول را جمهوری اسلامی چید، برگ برنده در این جریانات از آن جمهوری اسلامی ایران شد.
این عضو شورای تامین استان قزوین خاطرنشان کرد: دشمنان دست از طراحی توطئه برنداشته اند و پس از انفعال جریان های تکفیری در عراق و سوریه تلاش دارند تا این جریان ها را در افغانستان زنده کنند که از این کار سه هدف عمده را شامل مهار جمهوری اسلامی ایران و همچنین متحدان منطقه ای آن چین و روسیه را دنبال می کنند اما با هوشیاری مردم افغانستان این نقشه آنان نیز همچون گذشته نقش برآب خواهد شد.
مدیرکل اطلاعات قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود از امنیت به عنوان پایه و اساس رشد و توسعه هر جامعه یاد کرد و گفت: درست است که میهن اسلامی ما بواسطه تحریم های ظالمانه نظام سلطه از حیث اقتصادی و معیشتی با کاستی هایی روبروست که البته بخشی از مشکلات این حوزه نیز داخلی است اما برخورداری از امنیت پایدار و آرامش روانی و عینی موجود در جامعه یک اصل مهم در کشور است که همه مردم به آن اذعان دارند و این مقوله را از دیگر مسایل تمیز می دهند.

** جمهوری اسلامی ایران، جزیره ثبات و آرامش در منطقه
مدیرکل اطلاعات قزوین با بیان اینکه میهن اسلامی به عنوان جزیره ثبات و آرامش در منطقه مطرح است، خاطرنشان کرد: قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران موجب شده است امنیتی بدون نقش و تاثیرگذاری ایران برای منطقه متصور نباشد و کشورمان در معادلات و تصمیم گیری های منطقه ای و کلان نقش ویژه، ملموس و عینی داشته باشد.
مدیرکل اطلاعات قزوین با اشاره به امنیت مثال زدنی میهن اسلامی با وجود قرارگیری در دل منطقه ای که محل فتنه و آتش افروزی نظام سلطه است، افزود: این درحالی بود که شاهد بازگشت عناصر اروپایی جذب شده به داعش به کشورهای خود و انجام عملیات های موفق خرابکارانه و تروریستی آنان و ناتوانی سرویس های اطلاعاتی غربی در مهار این گونه عملیات ها بوده ایم.
وی با اشاره به تقدیم 200 شهید از سوی وزارت اطلاعات به منظور صیانت و حفظ امنیت و آرامش در میهن اسلامی، یاد و شهدای این شهدا و سربازان گمنام امام زمان (عج) را گرامی داشت و گفت: شناسایی، ضربه و دستگیری و یا هلاکت 350 تیم تروریستی به همراه کشف 250 جلیقه انتحاری و 15 هزار قبضه سلاح طی سال های اخیر تنها بخشی از دستاوردهای وزارت اطلاعات در حوزه های امنیتی بوده است.
این مسئول حوزه اطلاعاتی خاطرنشان کرد: بسیاری از اقدامات و دستاوردهای وزارت اطلاعات در ایجاد و حفظ امنیت پایدار به دلیل ملاحظات امنیتی و یا اخلال در آرامش فکری مردم برای جامعه قابل بازگو کردن نیست.

** مثلث شرع، قانون و اخلاق، محورهای کاری وزارت اطلاعات
مدیرکل اطلاعات قزوین با بیان اینکه دستگاه اطلاعاتی کشور با تکیه بر شرع،قانون و اخلاق و کار حرفه ای و تکیه بر مردم در راستای کمک به تامین امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران گام برمی دارد و این مهم موجب محبوبیت این وزارتخانه در نزد جامعه شده است،اظهار داشت: در نظرسنجی های انجام شده طی سال های اخیر رتبه این وزارتخانه به لحاظ عملکرد و محبوبیت در مقاطعی در جایگاه سوم قرار داشته است.
عضو شورای تامین استان قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: امروز انقلاب و نظام ما با وجود جنگ و توطئه های مستمر دشمنان اگرجه در برخی حوزه ها از جمله فرهنگی و اقتصادی با مشکلاتی روبرو است که نباید آنها را انکار کرد اما در عرصه امنیت و دستاوردهای این حوزه با عنایات الهی در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای سرآمد و شاخص است.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت عظیم جمعیت 80 میلیونی کشور و رویکرد امنیت مردم محور از سوی وزارت اطلاعات موجب شده تا 90 درصد عملیات شناسایی و ضربه به سوژه های اطلاعاتی از جمله گروه های تروریستی، جریان های نفوذی و جاسوسی با مشارکت و ایفای نقش مردم که نسبت به امنیت جامعه اسلامی حس مسئولیت دارند، انجام شود.
عضو شورای تامین استان قزوین با اشاره به فعالیت شبانه روزی ستاد خبری وزرات اطلاعات و سامانه 113،گفت: این سامانه و ستاد به طور 24 ساعته آماده دریافت هرگونه گزارشات مردمی و پاسخگویی و مشاوره اطلاعاتی به جامعه 80 میلیونی کشور است.

**رویکرد پیشگیری و توجیه وزارت اطلاعات
مدیرکل اطلاعات قزوین در ادامه به رویکرد پیشگیری و توجیه نخبگان دستگاه اطلاعاتی کشور اشاره کرد و گفت: در چنین رویکردی سربازان گمنام امام زمان (عج) در نقش مشاوری امین برای نخبگان جامعه ظاهر شده و از بروز مشکلات و چالش های بعدی پیشگیری می کنند و چنین رویه ای موجب شده تا سرویس های اطلاعاتی اروپایی برای تامین امنیت کشورهای خود از دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران درخواست انتقال تجارب خود را داشته باشند که این مهم نشان می دهد رقبای انقلاب خواهان نشستن در میز تبادل و عاشق ارتباط گرفتن با ایران و گرفتن کمک از آن هستند.
وی با بیان اینکه رویکرد پیشگیرانه وزارت اطلاعات در خصوص مدیران و نخبگان و خواص جامعه نتیجه بخش بوده است، اظهار داشت: یکی از اهداف دشمنان نشانه گیری نخبگان جامعه ما در حوزه های مختلف از جمله انرژی هسته ای و عرصه های فناورانه و به خدمت گرفتن آنان برای اهداف خود است که رویکرد پیشگیرانه دستگاه اطلاعاتی کشور موجب خنثی سازی این نقشه ها و استفاده از سوژه های انتخاب شده در جهت پاسخ متقابل به سرویس های جاسوسی بیگانه است.
این مسئول اطلاعاتی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت دینی و انقلابی خود هدف نخست جریان سلطه است و در این بین دشمنان می کوشند تا با طعمه گذاری و آلوده سازی نخبگان در کشور نفوذ پیدا کرده و به جریان سازی و پیاده کردن اهداف شوم خود دست بزنند و مسیر انقلاب را تغییر دهند اما وزارت اطلاعات با اتحاذ رویکرد پیشگیری و اعتمادسازی توانسته بسیاری از نقشه های دشمن در این حوزه را خنثی و به آنان بازگرداند.
وی از وزارت اطلاعات به عنوان مشاوری امین برای مردم و مسئولان یاد کرد و اظهار داشت: از همه نخبگان و مردم بویژه نخبگان و شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور تقاضا داریم هر وقت با تهدیدی روبرو شدند وزارت اطلاعات را امین خود بدانند چرا که وزارت اطلاعات امین ترین نهاد برای حمایت از شهروندان ایرانی در هر نقطه جهان است.
عضو شورای تامین استان قزوین از وزارت اطلاعات به عنوان گوش و چشم بینای نظام جمهوری اسلامی یاد کرد و افزود: این دستگاه به عنوان نهادی حاکمیتی که پایگاهی مردمی دارد وظیفه خود می داند که نقاط قوت موجود در میهن اسلامی را تقویت نموده و برای رفع نقاط ضعف نیز با رویکرد پیشگیرانه و توجیه خیرخواهانه اقدام کند بنابراین سیاست این وزارتخانه مچ گیری و سوژه سازی نیست.

**وزارت اطلاعات و دیپلماسی پنهان
مدیرکل اطلاعات قزوین از دیپلماسی پنهان به عنوان بخش دیگری از ماموریت های وزارت اطلاعات نام برد و گفت: این وزارت در کنار دیگر نهادهای رسمی و حاکمیتی با تکیه بر تخصص و تجربه در کنار دیپلماسی آشکار بیشترین خدمت و برآوردها را در حوزه تعاملات و تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای به حوزه های تصمیم ساز ارایه می کند.
این عضو شورای تامین استان قزوین همچنین یادآور شد: برخی از فعالیت های وزارت اطلاعات نیز اطلاع رسانی به مراکز تصمیم ساز در سطوح استانی و ملی و تحلیل و برآورد در قالب بولتن با رویکرد هشدار و اطلاع رسانی است که تاثیر مناسبی در کاهش تخلفات و مفاسد و ارتقای سلامت اداری و همچنین توسعه امنیت در سطح جامعه ، کاهش هزینه های نظام و رضایت مندی مردم دارد.
وی یادآور شد: وزارت اطلاعات به عنوان مادر جامعه اطلاعاتی میهن اسلامی ریاست شورای اطلاعاتی را با هم افزایی و در یک تعامل سازنده و هوشمند با بهره گیری از ظرفیت و توانمندی سایر نهادهای اطلاعاتی همچون سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ارتش، وزارت دفاع و دستگاه قضائی عهده دار است.

** کمک به تحقق شعار سال در دستور کار وزارت اطلاعات
این عضو شورای تامین استان قزوین با اشاره به نام گذاری سال جاری به نام 'رونق تولید' از سوی مقام معظم رهبری، یکی از رویکردهای وزارت اطلاعات را حمایت از سرمایه گذاری و تقویت تولید دانست و گفت: برای سالم سازی فضای اقتصادی کشور، مبارزه با کانون های فساد و آلوده زا در محیط اقتصادی کشور در دستور کار قرار دارد و در این راستا شناسایی، برخورد و ضربه اطلاعاتی به عناصر فاسد با جدیت دنبال می شود.
مدیرکل اطلاعات قزوین اظهار داشت: شناسایی و مقابله با فرارهای مالیاتی، زمین خواری و قاچاق کالا و ارز سه رویکرد مهم وزارت اطلاعات در زمینه های مرتبط با امنیت اقتصادی به شمار می رود که در سال رونق تولید با جدیت بیشتر دنبال می شود.
این مسئول حوزه اطلاعاتی همچنین گفت: معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات براساس وظایف ذاتی خود حمایت از فرایند سرمایه گذاری، تامین امنیت سرمایه گذاران و جلوگیری از فرار مغزها و نخبگان و همچنین مبارزه با غده های سرطانی فساد و امنیت سازی در حوزه تولید را در دستور کار و اقدام دارد.
وی ادامه داد: شناسایی ظرفیت ها در حوزه سرمایه گذاری، جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی، کمک به تزریق منابع ارزی و احصا و شناسایی آسیب های اقتصادی، و ارایه آن به مسئولان ذیربط در کنار شناسایی راه های کاهش اثار تحریم و دور زدن آنها و در مجموع تقابل با تهدیدات حوزه تولید از جمله فعالیت هایی است که وزارت اطلاعات در حوزه امنیت اقتصادی آنها را دنبال می کند.

** دستگیری اخلال گران نظام اقتصادی در قزوین توسط سربازان گمنام امام زمان(عج)
مدیرکل اطلاعات قزوین به یک نمونه از برخوردهای صورت گرفته این وزارتخانه با مفاسد اقتصادی طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: شناسایی و دستگیری 12 نفر از عاملان شبکه خرید و فروش غیرقانونی ارز و اخلال در نظام اقتصادی و باتکی کشور در سه استان کشور از جمله قزوین با گردش مالی 11 هزار میلیارد ریالی و بازگشت این وجوه به بیت المال از جمله این اقدامات بوده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به عملیات روانی دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فراخوان ها و برجسته سازی برخی مباحث در افکار عمومی از طریق فضای مجازی از طراحی ها و رویکردهای دشمنان در این حوزه به شمار می رود که نیازمند هوشیاری هرچه بیشتر مردم در مقابله با این دست جریانات است.
مدیرکل اطلاعات قزوین با درخواست از والدین برای مراقبت و کنترل بیشتر بر فرزندان خود حین استفاده از فضای مجازی همچنین اظهار داشت: تلاش برای جذب جوانان به گروه های انحرافی نوظهور و شست و شوی ذهنی آنان و بدبین کردن این نسل نسبت به ارزش های دینی و انقلابی از دیگر توطئه های دشمنان در فضای مجازی به شمار می رود که وزارت اطلاعات همواره برای مهار و مدیریت عقبه های تشکیلاتی و. آگاه سازی جامعه از پشت پرده و ماهیت این جریان های معاند و منافق با تکیه بر دانش و تجربه خود ورود پیدا کرده است.
وی از جعل عنوان پست های منتسب به مقام معظم رهبری و دفتر ایشان و همچنین وزارت اطلاعات به عنوان یکی از جرائم مربوط به سودجویان و معاندان یاد کرد و گفت: مردم باید در برخورد با این افراد هوشیار بوده و مراتب را با ستاد خبری وزارت اطلاعات (سامانه تلفنی 113) گزارش دهند.
عضو شورای تامین استان قزوین در ادامه امنیت این استان را مطلوب و بالاتر از میانگین کشور دانست و گفت: قزوین جزو استان هایی با امنیت پایدار بالا است که ابتدا باید آنرا بواسطه لطف و عنایت پروردگار و سپس تعامل، هم افزایی و نقش آفرینی هوشمندانه جامعه اطلاعاتی استان و اشراف اطلاعاتی در حوزه های مرتبط با امنیت عمومی دانست.
وی، صیانت از سرمایه های انسانی و دارایی های نظام را مورد توجه وزارت اطلاعات دانست و اظهار داشت: در همین رابطه این وزارتخانه اقدام به برگزاری دوره های توجیهی و آموزشی برای نیروهای انسانی جامعه هدف از جمله نخبگان و مدیران کرده است.
مدیرکل اطلاعات قزوین همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود یکی از شگردهای سرویس های جاسوسی بیگانه و گروه های برانداز را عرصه عملیات روانی سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران خواند از طریق فضای مجازی و رسانه ها خواند و گفت: لازم است اصحاب رسانه در مدیریت این فضا هوشمندانه، با تدبیر و ارزیابی دقیق فعالیت کنند تا ناخواسته در زمین دشمن و پازل طراحی شده از سوی آنان قرار نگیرند.
این مسئول جامعه اطلاعاتی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی مدبرانه، شفاف و به هنگام و هدفمند طراحی های دشمن را در حوزه عملیات روانی از طریق فضای مجازی و رسانه با شکست روبرو می سازد، ضمن آنکه جامعه را برای کسب اطلاعات و اخبار از پیگیری منابع خبری بیگانه بی نیاز می سازد.
3013
کد N2144424

وبگردی