آفتاب

ایران و پاکستان؛ دوران جدید در روابط

ایران و پاکستان؛ دوران جدید در روابط

اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاست تعامل فعال و همه‌جانبه با همسایگان است و از این رو خواهان ایجاد رویکردی جدید از دولت پاکستان برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و هم چنین اولویت قرار دادن این کشور در مناسبات اقتصادی دو جانبه است.

پاکستان با جمعیت ۲۱۰ میلیونی ششمین کشور پرجمعیت دنیا به شمار می‌آید. مولفه‌های ژئوپلیتیک این کشور به لحاظ جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و امنیت دارای تاثیرات مهمی بر روابط خارجی و محیط پیرامونی است. در همین راستا بسط و گسترش مناسبات با این کشور برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

بعد از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ پاکستان و پیروزی حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان در بررسی اظهارات و نگاه وی به جمهوری اسلامی ایران می‌توان وضعیت بهتری نسبت به دولت‌های قبلی در این کشور متصور شد اما علیرغم تاکید عمران‌خان و سوابق اظهارات سایر رهبران حزب تحریک انصاف برای نزدیکی هرچه بیشتر با ایران، این انتظار برآورده نشده و وی طی ۸ ماه گذشته از روی کارآمدن به عنوان نخست وزیر کشور پاکستان، سفرهای متعددی را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، چین، ترکیه، مالزی و قطر انجام داده است و سفر به کشورمان دهمین سفر خارجی وی به شمار می‌رود. دلیل اصلی سفرهای متعدد وی اخذ کمک‌های اقتصادی با توجه به وضعیت بحرانی ذخایر ارزی پاکستان در ابتدای روی کار آمدن دولت جدید بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پاکستان در دوره مدیریت جدید و همچنین با توجه به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، تلاش بیش از پیش برای تحکیم پیوندهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، دفاعی و امنیتی و حرکت برای افزایش همگرایی‌ها و کاهش واگرایی‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. لازمه این تلاش افزایش اعتماد متقابل، گسترش زمینه‌های همکاری و تقویت منافع مشترک از یک سو و رفع سوءتفاهمات متقابل است. جمهوری اسلامی ایران با دولت پاکستان همواره در برقراری روابطی دوستانه، برادرانه و متوازن مبتنی بر اصول احترام متقابل و منافع مشترک پیشگام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره امنیت و ثبات پاکستان را امنیت و ثبات خود تلقی نموده و کمک به حل اختلافات و تنش‌ها و همکاری‌های دوجانبه امنیتی برای مقابله با تهدیدهای مشترک تروریسم تکفیری، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی از مهم‌ترین وجوه مشارکت فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در تقویت و تحکیم ثبات و امنیت با پاکستان بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا نقش و سهم مناسبی در گسترش همکاری‌های اقتصادی در پاکستان و در عرصه‌های مختلف تجاری، انرژی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بانکی و مالی وهم چنین اجرای طرح‌های عمرانی و سازندگی ایفا نماید.

در پایان باید اشاره کرد که اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاست تعامل فعال و همه‌جانبه با همسایگان است و از این رو خواهان ایجاد رویکردی جدید از دولت پاکستان برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و هم چنین اولویت قرار دادن این کشور در مناسبات اقتصادی دو جانبه است.

محمد نیک بخش

کارشناس امور بین‌الملل

کد N2144305

وبگردی