آفتاب

آل خلیفه؛ کاسه داغ تر از آش در تقابل با سپاه

آل خلیفه؛ کاسه داغ تر از آش در تقابل با سپاه

تهران- ایرنا- محاکمه و محکومیت گروهی از شهروندان بحرینی بر اساس ادعا و اتهام ارتباط با سپاه پاسداران را می توان از جنس اقدام اخیر اینستاگرام در بستن صفحات منسوب به فرماندهان سپاه دانست؛ نوعی خوش خدمتی برای پدرخوانده که البته سویه دیگر آن را می توان انحراف افکار عمومی از ناتوانی منامه در حل مسایل داخلی دانست.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، دادگاهی در بحرین به تازگی 138 نفر از شهروندان این کشور را به اتهام تشکیل گروهی که آن را «تروریستی» خوانده و مدعی شده با سپاه پاسداران در ارتباط است، به سلب تابعیت محکوم کرده است.
مطرح کردن چنین اتهام و صدور چنین حکمی از سوی نظام قضایی بحرین درست چند روز پس از تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمریکا، معنا و پیامی آشکار را در بردارد.

** خوراک تازه ترامپ برای سیاست های خصمانه علیه تهران
اعلام تصمیم «دونالد ترامپ» برای وارد کردن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی مورد شناسایی کاخ سفید، گویا خوراک لازم را برای اقدامات خصمانه برخی رژیم های منطقه فراهم آورده است.
این اقدام واشنگتن انتقادات و مخالفت های گسترده بین المللی را برانگیخته است. منتقدان با اشاره به نقش سپاه در احیای ثبات منطقه به ویژه مقابله با داعش در سال های اخیر، در مورد پیامدهای ناگوار و مخاطرات اتخاذ چنین تصمیمی برای منطقه هشدار داده اند.
آگاهی اروپا و بسیاری از کشورها نسبت به تبعات نامطلوب چنین تصمیمی، عدم همراهی آنان با آمریکا در تروریستی خواندن سپاه را موجب شد.
در این میان، برخی کنشگران فرصت طلب که صد البته در معادلات منطقه ای و جهانی وزنی ندارند، چون کاسه ای داغ تر از آش، برای جلب بیشتر حمایت ترامپ به هم افزایی با واشنگتن پرداختند و پرچمدار ستیز با سپاه شدند. در همین چارچوب، بحرین با محکومیت گروهی از شهروندانش و شبکه اجتماعی اینستاگرام با انسداد حساب های کاربری منسوب به فرماندهان سپاه، خوش خدمتی خود را به واشنگتن اثبات کردند.

** آل خلیفه حسن همجواری را با ابزار قضایی و اتهامات امنیتی سلاخی می کند
سلب تابعیت گروهی، محکومیتی است که طی سال های اخیر به خصوص پس از بروز بهار عربی در بحرین به مذاق رهبران منامه خوش آمده است؛ تنبیهی خودسرانه و غیرانسانی که تاکنون بارها به شهروندان این کشور تحمیل شده و البته اعتراض و انتقاد بسیاری از نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشته است.
منامه که از سال 2011 و به دنبال گسترش امواج بهار عربی تلاش کرده اعتراضات مردمی را در نطفه خفه کند، بارها از لغو تابعیت به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراضات مردمی به ویژه گروه های شیعی استفاده کرده است.
سازمان «عفو بین‌الملل» صدور احکامی از این دست که به یکباره تابعیت گروهی از شهروندان را لغو می کند، مصداقی بارز از «به سخره گرفتن عدالت» دانسته است.
از دید این نهاد، نظام بحرین بدون توجه به معیار و استانداردهای قضایی بین المللی، از صدور چنین احکامی در جهت منافع و مقاصد سیاسی خود بهره می برد.
سیاست زدگی دستگاه قضایی این کشور امری مسبوق به سابقه است. دادگاه های بحرین مدت ها است برای خوش خدمتی به عربستان به عنوان مهمترین حامی رژیم آل خلیفه و فرایند سرکوب اعتراضات مردمی، علیه ایران و شیعیان بحرینی شمشیر را از رو شمشیر بسته اند. پیش از این هم دادگاه های بحرینی اتهام‌های مشابهی را علیه ایران مطرح کرده بودند.
هنوز مدت زیادی از محکومیت دسته جمعی بیش از 110 بحرینی نگذشته که به ادعای نظام قضایی این کشور از سوی سپاه پاسداران ساماندهی و تجهیز شده و اهداف خرابکارانه ای را علیه منامه دنبال می کردند. آبان ماه سال گذشته هم دولت منامه تعدادی را به اتهام عضویت در یک گروه به اصطلاح تروریستی مرتبط با ایران دستگیر کرد. نمونه هایی از این دست بسیار وجود دارد و تواتر این نوع اتهام زنی، نشانه ای از بی اساس و کلیشه ای بودن آن است.
گروه ها و فعالان سیاسی و حتی مدنی در بحرین که غالبا شیعه اند، سال ها است در چارچوب سیاست های ایران ستیزانه، قربانی اتهام زنی های واهی و ساختگی منامه قرار می گیرند.
این در حالی است که از دید ناظران، اتهام زنی های سریال گونه منامه به شیعیان این کشور و ایران، مانند پوششی است که قرار است کارکردی فرافکنانه برای آل خلیفه داشته باشد و افکار عمومی را از ناتوانی دولت در حل و فصل مسایل داخلی به سوی مقصر جلوه دادن دیگری منحرف کند؛ این، شیوه ای شناخته شده و معمول در نظام های تمامیت خواه است که به جای مسوولیت پذیری و پاسخگویی، با دشمن تراشی، سرکوبگری های خود را توجیه می کنند.
علاوه بر ایران، قطر هم این روزها از سوی منامه در جایگاه دشمن مداخله جو نشانده شده و قرار است از نسبت دادن گروه های مخالف داخلی به دوحه به عنوان ابزاری برای سرکوب داخلی استفاده شود. چندی پیش بود که «شیخ علی سلمان» به عنوان یکی از مهمترین شخصیت های سیاسی شیعه در بحرین با اتهام تبانی با قطر علیه منامه مواجه شد.
بحرین که به تبعیت از عربستان، امارات و مصر در سال 2017 پیشگام قطع ارتباط با قطر شد، اکنون از مواجهه و تقابل با دوحه به صورت چندجانبه بهره می برد.
در همین چارچوب قطع رابطه دیپلماتیک عربستان با ایران که به دنبال حمله گروهی از تندروها به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد صورت گرفت، بلافاصله به قطع رابطه منامه با تهران منجر شد و تشدید تنش ها میان تهران و ریاض، رابطه بحرین با کشورمان را هم تحت تاثیر قرار داد.
با توجه به این پیشینه، تشدید فشار بر گروه های شیعی بحرینی با اتهام ارتباط با سپاه هم در چارچوب دوره تازه تقابل آمریکا و عربستان با ایران قابل تحلیل است.
پژوهش**9275**9279
کد N2143700

وبگردی