آفتاب

200 هکتار از اراضی فارس علیه ملخ صحرایی سمپاشی شد

200 هکتار از اراضی فارس علیه ملخ صحرایی سمپاشی شد

شیراز- ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بیش از 200 هکتار از اراضی منابع طبیعی استان فارس با هدف مبارزه با ملخ های صحرایی سمپاشی شد.

حمید دبیری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: مبارزه با این آفت کشاورزی که به ملخ دریایی نیز موسوم است تا پایان تیرماه 98 ادامه خواهد یافت.
وی اضافه کرد: دو شهرستان داراب و لامرد فارس با این آفت کشاورزی مواجه هستند؛ البته هفته قبل در بیش از 8 شهرستان فارس در محیط های شهری ملخ صحرایی(دریایی) مشاهده شد لیکن میزان ملخ ها در این شهرستان ها به گونه ای نبود که نیاز به مبارزه باشد با این حال اقدامات لازم در این مکان ها صورت گرفت.
دبیری بیان کرد: طی دو روز گذشته و از دوشنبه هفته جاری تراکم ملخ های صحرایی (دریایی) در شهرستان های لامرد و داراب به گونه ای بود که باید مبارزه با این آفت صورت می گرفت؛ اگر در هر متر مربع بیش از 10 ملخ وجود داشته باشد باید مبارزه با این آفت صورت گیرد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: چهار دسته بزرگ ملخ صحرایی به شهرستان لامرد هجوم آورده اند و مبارزه در مناطقی که ملخ ها به آنجا حمله کردند به صورت کانون کوبی در حال انجام است.
دبیری گفت: 99 درصد ملخ هایی که به شهرستان های جنوبی استان فارس حمله ور شده اند همان ملخ هایی هستند که از عربستان به کشور وارد شدند البته پوره های این آفت( لاروها) هنوز به بلوغ نرسیده اند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاروزی استان فارس با اشاره به این که پوره های ملخ صحرایی در استان هرمزگان هستند، افزود: مبارزه با پوره های ملخ صحرایی در استان هرمزگان در حال انجام است و بنا به آمارهای که مسئولین هرمزگان ارائه کرده اند بیش از 30 منطقه در حال کانون کوبی، لکه کوبی و سم پاشی علیه ملخ های صحرایی است.
این مدیر حوزه کشاورزی فارس گفت:اگر دسته هایی از ملخ های صحرایی از مبارزه در استان هرمزگان جان سالم به در ببرند اواخر اردیبهشت زمانی است که این دسته ها به استان فارس می رسند اما رصد، پایش و مبارزه با ملخ های صحرایی تا پایان تیرماه در استان فارس ادامه دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طی روزهایی که از سم پاشی در عرصه هایی منابع طبیعی گذشته خسارتی تاکنون گزارش نشده است.
وی اضافه کرد: رفتار ملخ های صحرایی اینگونه است که با تجمع در عرصه های منابع طبیعی نسبت به حمله به مزارع اقدام می کنند و سعی شده تا با سمپاشی عرصه های منابع طبیعی این آفت کشاورزی کنترل شود.
دبیری بیان کرد: از یکشنبه 25 فروردین 98 تاکنون سمپاشی در عرصه های منابع طبیعی استان فارس و شهرستان هایی که در مواجهه با ملخ صحرایی(دریایی) هستند در حال انجام است.
وی اظهارداشت: 80 میلیون تن سم نیز خریداری شده تا پس از بررسی شرایط شهرستان داراب و مساعد بودن شرایط نسبت به سمپاشی هوایی این شهرستان از فردا اقدام شود.
پیشتر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که اقدامات پیشگیرانه ظرف یک ماه آینده از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: استان فارس دارای 2 آمادگاه ملخ در شهرهای شیراز و لامرد است و برنامه های مختلفی برای مبارزه با این آفت در صورت ورود آنها به اراضی کشاورزی دارد.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها حدودا به 15سانتی‌متر می رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می آیند.
شهرستان های لامرد و داراب به ترتیب در فاصله 365 و 295 کیلومتری مرکز استان قرار دارند.
ع.پ /1876
کد N2143382

وبگردی